خودروسازان به دنبال سهم از شارژ دوطرفه خودروهای برقی هستند.

تصویر خودروهای برقی

خودروسازانی از جنرال موتورز (GM.N) تا ولوو کارز (VOLCARb.ST) به همراه شرکت‌های برق و اپراتورهای اپلیکیشن شارژ، در حال محاسبه سهم مالی خود از خودروهای برقی هستند که به مالکانشان اجازه می‌دهند برق را به شبکه بفروشند و این موضوع به چشم‌اندازی واقع‌بینانه‌تر تبدیل می‌شود.

شارژ دوطرفه یا «خودرو به شبکه» (V2G) به مالکان خودروهای برقی این امکان را می‌دهد که در ساعات ارزان‌قیمت شبانه شارژ کنند و سپس در ساعات پیک با سود به شبکه برق بفروشند.

نیک وولی، مدیرعامل شرکت نرم‌افزاری بریتانیایی ev.energy که روی فناوری V2G با زیمنس، نیسان، فولکس‌واگن و دیگران کار می‌کند، می‌گوید: «یک میلیون خودروی برقی می‌توانند برای مدت کوتاهی به اندازه یک نیروگاه هسته‌ای بزرگ برق تامین کنند.»

برای سال‌های متمادی، V2G عمدتاً تئوری باقی ماند، زیرا تنها خودروی برقی نیسان لیف (7201.T) قابلیت انجام آن را داشت.

نوشته های مرتبط

این موضوع با کمک کنتورهای هوشمند برق، هوش مصنوعی و مدل‌سازی توسط شرکت‌های انرژی نوآور شروع به تغییر کرده است.

و انتظار می‌رود که اکثر خودروسازان بزرگ، از جمله تسلا (TSLA.O)، بی‌ام‌و (BMWG.DE)، فولکس‌واگن (VOWG_p.DE)، رنو (RENA.PA) و تویوتا (7203.T)، در سال‌های آینده مدل‌های مجهز به V2G را عرضه کنند.

تولیدکنندگان چینی مانند BYD (002594.SZ) نیز این فناوری را توسعه داده‌اند و نکته مهم این است که دولت چین نقش بزرگی را برای V2G تا سال ۲۰۳۰ برنامه‌ریزی کرده است.

دورون فرنکل، مدیرعامل Driivz، در مورد متعادل کردن شبکه‌های برق گفت: «پول زیادی برای به دست آوردن وجود دارد.» «هر کسی خواهان سهم خود از این [بازار] است.» Driivz از طریق نرم‌افزار شارژ با برچسب سفید که به خودروسازان و دیگران ارائه می‌دهد، به میلیون‌ها خودروی برقی دسترسی دارد.

شارژ دوطرفه در ایالات متحده آزمایشی است، در حالی که در آلمان، بازار بزرگ اروپا، موانع قانونی در مورد قیمت‌گذاری انرژی فروخته‌شده به شبکه به این معنی است که این یک چشم‌انداز دور است.

همچنین شارژرهای دوطرفه گران‌تر از شارژرهای معمولی هستند زیرا در حال حاضر در مقیاس کوچک‌تر تولید می‌شوند.

اما در بریتانیا، Octopus Energy یک تعرفه V2G برای مشتریان راه‌اندازی کرده است که در صورت شارژ شبانه خودروهای برقی، شارژ رایگان ارائه می‌دهد. Octopus برنامه دارد تا امسال تعرفه مشابهی را در سایر بازارهای انرژی خود، از جمله فرانسه، ژاپن، نیوزیلند و ایالت تگزاس در ایالات متحده، ارائه دهد.

الکس شوچ، مدیر جهانی انعطاف‌پذیری Octopus می‌گوید: «این یک امر واقعی است.» «این دیگر یک بحث تئوریک و دانشگاهی نیست.»

شرکت‌های خودروسازی و انرژی

تحولاتی در حال وقوع است که فناوری V2G را به واقعیت نزدیک‌تر می‌کند. خودروسازان واحدهای انرژی خود را تأسیس کرده‌اند تا به پلتفرم‌های نرم‌افزاری، توزیع‌کنندگان انرژی و سایر بازیگران که به دنبال کسب درآمد از V2G هستند، ملحق شوند.

هنوز مشخص نیست که میزان درآمد آن‌ها چقدر خواهد بود. بخش اعظم سود حاصل از V2G به دارندگان خودروهای برقی می‌رسد و واسطه‌هایی که برق را به شبکه می‌فروشند، تنها چند سنت به ازای هر کیلووات دریافت می‌کنند، اما این مبلغ با در نظر گرفتن میلیون‌ها خودروی برقی، قابل توجه خواهد بود.

آسیم کاپور، مدیر بخش راه‌حل‌های انرژی شرکت جنرال موتورز (GM Energy) اعلام کرد که این شرکت طی چند ماه آینده، کامیون پیکاپ برقی شورولت سیلورادو را عرضه خواهد کرد که قادر به تأمین برق منازل است – این همان فناوری V2G است – و تمام خودروهای برقی این شرکت تا سال ۲۰۲۶ از قابلیت انتقال دوطرفه برق برخوردار خواهند بود.

به گفته کاپور، جنرال موتورز قصد دارد هم برق را به شرکت‌های تأمین‌کننده برق بفروشد و هم با شرکت‌های تجمیع‌کننده که تعداد بیشتری از خودروهای برقی را برای فروش برق گرد هم می‌آورند، همکاری کند. این خودروساز همچنین در حال ایجاد مشارکت با شرکت‌های تأمین‌کننده برق ایالات متحده، از جمله Duke Energy است.

فورد، رقیب جنرال موتورز، نیز کامیون پیکاپ برقی F-150 لایتنینگ را تولید کرده که از فناوری V2G پشتیبانی می‌کند.

قبضه‌های ارزان‌تر و متعادل‌سازی شبکه

شیپلن پاتل، ۳۹ ساله، از سال ۲۰۲۰ از برنامه آزمایشی V2G شرکت Octopus Energy در لندن با نیسان لیف خود استفاده می‌کند، زمانی که در خانه است آن را به برق وصل می‌کند و قبض انرژی سالانه خانه خود را ۷۰۰ پوند (۸۷۱.۰۸ دلار) یا حدود یک‌سوم کاهش می‌دهد.

پاتل گفت: «صرفه جویی‌ها بسیار قابل توجه بوده است.»

شرکت‌هایی مانند Octopus به‌عنوان پیشرو در V2G در مقیاس بزرگ، هم‌اکنون خدمات متعادل‌سازی شبکه را ارائه می‌دهند. برای جلوگیری از راه‌اندازی ظرفیت اضافی گران‌قیمت، اپراتورهای شبکه به آن‌ها پول می‌پردازند تا شارژرهای خودروهای برقی را برای دوره‌های بسیار کوتاه خاموش کنند.

برای مثال، Monta دانمارکی به کاربران برنامه شارژ در برخی بازارها حدود ۸ یورو (۸.۵۳ دلار) در ماه برای متعادل‌سازی شبکه می‌دهد، در حالی که Driivz از آن برای محافظت از شبکه هلند در برابر افزایش ناگهانی تقاضا استفاده می‌کند.مطلب مرتبط : بررسی اقتصاد دانمارک جامع و تحلیلی (بروز شده ۲۰۲۴)

به گفته‌ی اینگو مولر، رئیس راه‌حل‌های انرژی این واحد، واحد انرژی Elli فولکس‌واگن در حال ساخت یک پلتفرم معاملاتی در آلمان برای متعادل‌سازی شبکه به‌عنوان پیشرو برای V2G است و قصد دارد در بازارهای دیگر نیز گسترش یابد یا با شرکا همکاری کند.

شرکت Nuvve (NVVE.O) خدمات V2G را برای حدود ۵۰۰ اتوبوس برقی در تعدادی از ایالت‌های ایالات متحده ارائه می‌دهد، زیرا آن‌ها بیشتر ساعات روز و در تعطیلات مدارس به برق وصل هستند.

اما برای خودروهای برقی شخصی، متقاعد کردن مشتریان از طریق برنامه‌هایی با قیمت‌گذاری دقیق و جذاب حیاتی خواهد بود.

پلتفرم‌هایی با پیش‌بینی‌های هوش مصنوعی قابل اعتماد برای تعداد خودروهای برقی که به برق وصل می‌شوند، کسب و کار بیشتری از شرکت‌هایی مانند Duke Energy دریافت خواهند کرد که در حال انجام آزمایش‌های دوطرفه با GM و فورد هستند.

زکری کوزنر، مدیر توسعه راه‌حل‌های شبکه در Duke گفت: «شما باید بتوانید به طور دقیق پیش‌بینی کنید که چه مقدار ظرفیت در هر زمان در دسترس است.»

واحدهای انرژی خودروسازان عمدتاً فاقد مقیاس برای تجمع کافی خودروهای برقی محلی برای فروش برق به شرکت‌های تاسیساتی هستند، بنابراین پلتفرم‌های نوظهور، از جمله Kaluza یا The Mobility House، هدفشان این است که به عنوان واسطه عمل کنند و خودروهای برقی را در سراسر برندهای مختلف تجمیع کنند.

تیمو کرن، مدیر سیستم‌های انرژی و بازارها در موسسه تحقیقات انرژی FfE مستقر در مونیخ، گفت، واسطه‌ها همچنین باید اطمینان حاصل کنند که خودروهای برقی در صورت شارژ همه‌ی آن‌ها زمانی که قیمت‌ها پایین است و زمانی که قیمت‌ها بالا هستند تخلیه شوند، شبکه را بیش از حد بارگذاری نکنند.

رنو (RENA.PA) با The Mobility House همکاری کرده است، در حالی که ولوو هم روی پلتفرم خود و هم با دیگران مانند Kaluza کار می‌کند، این را الکساندر پتروفسکی، رئیس راه‌حل‌های انرژی ولوو کارز گفت.

گولهار، مدیر ارشد محصول Kaluza، گفت که Kaluza همچنین با سایر خودروسازان از جمله فولکس‌واگن، استلانتیس، نیسان، جنرال موتورز، میتسوبیشی و پورشه به عنوان واسطه با هزاران شرکت تاسیساتی همکاری می‌کند.

او گفت که ارائه‌دهندگان برنامه شارژ یا سایرین می‌توانند با کنار گذاشتن خودروسازان و اجرای خدمات V2G از طریق شارژرهای خودروهای برقی، این کار را انجام دهند. اما Kaluza به دلیل داده‌هایی که می‌توانند به آن‌ها دسترسی پیدا کنند، می‌خواهد با خودروسازان همکاری کند.

گولار گفت: «ما به این مشارکت‌ها نیاز داریم زیرا داده‌های بسیار بیشتری را از خودرو نسبت به شارژرها دریافت می‌کنید.»

انتهای مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *