دیتر زتچه

زمان تقریبی مطالعه این مطلب : 4 دقیقه

شـرکـت بـنـز و دیـتـر زتـچـه

دیتر زتچه (دکتر زی) ، رئیس هیئت مدیره‌ی شرکت خودروسازی مرسدس بنز است. او همچنین به‌عنوان مدیر شرکت دایملر ای‌جی مشغول به کار است. تغییراتی که او اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی در سیستم مدیریتی مرسدس بنز ایجاد کرد، به دوران رکود این شرکت پایان داد و باعث سوددهی مجدد آن شد.

دیتر زتچه و بنز

دیتر زتچه (TSET-shuh) مدیر اجرایی اتومبیل آلمانی در ۵ مه ۱۹۵۳ در استانبول ، ترکیه متولد شد. پدرش برای کار در ترکیه حضور داشت. کار پدر دیتر ساخت و ساز بود و در پروژه های ساخت سد فعالیت می کرد. والدین دیتر آلمانی بودند.

وقتی دیتر زتچه دو ساله بود ، خانواده وی به آلمان بازگشتند و در منطقه فرانکفورت مستقر شدند. وی در مدرسه در حومه فرانکفورت به تحصیل پرداخت. Zetsche در سال ۱۹۷۱ از زبان آلمانی Abitur یا همان امتحان ورودی دانشگاه گذشت و وارد برنامه مهندسی در دانشگاه کارلسروهه شد.

هنگامی که وی مدرک مهندسی برق را در سال ۱۹۷۶ دریافت کرد ، تقریباً معادل درجه کارشناسی ارشد در ایالات متحده بود. وی به عنوان مهندس در بخش تحقیقات قدیمی ترین خودروسازی آلمان ( دایملر بنز – سازندگان اتومبیل های مرسدس بنز و سایر محصولات خودرویی ) کار کرد ، ضمن اینکه تحصیلات خود را در مقطع دکتری ادامه می داد. اولین ماشین Zetsche یک فولکس واگن در سال ۱۹۷۱ بود. اندکی پس از پایان تحصیلات ، Zetsche با همسرش ، Gisela ازدواج کرد. این زوج سه فرزند دارند.

علاوه بر دانش فنی زتچه به زبان‌های متعددی از جمله فرانسه، لاتین، انگلیسی، اسپانیایی و پرتغالی مسلط است.

فعالیت کاری

فعالیت کاری دیتر زتچه

در آن زمان Zetsche پیش از این به سمت دستیار مهندس ارشد بخش خودروهای تجاری دایملر – بنز منصوب شده بود. پیشرفت های دیتر زتچه اولین بار سال ۱۹۸۱ میلادی شروع شد که در طول یک دهه توانست به پیشرفتهای خیلی سریعی دست یابد و وی را به عنوان یک رهبر در کشورش و سپس در عرصه بین الملل ظاهر کند.بخشی از کار دیتر در قسمت ساخت کامیون های دایملر بنز سپری شد.

Zetsche برای هدایت بخش های مهندسی و توسعه محصول مرسدس بنز برزیل به آمریکای جنوبی نقل مکان کرد. مهارت وی در زبانهای خارجی که مسلط بود به شدت در موفقیت وی در تجارت بین المللی تاثیر گذار بود.همانطور که قبلا هم اشاره شد به شش زبان آلمانی – انگلیسی – فرانسوی – پرتغالی – اسپانیایی و لاتین صحبت می کند.همچنین در آمریکای لاتین دیتر در سال ۱۹۸۹ دیتر به عنوان رییس ارشد مرسدس بنز در آرژانتین انتخاب شد.میتوان این گونه هم گفت که دیتر زتچه اولیت تجربه های مدیریتی خود را در آمریکای لاتین کسب نمود.

در سال ۱۹۹۱ دیتر زتچه برای اولین بار به عنوان رییس ارشد شرکت کامیون سازی Freightliner متعلق به دایملر بنز به ایالات متحده آمد.درباره سبک مدیریت وی میتوان گفت که طرفدار مدیریت غیر رسمی می باشد و این نوع مدیریت هم سازگاری بیشتری با فرهنگ سازمانی آمریکا دارد.حتی بعدا دیتر عنوان می کند که اختلاف سبک مدیریتی بین آلمان و امریکا بیش از حد بود.

در حال حاضر دیتر در رده های بالای بنز منصوب شده است.زتچه در سال ۱۹۹۲ به آلمان بازگشت.وی مهندس ارشد بخش توسعه برای مرسدس بنز شد و هیئت مدیره شرکت پیوست. از ابتدای سال ۲۰۰۶ که آن زمان مدیر گروه دایملر بود جایگزین یورگن شرمپ شد.چالش هایی که این زوج با خط اتومبیل مرسدس بنز روبرو بودند ، قابل توجه بود. این شرکت هنگامی که به عنوان برند اتومبیل لوکس برتر اروپا شناخته نشده بود ، در رقابت با خودروساز آلمانی BMW و همچنین شرکت های خودرو سازی ژاپنی مثل لکسوس و Acura در معرفی مدلهای جدیدی که میتوانست اقبال عمومی را کسب کند ناکام مانده بود!

زتچه و دایملر

به جرات میتوان گفت که بخش عمده ای از وظیفه احیای مرسدس بنز بر عهده دیتر بود.او نه تنها در بخش مهندسی یک نابغه بود بلکه در بخش مدیریتی هم جز برترین ها بود ..برتری که ناشی از تجربیات وی در امریکا بود.از جمله کارهایی که میتوان گفت این بود که دیتر اتاق کار مدیران ارشد را به جایی که فرایندهای روزانه تولید محصول انجام می شد نزدیک تر کرد تا از نزدیک در جریان روند تولید قرار بگیرند و یا نزدیک تر کردن اتاق مدیران به کارمندان !

با ابتکار عمل Zetsche ، سرعت معرفی مدل جدید در مرسدس بنز به طور چشمگیری شتاب گرفت. هنگامی که دایملر بنز با شرکت کرایسلر در ایالات متحده ادغام شد تا دایملر کرایسلر را تشکیل دهد ، میتوان گفت که دیتر زتچه یکی از افراد مهم و تاثیر گذار ادغام این ۲ شرکت بزرگ بود.تلفیقی که در آن زمان به دید مساوی دیده می شد اما بعدا به این نتیجه رسیدند که این یک تصاحب شرکتی بوده است!
از ابتکارات دیتر میتوان از استفاده هیدروژن در خودرو نام برد.در کل دیتر مدیری منعطف و با کلاس کاری است که شاید خیلی از مدیران جوان باید کنار دیتر درس یاد بگیرند.

و اما ویدئویی تلخ از جدایی دیتر از شرکت بنز رویایی و پیوستنش به شرکت bmw که چند ماهی هست که این جابجایی تاریخی اتفاق افتاده است!



یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید