صنعت خودروسازی در آلمان | بررسی جامع 2023

صنعت خودروسازی در آلمان

تاریخچه صنعت خودروسازی آلمان

صنعت خودروسازی آلمان در دههٔ ۱۸۷۰ با پیشروان خودرویی مانند “کارل بنز” و “نیکولاس اُتو” که موتورهای احتراقی داخلی چهار ضربه را ساختند، آغاز شد. ایده‌ی نوآورانهٔ بنز منجر به ایجاد خودروی مدرن شد. وی در سال ۱۸۸۷ موتور خود را به یک دیلیجان متصل کرد و آن را با نام “بنز پتنت موتورواگن” ثبت اختراع کرد.

تا سال ۱۹۰۱، آلمان حدود ۹۰۰ خودرو را در سال تولید می‌کرد. در سال ۱۹۲۶، شرکت جدید “دایملر-بنز” از شرکت‌های پیشین “کارل بنز” و “گوتلیب دایملر” تشکیل شد؛ این شرکت خودروها را تحت برند “مرسدس-بنز” تولید می‌کرد.

“بی ام و”، با این‌که در سال ۱۹۱۶ تأسیس شد، تا سال ۱۹۲۸ شروع به تولید خودرو نکرد.
صنعت خودروسازی آلمان در اوایل دهه ۱۹۳۰ با بحران شدیدی روبه‌رو شد.و فقط شرکت های “دایملر-بنز”، “اوپل” و کارخانهٔ فورد در کلن ماندگار شدند.

چهار شرکت بزرگ خودروسازی – هورش، دامف کرفت واگن (DKW)، واندرر و آئودی – در سال ۱۹۳۲ تشکیل یک تشکل مشترک به نام “اتو یونیون” کردند که در بازگشت آلمان از رکود نقش مهمی را ایفا کرد.

نوشته های مرتبط

آقای کارل بنز

دوران نازی و جنگ جهانی دوم

نازی‌ها سیاستی به نام “موتوریساسیون” (موتورسازی) را به اجرا درآوردند که هدف آن افزایش استاندارد زندگی مردم از طریق ترویج مالکیت خودرو و ساخت جاده‌ها بود.

نازی‌ها همچنین توسعهٔ یک “خودروی مردمی” (وُلکس‌واگن) که برای مصرف جمعی قابل تأمین و قابل اعتماد باشد را حمایت کردند. این پروژه تحت رهبری فردیناند پورشه بود که خودروی آیکونیک “بیتل وُلکس‌واگن” را طراحی کرد.

در طول جنگ جهانی دوم، تولید خودروهای شخصی و خانوادگی در آلمان متوقف شد و تمرکز بیشتر به سمت تولید خودروهای نظامی و سلاح‌ها جهت گرفت. بسیاری از کارخانه‌ها در این دوران مورد بمباران قرار گرفتند و یا کارخانه های آنها جهت کارهای دیگری در جنک مورد استفاده قرار گرفت .

پس از جنگ، آلمان توسط متفقین به چهار منطقهٔ اشغالی تقسیم شد. مناطق غربی به جمهوری فدرال آلمان (آلمان غربی) پیوستند، در حالی که منطقهٔ شرقی به جمهوری دموکراتیک آلمان (آلمان شرقی) تبدیل شد.

صنعت خودرویازی آلمان در قدیم

بازیابی پس از جنگ

دوران پساجنگ شاهد بازیابی سریع و گسترش صنعت خودروسازی آلمان بود که تحت تقاضای داخلی و بازارهای صادراتی صورت گرفت. آلمان غربی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در جهان شد، در حالی که آلمان شرقی با مدل‌ها و فناوری‌های قدیمی دچار عقب ماندگی زیادی شد.

تولیدکنندگان خودروی آلمان غربی مانند “مرسدس-بنز”، “بی ام و”، “پورشه” و “وُلکس‌واگن” به شهرتی در زمینه کیفیت، نوآوری و عملکرد دست یافتند. آنها همچنین طیف محصولات خود را برای شامل خودروهای لوکس، خودروهای ورزشی، خودروهای کوچک و ون‌ها تنوع بخشیدند.

تولیدکنندگان خودروی آلمان شرقی مانند “ترابانت”، “وارتبورگ” و “ایفا” با کمبود مواد، قطعات و سوخت روبرو شدند. آنها خودروهایی با کیفیت پایین، نامناسب و ناامن تولید می‌کردند.

پس از سقوط دیوار برلین در سال ۱۹۸۹ و یکپارچگی آلمان در سال ۱۹۹۰، صنعت خودروسازی آلمان شرقی سقوط کرد. بسیاری از کارخانه‌ها تعطیل شدند یا به شرکت‌های غربی آلمان یا خارجی فروخته شدند. برخی از برندها مانند “ترابانت” و “وارتبورگ” به طور کامل از بین رفتند.

نمایی از خودروی ترابانت آلمان شرقی
نمایی از خودروی ترابانت

دوران مدرن

دوران مدرن صنعت خودروسازی آلمان با رقابت جهانی، چالش‌های زیست‌محیطی و تغییرات فناورانه مشخص می‌شود. تولیدکنندگان خودروی آلمانی با فشارهای افزایشی از سوی رقبا مانند ژاپن، چین، کره جنوبی و آمریکا روبرو شدند.

صنعت خودروسازی آلمان همچنان یکی از بزرگترین کارفرمایان جهان است،تا سال 2023، 786100 نفر در صنعت خودروسازی آلمان مشغول به کار هستند. این تعداد از سال 2018 در حال کاهش بوده است، اما هنوز تعداد قابل توجهی از مشاغل وجود دارد. این رقم در سال ۲۰۱۶ رقمی بالغ بر ۸۵۷،۳۳۶ نفر بود اما به خاطر شرایط اقتصادی خیلی از نیروها در صنعت خودروسازی آلمان تعدیل شدند.

صنعت خودروسازی آلمان به عنوان یکی از رقابتی‌ترین و نوآورانه‌ترین صنایع خودرو در جهان شناخته می‌شود. آنها برای طراحی، مهندسی و عملکرد خود بسیاری از جوایز را از آن خود کرده‌اند.

سه خودروساز بزرگ آلمان بنز - بی ام و - آ ئو دی

برندهای معروف خودروسازی آلمان

بی‌ام‌و (BMW)
نام بی‌ام‌و مخفف Bayerische Motoren Werke به معنای کارخانه موتورهای باواری است و در سال ۱۹۱۶ به عنوان تولیدکننده موتورهای هواپیما تأسیس شد.

بی‌ام‌و در سال ۱۹۲۳ شروع به تولید موتورسیکلت و در سال ۱۹۲۸ به تولید خودروها پرداخت. این برند به خاطر خودروهای ورزشی و خودروهای لوکس مانند مدل ۳۲۸ رودستر، مدل ۵۰۷ کوپه و میکروکار آیزتا شهرت زیادی پیدا کرد.

بی‌ام‌و در دهه ۱۹۹۰ نیز برندهای بریتانیایی مینی و رولزرویس را خریداری کرد. در حال حاضر، این برند مجموعه‌ای از مدل‌ها را تحت برندهای بی‌ام‌و، مینی و رولزرویس تولید می‌کند، همچنین خودروهای الکتریکی و هیبریدی را تحت زیربرند BMW i تولید می‌کند.

بی‌ام‌و یکی از برندهای خودروی لوکس پرفروش در جهان است و برای طراحی، عملکرد و نوآوری خود تعداد زیادی جایزه دریافت کرده است.

مرسدس بنز (Mercedes-Benz)
مرسدس بنز قدیمی‌ترین برند خودروی آلمان است که تاریخچه آن به سال ۱۸۸۶ بازمی‌گردد وقتی کارل بنز اولین خودروی موتوری با سوخت بنزین، خودروی بنز Patent Motorwagen را ثبت اختراع کرد.

مرسدس بنز به دلیل ادغام دو شرکت رقیب، یعنی Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) و Benz & Cie در سال ۱۹۲۶ به وجود آمد. نام مرسدس از نام دختر امیل یلینک، تاجر اتریشی ثروتمند گرفته شده است.

مرسدس بنز به تولید خودروهای لوکس، اتوبوس، کامیون و ون معروف است. این برند نیز در زمینه ایمنی، راحتی و ویژگی‌های فناوری پیشرفته مانند سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، کیسه هوا و سیستم کنترل ضربه (TCS) پیشرو است.

مرسدس بنز یکی از برندهای معتبر خودرو در جهان است و برای کیفیت، قابلیت اعتماد و نوآوری خود تعداد زیادی جایزه را دریافت کرده است.

آئودی (Audi)
آئودی یک برند خودروی آلمانی است که در سال ۱۹۰۹ توسط آگوست هورش، که قبلاً در شرکت بنز کار می‌کرده بنیانگذاری شد. نام آئودی از ترجمه لاتین نام خانوادگی هورش گرفته شده است که به معنای “گوش دادن” است.

آقای آگوست هورش موسس AUDI
آقای آگوست هورش موسس AUDI

آئودی یکی از چهار شرکت اصلی بود که در سال ۱۹۳۲ به شکل اتویون به همراه شرکت‌های هورش، DKW و واندرر تشکیل شدند. نشان چهار حلقه آئودی نماینده چهار برند اتویون است.

آئودی به تولید خودروهای پریمیوم، اس‌یو وی و خودروهای ورزشی معروف است. همچنین در زمینه فناوری دایره‌ای چهار چرخ (quattro) رهبری می‌کند. آئودی در مسابقات موتوری، به خصوص در رالی و مسابقات دوچرخه‌سواری استقامتی، حضور قدرتمندی دارد.

آئودی یکی از برندهای خودروی لوکس پرفروش در جهان است و برای طراحی، عملکرد و نوآوری خود تعداد زیادی جایزه دریافت کرده است.

فولکس‌واگن (Volkswagen)
نام فولکس‌واگن به معنای “خودروی مردم” در زبان آلمانی است و در سال ۱۹۳۷ توسط فردیناند پورشه تأسیس شد. او توسط رژیم نازی برای ساخت خودرویی به صورت انبوه برای مردم آلمان مأمور شد.

نمونه نخستین خودروی فولکس‌واگن که شهرت جهانی پیدا کرد، مدل Beetle بود که یکی از پرفروش‌ترین خودروها و نمادی از خودروهای معروف تمام دوران شد. پس از جنگ جهانی دوم، آن خودرو به بسیاری از کشورهای جهان صادر شد.

فولکس‌واگن در حال حاضر یکی از بزرگترین سازندگان خودرو در جهان است و دارای برندهای دیگری مانند اسکودا، سئات، بنتلی، لامبورگینی، بوگاتی و پورشه است.

فولکس‌واگن به خاطر تولید خودروهایی با قیمت مناسب، قابل اعتماد و کارآمد است که برای انواع مشتریان جذابیت دارند. این برند همچنین در خودروهای الکتریکی و هیبریدی سرمایه‌گذاری کرده است تا استانداردهای زیست محیطی را برآورده سازد.

نقش آلمان در نوآوری صنعت خودرو

سیستم‌های ایمنی
صنعت خودروسازی آلمان برتری در توسعه و اجرای سیستم‌های ایمنی که راننده‌ها، مسافران، عابران پیاده و سایر کاربران جاده را در مقابل تصادفات و آسیب‌ها محافظت می‌کنند، داشته است.

تکنولوژی خط تولید خودرو بنز آلمان

برخی از سیستم‌های ایمنی که توسط تولیدکنندگان خودروی آلمان اختراع یا بهبود یافته‌اند، شامل موارد زیر می‌شود:

  • سیستم ترمز ضد قفل (ABS): این سیستم وظیفه دارد تا چرخ‌ها در هنگام ترمز کردن قفل شوند و راننده قابلیت کنترل فرمان را حفظ کرده و از سرخوردگی جلوگیری کند. اولین بار توسط مرسدس-بنز در سال ۱۹۷۸ معرفی شد.

 

  • کیسه هوا (Airbag): این سیستم در صورت برخورد، یک بالش هوا را در جلوی سرنشینان پر می‌کند و نیروی ضربه را کاهش داده و از آسیب جلوگیری می‌کند. اولین بار توسط مرسدس-بنز در سال ۱۹۸۱ معرفی شد.

 

  • سیستم کنترل چرخش (TCS): این سیستم از چرخ‌ها در هنگام شتاب‌دهی جلوگیری می‌کند تا چرخ‌ها چرخیده و کشش را از دست ندهند، به ویژه در سطوح لغزنده. اولین بار توسط بی‌ام‌و در سال ۱۹۸۷ معرفی شد.

 

  • کنترل پایداری الکترونیکی (ESC): به جلوگیری از لغزش وسیله نقلیه – و از دست دادن کنترل وسیله نقلیه توسط راننده – هنگام پیچیدن در پیچ، ترمز شدید یا انجام مانور ناگهانی کمک می کند. فناوری ESC به طور خودکار ترمزها را فعال می کند تا به هدایت خودرو در جهت درست کمک کند. اولین بار توسط مرسدس-بنز و بوش در سال ۱۹۹۵ معرفی شد.

 

  • کنترل خودروی هوشمند (ACC): این سیستم سرعت و فاصله خودرو را با ترافیک جلویی تطبیق می‌دهد و با استفاده از حسگرها و دوربین‌ها خودروهای دیگر را تشخیص می‌دهد. اولین بار توسط مرسدس-بنز در سال ۱۹۹۸ معرفی شد.

 

  • تشخیص نقاط کور (BSD): این سیستم راننده را از خودروها یا اشیا در نقاط کور هشدار می‌دهد و با استفاده از حسگرهای راداری یا فوق‌صوتی عمل می‌کند. اولین بار توسط آئودی در سال ۲۰۰۷ معرفی شد.

 

  • هشدار خروج از خط (LDW): در صورتی که راننده شروع به ترک خط کند، به راننده هشدار می دهد. اگر خطر خروج ناخواسته وسیله نقلیه از مسیر حرکت وجود داشته باشد، سیستم هشدارهای بصری و صوتی را ارائه می دهد تا راننده را وادار به اقدام کند. اولین بار توسط مرسدس-بنز در سال ۲۰۰۷ معرفی شد.

 

  • ترمزگریزی اضطراری خودکار (AEB): سیستم‌های ترمز اضطراری خودکار (AEB) در صورتی که تصادف قریب‌الوقوع باشد و راننده هیچ اقدامی انجام ندهد (یا به اندازه کافی سریع انجام ندهد) به‌طور خودکار شروع به ترمزگیری می‌کنند. اولین بار توسط فولکس‌واگن در سال ۲۰۰۸ معرفی شد.

موتورهای پیشرفته

صنعت خودروسازی آلمان نیز در توسعه و بهبود موتورهایی که عملکرد، بهره‌وری و سازگاری با محیط زیست بالا را ارائه می‌دهند، رهبری می‌کند.

برخی از موتورهای پیشرفته که توسط تولیدکنندگان خودروی آلمان اختراع یا بهبود یافته‌اند، شامل موارد زیر می‌شود:

  • موتور دیزل: در سال ۱۸۹۲ توسط رودولف دیزل اختراع شد و بعدها توسط بوش و مرسدس-بنز بهبود یافت.

 

  • توربوشارژر: در سال ۱۹۰۵ توسط الفرد بوچی اختراع شد و بعدها توسط بی‌ام‌و، پورشه و آئودی به کار گرفته شد.

 

  • تزریق مستقیم سوخت:در سال ۱۹۵۴ برای موتورهای بنزینی توسط مرسدس-بنز و در سال ۱۹۹۹ برای موتورهای دیزلی توسط فولکس‌واگن استفاده شد.

 

  • سیستم تنظیم زمان واپاشی (VVT): این سیستم زمان و مدت باز و بسته شدن سوپاپ‌ها را بر اساس سرعت و بار موتور تنظیم می‌کند و عملکرد، بهره‌وری و آلایندگی را بهینه می‌کند. در سال ۱۹۸۷ برای موتورهای بنزینی توسط بی‌ام‌و و در سال ۲۰۰۰ برای موتورهای دیزلی توسط آئودی استفاده شد.

 

  • موتور هیبریدی: این موتور احتراق داخلی را با موتور الکتریکی و باتری ترکیب می‌کند که مصرف سوخت و آلایندگی کمتری را ممکن می‌سازد،در سال ۲۰۱۰ برای مدل توراگ فولکس‌واگن استفاده شد.

خودروهای الکتریکی

صنعت خودروسازی آلمان نیز در توسعه و ترویج خودروهای الکتریکی که با باتری‌ها یا سلول‌های سوختی هیدروژن کار می‌کنند و گازهای گلخانه‌ای و وابستگی به سوخت‌های فسیلی را کاهش می‌دهند، فعالیت دارد.

برخی از خودروهای الکتریکی که توسط تولیدکنندگان خودروی آلمان تولید یا برنامه‌ریزی شده‌اند عبارت‌اند از:

بی‌ام‌و i3 – مرسدس-بنز EQC – آئودی e-tron – پورشه تایکان – ولکس‌واگن ID.3 – بی‌ام‌و آی هیدروجن نکست (BMW i Hydrogen NEXT)

سیستم و مکانیزم تولید خودرو در آلمان

ساختار سامانه تولید خودرو

سامانه تولید خودرو در آلمان از سه سطح اصلی تشکیل شده است: تولیدکنندگان خودرو، تأمین‌کنندگان و نمایندگان فروش.

تولیدکنندگان خودرو شرکت‌هایی هستند که خودروهای نهایی را طراحی، توسعه، تولید و بازاریابی می‌کنند. آنها شامل برندهای معروفی مانند فولکس‌واگن، بی‌ام‌و، مرسدس-بنز، آئودی و پورشه می‌شوند. آنها کارخانه‌ها را در آلمان و خارج از کشور اداره می‌کنند و بیش از 786100 کارگر در این صنعت مشغول به کار هستند.

تأمین‌کنندگان شرکت‌هایی هستند که قطعات، اجزا، سیستم‌ها و خدمات را به تولیدکنندگان خودروها ارائه می‌دهند. آنها شامل شرکت‌های بزرگی مانند بوش، کنتیننتال، زد اف و شفلر است، همچنین شرکت‌های کوچک و متوسط همچون کارگاه‌های کوچک و متوسط. آنها بیش از 300،000 کارگر در آلمان استخدام می‌کنند.

نمایندگان فروش شرکت‌هایی هستند که خودروها را به مشتریان فروخته و خدمات مربوط به آنها را ارائه می‌دهند. آنها شامل نمایندگی‌های مجازی هستند که یک یا چند برند خودرو را نمایندگی می‌کنند، همچنین نمایندگان مستقلی که انواع مختلفی از خودروها را ارائه می‌دهند. آنها بیش از 400،000 کارگر در آلمان استخدام می‌کنند.

زنجیره تأمین مواد اولیه

زنجیره تأمین مواد اولیه سامانه تولید خودرو در آلمان شامل تأمین مواد مختلف از منابع داخلی و خارجی، فرآوری آنها به محصولات میانی و تحویل آنها به تولیدکنندگان خودرو یا تأمین‌کنندگان است.

برخی از مواد اولیه اصلی استفاده شده برای تولید خودرو عبارت‌اند از:

  • فولاد: فولاد متداول‌ترین ماده استفاده شده برای بدنه خودرو، شاسی، موتور و قطعات دیگر است. این ماده از معادن سنگ آهن در آلمان و سایر کشورهایی مانند برزیل، استرالیا و چین تأمین می‌شود.

 

  • آلومینیوم: آلومینیوم یک ماده سبک است که برای بدنه خودرو، چرخ‌ها، رادیاتورها و قطعات دیگر استفاده می‌شود. این ماده از معادن بوکسیت در آلمان و کشورهایی مانند استرالیا، گینه و برزیل تأمین می‌شود.

 

  • لاستیک و پلاستیک: در سال 2021، آلمان 11.2 میلیارد یورو لاستیک و پلاستیک وارد کرد. چین با 37% بزرگترین تامین‌کننده لاستیک و پلاستیک برای آلمان بود، پس از آن ترکیه با 14%، ایتالیا با 13%، لهستان با 8%، جمهوری چک با 6% و برزیل با 5% قرار داشتند.لاستیک و پلاستیک از مواد کلیدی در صنعت خودرو هستند و برای ساخت قطعات مختلفی مانند لاستیک‌های خودرو، قطعات بدنه، اجزای داخلی و کابل‌ها استفاده می‌شوند.

 

  • شیشه: در سال 2021، آلمان 5.3 میلیارد یورو شیشه وارد کرد. چین با 26% بزرگترین تامین‌کننده شیشه برای آلمان بود، پس از آن جمهوری چک با 17%، ایتالیا با 13%، کره جنوبی با 10%، لهستان با 8%، ترکیه با 5% و ژاپن با 4% قرار داشتند.شیشه از مواد کلیدی در صنعت خودرو است و برای ساخت قطعات مختلفی مانند شیشه جلو، شیشه عقب، چراغ‌های جلو و چراغ‌های عقب استفاده می‌شود.

اما سوالی که اینجا ممکنه پیش بیاد اینه که آلمان خودش تولید کننده این محصولات نیست که اقدام به واردات میکنه ؟ آلمان لاستیک و پلاستیک و شیشه برای صنعت خودروی خودش تولید می‌کنه، اما هنوز هم واردات این مواد رو ادامه میده. این به این دلیله که آلمان نمی‌تونه تمام نیازهای خود را به این مواد تامین کنه و همچنین می‌تونه از طریق واردات، قیمت‌های رقابتی‌تری رو به دست بیاره.

در سال 2021، آلمان 11.2 میلیارد یورو لاستیک و پلاستیک و 5.3 میلیارد یورو شیشه وارد کرد. این واردات به اقتصاد آلمان حدود 100,000 شغل ایجاد کرد.

مدیریت کیفیت و بهینه‌سازی فرآیندهای تولید

مدیریت کیفیت سامانه تولید خودرو در آلمان شامل اطمینان از این است که محصولات با انتظارات و نیازهای مشتریان در ارتباط با عملکرد، ایمنی، قابلیت اطمینان و ماندگاری سازگار باشند .

برخی از روش‌های مدیریت کیفیت استفاده شده توسط صنعت خودروی آلمان عبارتند از:

  1. استاندارد ISO 9001: این استاندارد بین‌المللی نیازمندی‌هایی را برای سیستم مدیریت کیفیت (QMS) که تمام جنبه‌های فرآیند تولید از طراحی تا تحویل را پوشش می‌دهد، مشخص می‌کند. هدف از آن افزایش رضایت مشتریان با ارضای نیازها و انتظارات آنها است .
  2. شش سیگما: این رویکرد مبتنی بر داده‌ها است که از ابزارهای آماری برای اندازه‌گیری و بهبود کیفیت محصولات با کاهش عیوب و تغییرات استفاده می‌کند. هدف آن دستیابی به نزدیکی به ایده آل با حذف خطاهایی است که منجر به نارضایتی مشتریان می‌شوند .
  3. لین: این فلسفه بر حذف هدر و بی‌کاری در فرآیند تولید با بهینه‌سازی جریان مواد، اطلاعات و ارزش تمرکز دارد. هدف آن افزایش بهره‌وری و سودآوری با کاهش هزینه‌ها و زمانهای انجام است .
  4. کایزن: این عبارت ژاپنی به معنی “بهبود مستمر” است. آن شامل مشارکت همه کارکنان در یافتن و پیاده‌سازی تغییرات کوچک و تدریجی است که کیفیت محصولات و فرآیندها را بهبود می‌بخشد. هدف آن ایجاد فرهنگی از نوآوری و یادگیری با اعطای قدرت به کارگران است .

در ادامه چند نمونه از نحوه استفاده از کایزن در صنعت خودروی آلمان آورده شده است:

  1. شرکت فولکس واگن از کایزن برای بهبود کیفیت محصولات خود استفاده کرده است. این شرکت با استفاده از کایزن توانسته است تعداد نقص‌ها را در محصولات خود کاهش دهد و رضایت مشتری را افزایش دهد.
  2. شرکت ب ام و از کایزن برای کاهش هزینه‌های تولید خود استفاده کرده است. این شرکت با استفاده از کایزن توانسته است بهره‌وری را افزایش دهد و هزینه‌های مواد اولیه و نیروی کار را کاهش دهد.
  3. شرکت مرسدس بنز از کایزن برای توسعه فناوری‌های جدید استفاده کرده است. این شرکت با استفاده از کایزن توانسته است محصولات جدیدی را توسعه دهد که کارآمدتر و ایمن‌تر هستند.بهینه‌سازی فرآیندهای تولید سامانه تولید خودرو در آلمان شامل استفاده از روش‌ها و فناوری‌های مختلف برای افزایش کارایی، انعطاف‌پذیری و پایداری سامانه تولید است .

برخی از روش‌های بهینه‌سازی فرآیندهای تولید ، استفاده شده توسط صنعت خودروی آلمان عبارتند از:

  • صنعت 4.0: این اصطلاح به یکپارچگی فناوری‌های دیجیتال مانند هوش مصنوعی، داده‌های بزرگ، رایانش ابری، اینترنت اشیا، رباتیک و چاپ سه‌بعدی در سامانه تولید اشاره دارد. هدف آن ایجاد کارخانه‌های هوشمندی است که متصل، خودکار و خودبهینه‌سازی شده‌اند.

 

  • تولید ماژولار: این روش شامل طراحی و تولید قطعات یا ماژول‌های استاندارد و قابل تعویض است که می‌توانند به ترتیب‌های مختلفی از محصولات ساخته شوند. هدف آن کاهش پیچیدگی و افزایش انعطاف‌پذیری با امکان سفارشی‌سازی جمعیتی و سرعت بیشتر در تطبیق با تغییرات بازار است .

 

  • اقتصاد مدار: این مفهوم شامل طراحی و تولید محصولاتی است که با استفاده از مواد قابل تجدید، بازیافت یا قابل تجزیه و تحلیل استفاده از منابع را به حداکثر می‌رسانند. هدف آن کاهش تأثیر زیست محیطی و ایجاد ارزش با گسترش چرخه عمر محصول و بستن حلقه‌های مواد است .

صادرات و واردات خودرو در آلمان

صادرات و نقش آلمان در بازار جهانی خودرو

صادرات خودروهای آلمان

آلمان یکی از بزرگترین صادرکنندگان خودرو در جهان است و در جایگاه دوم پس از ژاپن از نظر ارزش و در جایگاه سوم پس از چین و ژاپن از نظر حجم قرار دارد.

در سال ۲۰۲۱، آلمان خودروهایی به ارزش ۱۳۵ میلیارد دلار صادر کرد که ۱۷.۸٪ از کل صادرات جهانی خودروها را تشکیل می‌دهد. این یک افزایش ۱۳.۶٪ نسبت به سال ۲۰۲۰ بود که صادرات ۱۱۸.۸ میلیارد دلار بوده است.

مقصدهای اصلی صادرات خودروهای آلمان در سال ۲۰۲۱ عبارتند از: چین (۱۹.۵ میلیارد دلار)، ایالات متحده (۱۳.۱ میلیارد دلار)، انگلستان (۱۱.۲ میلیارد دلار)، فرانسه (۹.۲ میلیارد دلار) و ایتالیا (۸ میلیارد دلار). با سرعت رشدزدایی بیشترین مقصدهای صادرات خودروهای آلمان بین ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ عبارتند از: چین (۲.۸ میلیارد دلار)، هلند (۱.۶ میلیارد دلار) و ایتالیا (۱.۱ میلیارد دلار).

سوالی که به نظرم جالبه اینه که آیا در آلمان مثل ایران واردات خودرو برای کمک به شرکت های بنز ، بی ام و ، فولکس واگن و … ممنوع اعلام می شود ؟

اما جواب : خیر، واردات خودرو در آلمان ممنوع اعلام نمی شود. در واقع، دولت آلمان در حال بررسی راه هایی برای تسهیل واردات خودرو است. این به این دلیل است که آلمان تلاش می کند وابستگی خود را به سوخت های فسیلی کاهش دهد و به انرژی های تجدید پذیر روی آورد. واردات خودرو می تواند به این هدف کمک کند، زیرا به مردم اجازه می دهد خودروهایی را انتخاب کنند که کارآمدتر هستند و آلودگی کمتری تولید می کنند.

البته، برخی از محدودیت هایی برای واردات خودرو در آلمان وجود دارد. به عنوان مثال، واردات خودروهایی که در اتحادیه اروپا تولید نمی شوند، مشمول تعرفه است. با این حال، دولت آلمان در حال بررسی راه هایی برای کاهش این تعرفه ها است.

نقش آلمان در تجارت جهانی خودرو

آلمان نقش قابل توجهی در تجارت جهانی خودرو ایفا می‌کند، هم به عنوان صادرکننده و هم به عنوان واردکننده خودرو. این کشور عرضه‌کننده‌ای اصلی از خودروهای با کیفیت بالا، نوآورانه و لوکس به بازارهای مختلف جهان است.

آلمان همچنین یکی از واردکنندگان اصلی خودرو است، به ویژه از کشورهای اروپایی دیگر مانند فرانسه، اسپانیا، جمهوری چک و لهستان. همچنین خودروها را از ژاپن، کره جنوبی و چین وارد می‌کند.در سال ۲۰۲۱، آلمان خودروهایی به ارزش ۷۵.۹ میلیارد دلار وارد کرد که ۱۰٪ از کل واردات جهانی خودروها را تشکیل می‌دهد. این یک افزایش ۷.۷٪ نسبت به سال ۲۰۲۰ بود که واردات ۷۰.۵ میلیارد دلار بوده است.

رقابت با سایر کشورها در صادرات خودرو

آلمان در صادرات خودرو با رقابت شدیدی از سایر کشورها مواجه است، به ویژه ژاپن، چین، کره جنوبی و ایالات متحده.
ژاپن بزرگترین صادرکننده خودرو بر اساس ارزش در جهان است که در سال ۲۰۲۱ خودروهایی به ارزش ۱۳۹ میلیارد دلار صادر کرد که از سال ۲۰۲۰ ۱۴٪ افزایش داشته است. بازارهای صادرات اصلی ژاپن عبارتند از ایالات متحده، چین، استرالیا، کانادا و عربستان سعودی است.

تحولات اخیر و آینده صنعت خودروسازی آلمان

گسترش استفاده از خودروهای الکتریکی

یکی از روندهای اصلی در صنعت خودروسازی آلمان، گسترش استفاده از خودروهای الکتریکی، به‌عنوان خودروهای الکتریکی با باتری (BEVs) و خودروهای الکتریکی با شارژگر قابل اتصال (PHEVs)، به عنوان پاسخی به تقاضای رو به افزایش برای حمل و نقل با تولید کم‌آلایش و پایدار است.

در سال ۲۰۲۱، آلمان بزرگترین بازار خودروهای الکتریکی در اروپا بود و بیش از ۶۰۰٬۰۰۰ ثبت نام جدید داشت که ۲۳.۵٪ از کل بازار خودروهای سواری را تشکیل می‌داد. این یک افزایش ۶۶٪ نسبت به سال ۲۰۲۰ بود که خودروهای الکتریکی ۱۳.۵٪ از بازار را تشکیل می‌دادند.

عوامل اصلی رشد فروش خودروهای الکتریکی در آلمان شامل تشویقات دولتی مانند حمایت مالی، معافیت مالیاتی و پشتیبانی زیرساخت‌ها؛ ترجیحات مصرف‌کنندگان مانند آگاهی از محیط زیست، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و عملکرد؛ و نوآوری محصول مانند مدل‌های جدید، بردبندی بهبود یافته و گزینه‌های شارژ.

چالش‌های اصلی برای گسترش بیشتر استفاده از خودروهای الکتریکی در آلمان شامل قیمت خرید بالا، محدودیت در تأمین باتری، زیرساخت شارژ ناکافی، عدم اطمینان در قوانین و پذیرفتن مصرف‌کنندگان.
توسعه فناوری‌های هوشمند و خودران

روند دیگری که در صنعت خودروسازی آلمان بسیار مهم است، توسعه فناوری‌های هوشمند و خودران است که هدف آنها افزایش ایمنی، کارایی و راحتی رانندگی با استفاده از راهکارهای دیجیتالی مانند هوش مصنوعی، داده‌های بزرگ، محاسبات ابری، اینترنت اشیا، رباتیک و چاپ سه‌بعدی است.

برخی از فناوری‌های هوشمند و کاربردهای خودرانی که توسط تولیدکنندگان خودرو و تأمین‌کنندگان آلمانی توسعه یافته یا پیاده‌سازی شده‌اند، عبارتند از:

سیستم‌های پیشرانه راننده پیشرفته (ADAS): این سیستم‌ها در وظایف مختلف رانندگی مانند پارک کردن، نگهداشت مسیر، ترمز کردن و جلوگیری از تصادف به راننده کمک می‌کنند. آنها با استفاده از سنسورها، دوربین‌ها و نرم‌افزار، محیط اطراف خودرو را نظارت می‌کنند و هشدارها یا مداخله‌ها ارائه می‌دهند.

خودروهای متصل: این خودروها قادرند با سایر خودروها، زیرساخت یا دستگاه‌ها از طریق شبکه‌های بی‌سیم ارتباط برقرار کنند. آنها می‌توانند اطلاعاتی در مورد وضعیت ترافیک، خطرات جاده، پیش‌بینی آب و هوا یا گزینه‌های سرگرمی را تبادل کنند.

خودروهای خودران: این خودروها بدون دخالت انسانی می‌توانند خودشان رانندگی کنند. آنها با استفاده از سنسورها، دوربین‌ها، نرم‌افزار و نقشه‌ها محیط خود را درک کرده و به مقصد خود هدایت می‌شوند. آنها می‌توانند در سطوح مختلفی از خودکاری، از کاملاً خودران تا جزئی عمل کنند.

تغییرات در الگوهای مصرف‌کنندگان

یکی از روندهای اصلی در صنعت خودروسازی آلمان، تغییرات در الگوهای مصرف‌کنندگان است که نشان‌دهنده ترجیحات و انتظارات تغییرکرده خریداران و استفاده‌کنندگان خودرو درباره نیازها، ارزش‌ها و سبک زندگی‌های آنها است.

برخی از تغییرات در الگوهای مصرف‌کنندگان که در صنعت خودروسازی آلمان تأثیر دارند یا تأثیرگذار هستند، شامل موارد زیر می‌شود:

حمل و نقل به عنوان خدمات (MaaS): این مفهوم شامل ارائه راهکارهای حمل و نقل بر اساس تقاضا به جای مالکیت خودرو است. این شامل خدمات مانند اشتراک‌گذاری خودرو، سرویس‌های رانندگی، حمل و نقل عمومی یا حمل و نقل چندحالته است. این مورد برای مصرف‌کنندگانی که به دنبال راحتی، انعطاف‌پذیری و قابلیت هزینه‌بهره‌برداری هستند جذاب است.

سفارشی‌سازی: این مفهوم شامل ارائه محصولات یا خدمات سفارشی شده است که با نیازها و ترجیحات فردی مصرف‌کنندگان سازگاری دارد.

پایداری: این مفهوم شامل در نظر گرفتن تأثیر محصولات یا خدمات بر محیط زیست و اجتماعی است. این شامل جنبه‌هایی مانند کاهش گازهای گلخانه‌ای، کارآمدی منابع یا مسئولیت اجتماعی است. این مورد برای مصرف‌کنندگانی که به دنبال آگاهی، مسئولیت‌پذیری و مشارکت هستند جذاب است.

تأثیر تحولات سیاسی و اقتصادی

یکی از روندهای اصلی در صنعت خودروسازی آلمان، تأثیر تحولات سیاسی و اقتصادی بر عملکرد، رقابت‌پذیری و پیش‌بینی صنعت است.

برخی از تحولات سیاسی و اقتصادی که بر صنعت خودروسازی آلمان تأثیر داشته یا خواهند داشت عبارتند از:

  • کووید-۱۹: این بحران جهانی بهداشتی تولید، زنجیره تأمین و تقاضای صنعت خودرو را به خطر انداخت. این مورد زیان ده شدن کارخانه‌ها، کمبود مواد، کاهش فروش و ضرر مالی را به همراه داشته است.اما از آن جهت ، تبدیل دیجیتال، نوآوری و انعطاف‌پذیری را نیز شتاب داده است.

 

  • خروج از اتحادیه اروپا: این فرآیند شامل خروج انگلستان از اتحادیه اروپا است. این موضوع مانع‌های تجاری، عدم قطعیت در قوانین و نوسانات بازار را برای صنعت خودروسازی ایجاد کرده است. همچنین، سرمایه‌گذاری، تولید و صادرات خودروهای آلمان به انگلستان را تحت تأثیر قرار داده است.

 

  • تغییرات اقلیمی: این چالش محیط زیستی جهانی است که نیاز به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و گذار به اقتصاد کم‌کربن دارد. این فشارهای قوانینی، تقاضای مصرف‌کننده و فرصت‌های فناوریکی برای صنعت خودروسازی ایجاد کرده است.

خلاصه و نتیجه گیری

صنعت خودروسازی آلمان یکی از بزرگترین و مهم‌ترین صنایع در جهان است. این صنعت در آلمان از قرن نوزدهم آغاز شد و از آن زمان به یکی از پیشروترین صنایع جهان تبدیل شده است. صنعت خودروسازی آلمان به تولید خودروهای باکیفیت، نوآورانه و مقرون به صرفه شهرت دارد. این صنعت همچنین نقش مهمی در اقتصاد آلمان دارد و یکی از بزرگترین کارفرمایان در این کشور است.

صنعت خودروسازی آلمان در سال‌های اخیر با چالش‌هایی روبرو بوده است، از جمله افزایش رقابت از کشورهایی مانند چین و ژاپن و چالش‌های زیست‌محیطی. با این حال، این صنعت همچنان یکی از مهم‌ترین صنایع در آلمان است و نقش مهمی در اقتصاد این کشور ایفا می‌کند.

در ادامه برخی از عوامل کلیدی که صنعت خودروسازی آلمان را به یکی از پیشروترین صنایع جهان تبدیل کرده است، آورده شده است:

  • نیروی کار ماهر و آموزش دیده
  • زیرساخت‌های پیشرفته
  • حمایت دولتی
  • فرهنگ نوآوری
  • بازار بزرگ داخلی

صنعت خودروسازی آلمان به لطف این عوامل، قادر به تولید خودروهای باکیفیت، نوآورانه و مقرون به صرفه بوده است.

مطالب مرتبط

هیچ محتوایی موجود نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *