صنعت خودروسازی انگلستان و چالش های موجود

صنعت خودروسازی انگلستان

صنعت خودروسازی انگلستان یکی از مهم‌ترین صنایع این کشور است که نقش مهمی در اقتصاد و اشتغال آن دارد. این صنعت در سال 2022 حدود 1.2 میلیون نفر را به طور مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار کرده است و 10 درصد از تولید ناخالص داخلی انگلستان را به خود اختصاص داده است.

صنعت خودروسازی انگلستان تاریخچه‌ای طولانی دارد. اولین کارخانه خودروسازی در انگلستان در سال 1896 تأسیس شد و از آن زمان تاکنون این صنعت به سرعت رشد کرده است. در دهه 1960، انگلستان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در جهان بود.

با این حال، در سال‌های اخیر، صنعت خودروسازی انگلستان با چالش‌های متعددی روبرو شده است. از جمله این چالش‌ها می‌توان به خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، افزایش رقابت جهانی، و تغییر تقاضای مصرف‌کنندگان به سمت خودروهای برقی اشاره کرد.

در این مقاله، به بررسی وضعیت صنعت خودروسازی انگلستان در سال 2023 می‌پردازیم. در این راستا، به سوالات زیر پاسخ می‌دهیم:

  • تاریخچه صنعت خودروسازی انگلستان چیست؟
  • مهم‌ترین شرکت‌های خودروسازی انگلستان کدامند؟
  • محصولات این شرکت‌ها چه هستند؟
  • این صنعت چه نقشی در اقتصاد انگلستان دارد؟
  • چالش‌های پیش روی این صنعت چیست؟
  • خروج انگلیس از اتحادیه اروپا چه تاثیری بر این صنعت داشته است؟

تاریخچه صنعت خودرو انگلستان چیست؟

صنعت خودروسازی انگلستان دارای تاریخ طولانی و غنی است که به اواخر قرن نوزدهم باز می گردد. در ادامه برخی از رویدادها و تحولات اصلی که این صنعت را در طول سال ها شکل داده است آورده شده است:

  • در سال 1896، فردریک لنچستر اولین خودروی بنزینی بریتانیایی را ساخت که ترمز دیسکی و توربوشارژر را نیز اختراع کرد.
  • در سال 1903، هنری رویس و چارلز رولز رولز رویس را تأسیس کردند و برند لوکس و معتبری در صنعت خودرو ایجاد کردند.
  • در سال 1913، ویلیام موریس موریس آکسفورد را راه‌اندازی کرد و به بزرگترین تولیدکننده خودرو در بریتانیا تبدیل شد.
  • در سال 1922، جگوار توسط ویلیام لیون تأسیس شد و خودروهای اسپورت نمادینی مانند E-Type و XJ را تولید کرد.
  • در سال 1927، Rover اولین خودروی با موتور توربین گاز را توسعه داد.
  • در سال 1948، لندروور اولین خودروی چهار چرخ محرک را معرفی کرد.
  • در سال 1959، الک ایسیگونیس مینی را طراحی کرد که به یکی از نمادهای دهه 1960 تبدیل شد.
  • در سال 1963، استون مارتین DB5 تولید شد و در فیلم جیمز باند Goldfinger به شهرت رسید.
  • در سال 1968، بریتیش لیلاند با ادغام شرکت‌های خودروسازی چون آستین، موریس، جگوار، روور و تریومف شکل گرفت.
  • در سال 1980، دولت مارگارت تاچر خصوصی سازی و مقررات زدایی صنعت خودرو را آغاز کرد.
  • در سال 1986، نیسان اولین کارخانه خودروسازی ژاپنی در اروپا را افتتاح کرد.
  • در سال 1992، مک‌لارن F1 تولید شد که سریع‌ترین خودروی تولیدی جهان در آن زمان بود.
  • در سال 1994، BMW گروه Rover را خریداری کرد.
  • در سال 2008، تاتا موتورز جگوار لندروور را از فورد خرید و سرمایه گذاری زیادی در آن انجام داد.
  • در سال 2016، نیسان اعلام کرد که دو مدل جدید در کارخانه ساندرلند خود تولید خواهد کرد.
  • در سال 2019، هوندا اعلام کرد که کارخانه سوئیندون را تعطیل خواهد کرد.
  • در سال 2020، صنعت خودروی بریتانیا به دلیل شیوع کووید-19 و اقدامات قرنطینه با مشکلات روبرو شد و تولید خودرو کاهش یافت.

مطلب مرتبط : آشنایی با صنعت خودروسازی ایتالیا

تاریخچه خودروسازی انگلستان
چارلز استوارت رولز (پشت چپ) با یک رولز رویس در سال 1905. او سال قبل با هنری رویس این خودروساز را تأسیس کرد.عکس از theguardian

مهم ترین شرکت های خودروسازی در انگلستان کدامند؟

  • جگوار لندرور:
    • بزرگترین خودروساز در بریتانیا.
    • تولید خودروهای لوکس و درجه یک تحت برندهای جگوار و لندرور.
    • بیش از 41000 کارمند.
    • فروش در بیش از 170 کشور.
    • شناخته شده به دلیل نوآوری، عملکرد، و طراحی نمادین.
  • گروه BMW:
    • شرکت آلمانی با برندهایی چون BMW، Mini و Rolls-Royce.
    • چهار کارخانه در انگلستان برای تولید موتورها، خودروهای الکتریکی و لوکس.
    • محبوبیت بالا در انگلستان و رضایت مشتری.
    • برتری مهندسی و مشارکت در مسابقات موتوری.
  • نیسان:
    • شرکت ژاپنی با بزرگترین کارخانه خودروسازی در اروپا در انگلستان.
    • تولید مدل‌های محبوبی مانند قشقایی، جوک و لیف.
    • رهبری در فناوری و تولید خودروهای الکتریکی.
  • هوندا:
    • شرکت ژاپنی با کارخانه در سویندون انگلستان.
    • تولید مدل‌های معروفی چون سیویک و CR-V.
    • دارای مرکز تحقیق و توسعه و تیم فرمول یک.
    • مشهور به قابلیت اطمینان و نوآوری.
  • استون مارتین:
    • شرکت بریتانیایی تولید کننده خودروهای گران‌قیمت و معتبر.
    • ارتباط با میراث جیمز باند و مسابقات موتوری.
    • تولید مدل‌هایی مانند DB11، Vantage و Valkyrie.
    • همکاری با Red Bull Racing برای خودروهای با عملکرد بالا.

مطلب مرتبط : صنعت خودروسازی در آلمان | بررسی جامع 2023

محصولات این شرکت ها چیست؟

  • جگوار لندرور:
    • خودروهای لوکس و ممتاز تحت برندهای جگوار و لندرور تولید می‌کند.
    • مدل‌های معروف: جگوار F-Type، Jaguar XF، Land Rover Discovery، Range Rover Evoque، Range Rover Sport.
    • توسعه و تولید خودروهای الکتریکی و هیبریدی مانند جگوار I-Pace و رنج روور P400e.
  • گروه BMW:
    • دارای برندهای معروفی چون BMW، Mini و Rolls-Royce.
    • مدل‌های معروف: BMW سری 3، BMW X5، Mini Cooper، Mini Countryman، Rolls-Royce Phantom.
    • تولید موتور، خودروهای الکتریکی و خودروهای لوکس در چهار کارخانه در انگلستان.
  • نیسان:
    • دارای بزرگترین کارخانه خودروسازی در اروپا در انگلستان.
    • تولید مدل‌های معروفی مانند قشقایی، جوک و لیف.
  • استون مارتین:
    • تولید کننده‌ی خودروهای گران‌قیمت و معتبر با ارتباط با میراث جیمز باند و مسابقه‌های موتوری.
    • مدل‌های معروف: DB11، Vantage، Valkyrie.
    • همکاری با Red Bull Racing برای توسعه‌ی خودروهای با عملکرد بالا.
۲ خودرو استو مارتین انگلستان از سال ۱۹۱۳ تا ۲۰۲۳
تاریخچه استون مارتین: 1913–2023

این صنعت چه نقشی در اقتصاد انگلستان دارد؟

صنعت خودروسازی انگلستان نقش مهمی در اقتصاد بریتانیا ایفا می کند، زیرا به جنبه های مختلف رشد، اشتغال، تجارت و نوآوری این کشور کمک می کند. در ادامه برخی از راه هایی که صنعت خودرو بریتانیا بر اقتصاد تأثیر می گذارد آورده شده است:

صنعت خودروی بریتانیا درآمد و ارزش زیادی برای اقتصاد ایجاد می کند. طبق گزارش SMMT، تولیدات مرتبط با خودرو 67 میلیارد پوند گردش مالی و 14 میلیارد پوند ارزش افزوده به اقتصاد بریتانیا دارد و معمولاً هر سال حدود 3 میلیارد پوند در تحقیق و توسعه سرمایه گذاری می کند. این بخش همچنین سالانه 20.2 میلیارد پوند مستقیماً به خزانه داری تحویل می دهد و 12.8 درصد از کل صادرات کالاهای بریتانیا را به خود اختصاص می دهد. کل سهم اقتصادی صنعت خودروی بریتانیا بر اساس ضریب تولید OECD 202 میلیارد پوند تخمین زده می شود.

صنعت خودروی بریتانیا از تعداد زیادی شغل و مهارت در بخش‌ها و مناطق مختلف پشتیبانی می‌کند. SMMT گزارش می دهد که بیش از 182,000 نفر در ساخت خودرو و حدود 780,000 نفر در کل در صنعت خودروسازی گسترده تر مشغول به کار هستند. این صنعت همچنین از بسیاری از بخش‌های دیگر که به موفقیت آن بستگی دارد، مانند خرده‌فروشی، مالی، بیمه، سوخت، تعمیر و نگهداری، مهندسی، موتوراسپرت، رسانه و آموزش پشتیبانی می‌کند. برای مثال، حدود 200،000 نفر تنها در خرده فروشی خودروهای جدید مشغول به کار هستند، در حالی که شرکت های مالی خودرو مستقر در بریتانیا بیش از 45000 نفر دیگر را استخدام می کنند. صنعت سوخت خودرو از 40000 شغل پشتیبانی می کند و 347000 نفر دیگر در سرویس و تعمیر خودرو مشغول به کار هستند. پایگاه مهندسی متخصص بریتانیا هفت تیم از 10 تیم فرمول یک جهان را جذب کرده است تا خانه های خود را در اینجا بسازند و 41000 نفر دیگر را استخدام کنند.

مطلب مرتبط :شرکت های خودروسازی کانادا، بازیگران اصلی در جهان

صنعت خودروی بریتانیا باعث نوآوری و توسعه فناوری در بخش خودرو و فراتر از آن می شود. بریتانیا پیشرو جهانی در فناوری و تولید خودروهای الکتریکی و هیبریدی است، به طوری که بیش از نیمی از خودروهای ساخته شده در بریتانیا در سال 2020 به طور جایگزین سوخت دارند. بریتانیا همچنین برای تولید خودروهای لوکس و ممتاز مانند جگوار لندرور، گروه BMW و استون مارتین شهرت زیادی دارد. این صنعت به شدت در تحقیق و توسعه سرمایه گذاری می کند، به ویژه در زمینه هایی مانند اتصال، استقلال و خدمات تحرک.

بریتانیا همچنین میزبان برخی از معتبرترین رویدادها و تیم‌های موتوراسپرت در جهان است، مانند فرمول یک، که فناوری‌های پیشرفته و مهارت‌های مهندسی صنعت خودروی بریتانیا را به نمایش می‌گذارد.

چالش های پیش روی این صنعت چیست؟

صنعت خودروی بریتانیا با چالش های متعددی مواجه است که رقابت پذیری و ماندگاری آن در بازار جهانی را تهدید می کند. برخی از چالش های اصلی عبارتند از:

  • گذار به وسایل نقلیه الکتریکی:
    • هدف دولت بریتانیا از ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی جدید تا سال 2030 و خودروهای هیبریدی تا سال 2035 باعث نیاز به سرمایه‌گذاری گسترده در فناوری و زیرساخت وسایل نقلیه الکتریکی شده است.
    • صنعت خودروی بریتانیا در زمینه تولید و نوآوری خودروهای الکتریکی از رقبای خارجی عقب مانده است.
  • عدم اطمینان در مورد برگزیت:
    • خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ابهامات و مشکلات متعددی در صنعت خودرو ایجاد کرده است، به خصوص در زمینه تجارت فرامرزی و ادغام متکی.
    • وجود موانع غیرتعرفه‌ای و مسائل نظارتی باعث تأثیر بر عملکرد و رقابت صنعت خودرو می‌شود.
  • از دست دادن سرمایه‌گذاری و مشاغل:
    • صنعت خودروسازی بریتانیا به دلیل مشکلات بالا و تغییرات بازار و ترجیحات مصرف کنندگان، سرمایه‌گذاری‌ها و مشاغل را از دست داده است.
    • تعدادی از خودروسازان بزرگ اعلام کرده‌اند که قصد دارند فعالیت‌های خود را در بریتانیا تعطیل یا کاهش دهند، که این موضوع به از دست دادن هزاران شغل و کاهش ظرفیت صنعت خودرو انجامیده است.

صنعت خودروسازی بریتانیا همچنین با کمبود مهارت و کمبود تنوع در نیروی کار خود مواجه است. این چالش‌ها نیاز به تدابیر و برنامه‌های دقیق‌تر برای تطابق با تغییرات صنعت و اقتصاد را دارند.

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا چه تاثیری بر این صنعت داشته است؟

به گفته منابع مختلف، تاثیر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بر صنعت خودروسازی چشمگیر و منفی بوده است. برخی از اثرات اصلی عبارتند از:

کاهش تجارت و سرمایه گذاری: صنعت خودروی بریتانیا به شدت به تجارت فرامرزی و ادغام با اتحادیه اروپا، که بزرگترین بازار و تامین کننده آن است، متکی است. با این حال، برگزیت برای این صنعت عدم اطمینان و پیچیدگی ایجاد کرده است، زیرا با تعرفه‌ها، سهمیه‌ها، رویه‌های گمرکی، موانع نظارتی و قوانین مبدا جدید مواجه است که بر عملکرد و رقابت آن تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، SMMT تخمین می زند که یک برگزیت بدون توافق می تواند 55 میلیارد پوند در صنعت خودروی منطقه در پنج سال آینده آسیب وارد کند و به خسارات سنگینی که قبلاً توسط کووید-19 ایجاد شده است، بیفزاید.

علاوه بر این، برگزیت از سرمایه‌گذاری و نوآوری در صنعت خودروی بریتانیا جلوگیری کرده است، زیرا چندین خودروساز مانند فورد، هوندا، نیسان و جگوار لندرور برنامه‌های خود را برای تعطیلی یا کاهش فعالیت‌های خود در بریتانیا اعلام کرده‌اند.

از دست دادن مهارت ها و نفوذ: صنعت خودروی بریتانیا از جابجایی آزادانه افراد و کالاها در اتحادیه اروپا سود می برد، که به آن امکان دسترسی به مجموعه بزرگی از استعدادها و تخصص ها را می دهد. با این حال، برگزیت این آزادی را محدود کرده و جذب و نگهداری کارگران ماهر از اتحادیه اروپا را برای صنعت دشوارتر و پرهزینه‌تر کرده است. به عنوان مثال، بی‌بی‌سی گزارش می‌دهد که برخی از قطعات خودروهای ژاپن و ترکیه که در بریتانیا استفاده می‌شوند به عنوان بریتانیایی تلقی نمی‌شوند، بنابراین برخی از صادرات ممکن است با تعرفه‌های بالاتری مواجه شوند. علاوه بر این، برگزیت نفوذ و مشارکت بریتانیا در تصمیم‌گیری و فرآیندهای استانداردسازی اتحادیه اروپا را کاهش داده است که بر مقررات و سیاست‌های صنعت خودرو تأثیر می‌گذارد. برای مثال، بریتانیا دیگر در مورد سیستم تایید نوع اتحادیه اروپا یا صلاحیت دادگاه دادگستری اروپا حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

فرصت‌ها و چالش‌های محدود: صنعت خودروی بریتانیا امیدوار است پس از برگزیت، با بستن قراردادهای تجارت آزاد با دیگر کشورها و مناطق، فرصت‌ها و بازارهای جدیدی را به دست آورد. با این حال، این ممکن است برای صنعت آسان یا مفید نباشد، زیرا با چالش‌ها و محدودیت‌های زیادی مواجه است. به عنوان مثال، بریتانیا باید قوانین مبدا و استانداردهای محصول متفاوتی را برای هر شریک تجاری رعایت کند، که ممکن است هزینه ها و پیچیدگی صنعت را افزایش دهد. علاوه بر این، بریتانیا باید با کشورهای دیگر مانند چین، ژاپن و کره جنوبی که دارای صنایع خودروسازی پیشرفته تر و پیشرفته تر هستند، رقابت کند.

اینها برخی از تأثیرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بر صنعت خودرو است.

انتهای مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *