صنعت خودروسازی تایلند چگونه است ؟

صنعت خودروسازی تایلند یکی از مهم‌ترین صنایع این کشور است و نقش مهمی در اقتصاد و اشتغال تایلند ایفا می‌کند. این صنعت در دهه‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است و امروزه تایلند یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان خودرو در آسیا است.

در این مقاله، به بررسی صنعت خودروسازی تایلند خواهیم پرداخت. در ابتدا، تاریخچه این صنعت را بررسی خواهیم کرد و سپس به عواملی که باعث رشد آن شده‌اند، خواهیم پرداخت. در ادامه، به شرکت‌های خودروسازی فعال در تایلند و محصولات آنها اشاره خواهیم کرد. در نهایت، به تولید و صادرات خودرو در تایلند و چالش‌های پیش روی این صنعت، خواهیم پرداخت.

تاریخچه صنعت خودروسازی تایلند چیست؟

تاریخ صنعت خودروسازی تایلند داستانی جذاب از چگونگی تبدیل شدن یک کشور در حال توسعه به یک بازیگر اصلی در بازار جهانی است. در ادامه چند نکته کلیدی از خودروسازی تایلند را مرور خواهیم کرد :

صنعت خودروسازی تایلند در سال 1960 آغاز شد، زمانی که دولت سیاست جایگزینی واردات را برای تقویت صنعت محلی تنظیم کرد. اولین شرکتی که مونتاژ محلی را آغاز کرد، شرکت موتور انگلو تای، سرمایه گذاری مشترک بین فورد بریتانیا و شرکت صنعت موتور تایلند بود.

نوشته های مرتبط

بازار در ابتدا بسیار کوچک بود و تنها 3232 خودروی سواری فروخته شد و 525 خودرو در تایلند در سال 1961 مونتاژ شد.

در سال 1969، دولت متوجه شد که مشوق های مالیاتی برای تجمعات محلی به جای کاهش کسری تجاری، آن را افزایش داده است. بنابراین، کمیته توسعه خودرو (ADC) با تولیدکنندگان برای بهبود وضعیت تشکیل شد.

در سال 1971، دولت یک خط مشی ترویج محتوای محلی را معرفی کرد که بر اساس آن، درصد مشخصی از قطعات و اجزاء باید به صورت محلی تهیه شوند. این سیاست باعث توسعه صنعت قطعات داخلی و افزایش رقابت خودروهای ساخت تایلند شد.

در سال 1986، دولت صنعت خودروسازی را آزاد کرد و به سرمایه‌گذاران خارجی اجازه داد که مالک 100 درصد عملیات خود در تایلند باشند. این امر باعث جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی و انتقال فناوری به کشور شد.

در سال 1992، تایلند به منطقه تجارت آزاد آسه‌آن (AFTA) پیوست که تعرفه‌ها و موانع غیرتعرفه‌ای را در میان کشورهای عضو کاهش داد. این امر تایلند را قادر ساخت تا به بازار منطقه ای بزرگتری دسترسی پیدا کند و به پایگاه تولیدی برای صادرات تبدیل شود.

از سال 2019، تایلند بزرگترین تولیدکننده خودرو در آسیای جنوب شرقی و دهمین تولیدکننده بزرگ خودرو در جهان است. تولید سالانه بیش از دو میلیون وسیله نقلیه، عمدتاً خودروهای سواری و وانت دارد. همچنین یکی از بزرگترین بازارهای وانت بار در جهان است که بیش از 50 درصد سهم بازار کامیون های یک تنی را دارد.

تایلند دارای طیف متنوعی از خودروسازان داخلی و خارجی است. سهم بازار تولیدکنندگان داخلی در سال 2022 37 درصد بود، در حالی که بقیه در تسلط برندهای ژاپنی مانند تویوتا، هوندا، ایسوزو، نیسان و میتسوبیشی بود.

برندهای دیگر عبارتند از آمریکایی (فورد، شورلت)، چینی (MG)، کره ای (هیوندای)، آلمانی (BMW، مرسدس بنز) و ایتالیایی (فیات).

تایلند همچنین با حمایت دولت و بخش خصوصی در حال توسعه صنعت خودروهای الکتریکی (EV) خود است. دولت قصد دارد تا سال 2036 1.2 میلیون خودروی برقی در جاده ها داشته باشد و مشوق های مختلفی را برای تولید و مصرف EV ارائه کرده است. چندین تولید کننده برنامه هایی را برای تولید خودروهای برقی یا هیبریدی در تایلند اعلام کرده اند، مانند تویوتا، نیسان، بی ام و، مرسدس بنز، هیوندای، ام جی و FOMM.

خودروسازی در تایلند و کارخانه خودروسازی

چه عواملی باعث رشد صنعت خودروسازی تایلند شده است؟

صنعت خودروسازی تایلند به لطف مجموعه ای از عواملی که این کشور را به مقصدی جذاب برای تولیدکنندگان داخلی و خارجی تبدیل کرده است، طی سال ها رشد قابل توجهی داشته است. برخی از عوامل اصلی عبارتند از:

سیاست ها و مشوق های دولتی : دولت تایلند سیاست ها و مشوق های مختلفی را برای حمایت از توسعه صنعت خودرو اجرا کرده است، مانند جایگزینی واردات، ترویج محتوای محلی، آزادسازی، موافقت نامه های تجارت آزاد و ترویج خودروهای الکتریکی. این سیاست ها به ایجاد فضای کسب و کار مطلوب، جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی، تحریک تقاضای داخلی و افزایش رقابت و نوآوری کمک کرده است.

زیرساخت و لجستیک: دولت تایلند همچنین سرمایه گذاری زیادی در زیرساخت ها و لجستیک انجام داده است، به ویژه در کریدور اقتصادی ساحل شرقی، که مرکز اصلی تولید و صادرات خودرو است. این کریدور دارای امکانات بندری در سطح جهانی، شهرک‌های صنعتی، بزرگراه‌ها، راه‌آهن، فرودگاه‌ها و نیروگاه‌ها است که جابجایی کالاها و خدمات را در داخل و خارج از کشور تسهیل می‌کند. این کریدور همچنین از موقعیت استراتژیک خود در نزدیکی بازارهای اصلی در جنوب شرقی آسیا، چین، هند و استرالیا سود می برد.

کاهش نرخ ارز : بحران مالی آسیا در سالهای 1997-1999 تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد تایلند داشت که منجر به کاهش شدید ارزش بات تایلند در برابر ارزهای اصلی شد. این امر باعث شد خودروهای ساخت تایلند ارزان تر و رقابتی تر در بازار جهانی شوند و صادرات و تولید را افزایش دهند. این کاهش ارزش همچنین تولیدکنندگان خارجی بیشتری را تشویق کرد که در تایلند نقل مکان کنند یا فعالیت های خود را گسترش دهند و فناوری و دانش بیشتری را برای صنعت به ارمغان آورد.

تقاضای بازار و ترجیحات مصرف کنندگان: تایلند دارای بازار داخلی بزرگ و رو به رشدی برای خودرو است، با حجم فروش سالانه بیش از دو میلیون وسیله نقلیه در سال 2022. این تقاضا تحت تأثیر عواملی مانند افزایش سطح درآمد، شهرنشینی، رشد جمعیت است. و ترجیحات مصرف کننده تایلند همچنین یکی از بزرگترین بازارهای وانت بار در جهان است که بیش از 50 درصد از سهم بازار کامیون های یک تنی را به خود اختصاص داده است. وانت بارها به دلیل تطبیق پذیری، دوام و مناسب بودن برای مناطق و اقلیم های مختلف در بین مصرف کنندگان تایلندی محبوب هستند.

ساختار و تنوع صنعت: تایلند دارای طیف متنوعی از خودروسازان داخلی و خارجی است که بخش ها و بخش های مختلف بازار را پوشش می دهند. ساختار صنعت همچنین با شبکه ای قوی از تامین کنندگان و توزیع کنندگان مشخص می شود که قطعات و اجزای با کیفیت و همچنین خدمات پس از فروش را ارائه می دهند. این صنعت همچنین به طور مداوم در حال تحول و نوآوری است تا نیازها و انتظارات مشتریان در حال تغییر را برآورده کند، مانند توسعه وسایل نقلیه الکتریکی و راه حل های هوشمند حرکت.

اینها برخی از عواملی است که به رشد صنعت خودروسازی تایلند کمک کرده است.

چه شرکت های خودروسازی در تایلند فعالیت می کنند؟

شرکت های خودروسازی زیادی در تایلند فعالیت می کنند، چه داخلی و چه خارجی.برخی از شرکت های بزرگ خودروسازی عبارتند از:

شرکت داخلی شامل تایلند یک شرکت داخلی ملی خودروسازیاست که تایی‌رانگ (TAIRUNG) نام دارد. این شرکت در سال 1967 تاسیس شد و در ابتدا به مونتاژ خودروهای ایسوزو، تویوتا و نیسان می‌پرداخت. در سال‌های اخیر، تایی‌رانگ به تولید خودروهای بومی خود نیز روی آورده است. در حال حاضر، تایی‌رانگ 9 مدل خودروی بومی تولید می‌کند که شامل خودروهای سواری، شاسی‌بلند و وانت می‌شوند.

تایی‌رانگ یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در تایلند است و حدود 5 درصد از تولید خودروی این کشور را به خود اختصاص می‌دهد. محصولات تایی‌رانگ عمدتاً در بازار داخلی تایلند به فروش می‌رسند.

شرکت ملی خودروسازی تایلند

شرکت های خودروسازی خارجی در تایلند:

Toyota : بزرگترین تولیدکننده خودرو در تایلند، با سهم بازار 31.5٪ در سال 2022. تویوتا دارای چهار کارخانه در تایلند است که خودروهای سواری، وانت، شاسی بلند و خودروهای هیبریدی تولید می کند. تویوتا همچنین خودروهای خود را به بیش از 100 کشور از تایلند صادر می کند.

ایسوزو: دومین تولیدکننده بزرگ خودرو در تایلند، با سهم بازار 19.3 درصد در سال 2022. ایسوزو در وانت و خودروهای تجاری تخصص دارد و دو کارخانه در تایلند دارد. ایسوزو همچنین پیشرو در فناوری و تولید موتورهای دیزلی در تایلند است.

هوندا: سومین خودروساز بزرگ در تایلند، با سهم بازار 14.4٪ در سال 2022. هوندا دارای سه کارخانه در تایلند است که خودروهای سواری، موتور سیکلت و محصولات برقی تولید می کند. هوندا همچنین خودروهای خود را به بیش از 60 کشور از تایلند صادر می کند.

Mitsubishi:چهارمین خودروساز بزرگ در تایلند، با سهم بازار 8.4٪ در سال 2022. میتسوبیشی دارای دو کارخانه در تایلند است که خودروهای سواری و وانت را تولید می کند. میتسوبیشی همچنین خودروهای خود را به بیش از 120 کشور از تایلند صادر می کند.

نیسان: پنجمین تولیدکننده بزرگ خودرو در تایلند، با سهم بازار 6.6 درصد در سال 2022. نیسان دارای دو کارخانه در تایلند است که خودروهای سواری و وانت را تولید می کند. نیسان همچنین خودروهای خود را به بیش از 100 کشور از تایلند صادر می کند.

از دیگر شرکت های خودروسازی که در تایلند فعالیت می کنند می توان به فورد، مزدا، سوزوکی، جنرال موتورز، مرسدس بنز، بی ام و، هیوندای، ام جی، ولوو و غیره اشاره کرد.

تولید و صادرات خودرو در تایلند چگونه است؟

تولید و صادرات خودرو در تایلند بخش قابل توجهی از اقتصاد و صنعت این کشور است.

تایلند بزرگترین تولیدکننده خودرو در آسیای جنوب شرقی و دهمین تولیدکننده بزرگ خودرو در جهان است. تولید سالانه بیش از دو میلیون وسیله نقلیه، عمدتاً خودروهای سواری و وانت دارد.

در سال 2022، تولید خودرو تایلند به 1.88 میلیون دستگاه رسید. از این تعداد 0.84 میلیون خودرو برای توزیع داخلی و یک میلیون خودرو برای صادرات مونتاژ شده است.

حجم صادرات وسایل نقلیه در تایلند در سال 2022 تقریباً 1 میلیون دستگاه بوده است.

رشد خودروسازی در فروش داخلی و صادرات

مقاصد اصلی صادرات خودروهای ساخت تایلند استرالیا، اندونزی، ژاپن، مالزی، فیلیپین و ویتنام هستند.

ارزش کل صادرات خودرو از تایلند 584.5 میلیارد بات (حدود 17.5 میلیارد دلار آمریکا) در سال 2022 بود که 9.8 درصد نسبت به سال 2021 افزایش داشت.

دولت تایلند با سیاست‌ها و مشوق‌های مختلفی از جمله جایگزینی واردات، ترویج محتوای محلی، آزادسازی، موافقت‌نامه‌های تجارت آزاد و ترویج خودروهای الکتریکی از توسعه صنعت خودرو حمایت کرده است.

تایلند همچنین در حال توسعه صنعت خودروهای برقی (EV) خود است و هدف آن این است که تا سال 2036 1.2 میلیون خودروی برقی در جاده ها داشته باشد. چندین تولید کننده برنامه هایی را برای تولید خودروهای برقی یا هیبریدی در تایلند اعلام کرده اند، مانند تویوتا، نیسان، بی ام و، مرسدس- بنز، هیوندای، ام جی و FOMM.

صنعت خودرو تایلند با چه چالش هایی مواجه است؟

صنعت خودروسازی تایلند یک بازیگر اصلی در بازار جهانی است، اما با چالش هایی نیز مواجه است که ممکن است بر عملکرد و رقابت آتی آن تأثیر بگذارد.برخی از چالش های اصلی عبارتند از:
به روز رسانی و نوآوری فن آوری : صنعت خودرو به دلیل ظهور فناوری های جدید مانند اتصال، پیشرانه های جایگزین، تحرک مشترک و رانندگی مستقل دستخوش تحولی سریع است. این فناوری‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری قابل توجهی در تحقیق و توسعه و همچنین مهارت‌ها و قابلیت‌های جدید هستند.

صنعت خودروسازی تایلند باید با این تغییرات همگام شود و سطح فناوری خود را به‌ویژه در حوزه‌های خودروهای الکتریکی، دیجیتالی‌سازی و تحرک هوشمند ارتقا دهد. با این حال، موانعی برای ارتقای فناوری وجود دارد، مانند فقدان قابلیت‌های تحقیق و توسعه محلی، وابستگی به فناوری و استانداردهای خارجی، تقاضای کم برای ویژگی‌های پیشرفته از سوی مصرف‌کنندگان داخلی، و عدم قطعیت سیاست‌ها و مشوق‌های دولت.

تقاضای بازار و رقابت : صنعت خودروسازی تایلند به دلیل تأثیر اقتصادی همه گیری کووید-19، بی ثباتی سیاسی، بدهی بالای خانوارها و تغییر ترجیحات مصرف کنندگان، با کاهش تقاضای داخلی مواجه است. این صنعت همچنین با رقابت شدیدی از سوی بازیگران داخلی و خارجی، به‌ویژه از چین مواجه است که به شدت حضور خود را در بازار آسیای جنوب شرقی با خودروهای ارزان قیمت و باکیفیت گسترش داده است.

صنعت خودروسازی تایلند نیاز به یافتن منابع جدید رشد، هم در بازارهای داخلی و هم در بازارهای صادراتی، با ارائه محصولات و خدمات با ارزش افزوده بیشتر، افزایش وفاداری و رضایت مشتری، و کاوش در بخش‌ها و جایگاه‌های جدید دارد.

مسئولیت زیست محیطی و اجتماعی : صنعت خودرو تایلند برای کاهش اثرات زیست محیطی خود و کمک به توسعه اجتماعی تحت فشار است. این صنعت مسئول سهم بزرگی از انتشار گازهای گلخانه ای و آلودگی هوا در کشور است که بر سلامت عمومی و تغییرات آب و هوایی تأثیر می گذارد. این صنعت همچنین با مسائل اجتماعی مانند حقوق کار، استانداردهای ایمنی و مشارکت جامعه مواجه است.

صنعت خودروسازی تایلند نیاز به اتخاذ شیوه‌های پایدارتری دارد، مانند بهبود بهره‌وری سوخت، ترویج وسایل نقلیه الکتریکی، کاهش ضایعات و انتشار گازهای گلخانه‌ای، حمایت از زنجیره‌های تامین سبز، و افزایش مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها.اینها برخی از چالش های پیش روی صنعت خودروسازی تایلند است.

خلاصه و جمع بندی : 

صنعت خودروسازی تایلند یکی از مهم‌ترین صنایع این کشور است که نقش مهمی در اقتصاد و اشتغال تایلند ایفا می‌کند. این صنعت در دهه‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است و امروزه تایلند یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان خودرو در آسیا است.

عوامل مختلفی باعث رشد صنعت خودروسازی تایلند شده‌اند، از جمله:

  • موقعیت جغرافیایی مناسب تایلند در منطقه آسیای جنوب شرقی
  • وجود نیروی کار ماهر و ارزان در تایلند
  • حمایت‌های دولتی از صنعت خودروسازی

شرکت‌های خودروسازی مختلفی در تایلند فعالیت می‌کنند، از جمله:

  • تویوتا
  • هوندا
  • نیسان
  • مزدا
  • بی ام و
  • مرسيدس بنز
  • فولکس واگن

تولید خودرو در تایلند در سال 2022 به 1.88 میلیون دستگاه رسید که از این تعداد، 1.11 میلیون دستگاه به خارج از کشور صادر شد.

چالش‌های پیش روی صنعت خودروسازی تایلند عبارتند از:

  • رقابت شدید از سوی سایر کشورهای تولیدکننده خودرو در آسیا
  • تغییرات سریع فناوری در صنعت خودرو
  • نیاز به سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه

با وجود این چالش‌ها، انتظار می‌رود صنعت خودروسازی تایلند در سال‌های آینده همچنان رشد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط