سلطه‌ی چین بر بازار خودروهای برقی آسیا با اتکا به قیمت و ابعاد کوچک

تصویر یک خودرو زرد رنگ برقی مرتبط با مقاله بازار خودروهای برقی آسیا
  • گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، چشم‌انداز روشنی از پیروزی چین در رقابت خودروهای برقی در پرجمعیت‌ترین منطقه‌ی جهان ترسیم می‌کند.

تسلط چین بر تولید و فروش جهانی خودروهای برقی یک واقعیت مسلم است، اما گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) نشان می‌دهد که این کشور نفوذ خود را در صنعت خودرو در سراسر اقتصادهای پررونق آسیا گسترش می‌دهد.

گزارش چشم‌انداز جهانی خودروهای برقی (EV) 2024 سازمان بین‌المللی انرژی که روز سه‌شنبه منتشر شد، نشان می‌دهد که چین در سال ۲۰۲۳، ۶۰ درصد از کل فروش خودروهای برقی را به خود اختصاص داده است و این روند رو به رشد همچنان ادامه خواهد داشت، به طوری که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰، از هر سه خودرویی که در جاده‌های چین تردد می‌کنند، یک دستگاه برقی باشد.

شاید مهم‌تر از آن، آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که نفوذ و پیشتازی چین در زمینه خودروهای برقی در سراسر آسیا گسترش یابد، زیرا این کشور از منابع عظیم صنعتی خود برای سرمایه‌گذاری و ترویج خودروهای برقی ارزان‌تر در کشورهایی مانند تایلند، ویتنام و اندونزی استفاده می‌کند.

کلید موفقیت خودروهای برقی چین در مقایسه با خودروهای ساخت اروپا و آمریکای شمالی، قیمت است.

نوشته های مرتبط

این گزارش می‌گوید: «ما تخمین می‌زنیم که در چین، بیش از ۶۰ درصد از خودروهای برقی فروخته شده در سال ۲۰۲۳، از همتایان متوسط ​​موتور احتراقی خود ارزان‌تر بوده‌اند.»

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید: «با این حال، خودروهای برقی همچنان ۱۰ تا ۵۰ درصد گران‌تر از نمونه‌های مشابه با موتور احتراقی در اروپا و ایالات متحده هستند که البته بستگی به کشور و بخش خودرو دارد.»

چین در مقایسه با اروپا و آمریکای شمالی، مسیر متفاوتی را با خودروهای برقی دنبال می‌کند و بر تولید خودروهای شهری کوچک‌تر و ارزان‌تر که می‌توانند با خودروهای مشابه با موتور احتراقی رقابت کنند و حتی آن‌ها را شکست دهند، تأکید می‌کند.

برعکس، بخش عمده‌ای از خودروهای برقی اروپا و آمریکا بزرگ‌تر، لوکس‌تر و گران‌تر بوده‌اند و به نظر می‌رسد خودروسازان بر روی قشر ثروتمندتر از افراد پذیرنده اولیه فناوری‌های جدید تمرکز کرده‌اند.

آنچه در حال وقوع است این است که چین در ساخت خودروهای برقی ارزان‌تر و در دسترس‌تر برای افراد بیشتری، برتری اولیه‌ای کسب کرده است، استراتژی‌ای که به احتمال زیاد در آسیا جواب خواهد داد.

این امر به ویژه در کشورهایی صادق است که در آن‌ها روی آوردن به خودروهای برقی، چه خودروهای سواری و چه دوچرخ و سه چرخ، از حمایت سیاستی و مشوق‌های دولتی برخوردار است.

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) گفت: «در سال ۲۰۲۳، ۵۵ تا ۹۵ درصد از فروش خودروهای برقی در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه، مدل‌های بزرگی بودند که برای مصرف‌کننده متوسط غیرقابل‌تحمل هستند و مانع پذیرش گسترده بازار می‌شوند.»

این گزارش همچنین حاکیست: «با این حال، مدل‌های کوچک‌تر و بسیار مقرون به صرفه‌تر که در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ راه‌اندازی شدند، به سرعت به پرفروش‌ترین‌ها تبدیل شدند، به ویژه مدل‌هایی که توسط خودروسازان چینی در حال گسترش به خارج از کشور هستند.»

افزایش شدید خودروهای برقی در آسیا

در تایلند، فروش خودروهای برقی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل چهار برابر شد و به سهم ۱۰ درصدی از بازار رسید. این کشور آسیای جنوب شرقی یارانه هایی را برای تولید باتری راه اندازی کرده و تعرفه ها را کاهش داده است که به خودروسازان چینی اجازه داده است تا حضور خود را در این کشور افزایش دهند.

آژانس بین المللی انرژی (IEA) اعلام کرد که فروش خودرو در ویتنام در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است، اما خودروهای برقی همچنان به رشد خود ادامه داده و به سهم ۱۵ درصدی از بازار دست یافته اند، در حالی که ثبت نام خودروهای برقی در مالزی در میان معافیت های مالیاتی و عوارض گمرکی بیش از سه برابر شده است.

هند، پرجمعیت ترین کشور جهان، شاهد افزایش ۷۰ درصدی ثبت نام خودروهای برقی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل بود، در حالی که فروش کلی خودرو ۱۰ درصد افزایش یافت.

اندونزی نمونه خوبی از ترکیب مشوق‌های سیاستی و در دسترس بودن خودروهای برقی ارزان‌تر ساخت چین است.

آژانس بین المللی انرژی (IEA) گفت تا سال ۲۰۱۹ فروش خودروهای برقی در اندونزی کمتر از ۱۰۰ دستگاه در سال بود و این رقم تا سال ۲۰۲۳ به ۱۷۰۰۰ دستگاه افزایش یافت زیرا خودروهای برقی از نرخ مالیات بر ارزش افزوده تنها ۱ درصد در مقایسه با ۱۱ درصد برای وسایل نقلیه بنزینی بهره مند شدند.

اندونزی همچنین سال گذشته برای اینکه خودروهای برقی از مشوق های خرید بهره مند شوند، الزامات محتوای داخلی ۴۰ درصدی را اعمال کرد و در حال حاضر تنها دو مدل واجد شرایط هستند.

اما تولیدکنندگان بیشتری در حال راه اندازی کارخانه در این کشور آسیای جنوب شرقی هستند، از جمله BYD چین (002594.SZ) که قصد دارد تأسیسات تولیدی برای تولید ۱۵۰ هزار خودرو بسازد و VinFast ویتنام که قصد دارد ظرفیت تولید ۵۰ هزار خودرو در سال را داشته باشد.

توجه داشته باشید که بخش خودروهای برقی چین با چالش‌های خاص خود مواجه است. برنامه‌ریز دولتی انتظار یک جنگ قیمتی شدید در میان عرضه مازاد و مدل‌های جدید را دارد. چین همچنین با تحقیقات اتحادیه اروپا در مورد اعمال تعرفه بر واردات خودروهای برقی به این دلیل که دولت از خودروسازان چینی یارانه می‌دهد، روبرو است، ادعایی که پکن آن را بی‌اساس رد می‌کند.

به طور کلی، گزارش آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که مسیر چین به سمت خودروهای برقی ارزان‌تر و کوچک‌تر به احتمال زیاد برنده‌ای در آسیا، سریع‌ترین منطقه در حال رشد جهان، خواهد بود.

این گزارش همچنین نشان می دهد که خودروسازان اروپایی و آمریکایی برای بهبود affordability (مقرون به صرفه بودن) خودروهای برقی و تقویت زیرساخت های مورد نیاز برای حمایت از پذیرش گسترده آنها کارهای اساسی برای انجام دادن دارند.

این گزارش همچنین برخی از نگرانی‌ها در مورد تغییر سریع به سمت خودروهای برقی، مانند برق اضافی مورد نیاز را کاهش می‌دهد و می‌گوید که برق مورد نیاز خودروهای برقی به احتمال زیاد از ۰.۵ درصد از کل برق تولیدی جهانی در سال ۲۰۲۳ به کمتر از ۱۰ درصد تا سال ۲۰۳۵ افزایش خواهد یافت.

انتهای مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *