10+ بهترین دانشگاه‌های نظامی جهان

مقاله "۱۰+ بهترین دانشگاه‌های نظامی جهان" به بررسی معتبرترین و برجسته‌ترین آکادمی‌های نظامی از سراسر جهان می‌پردازد. این دانشگاه‌ها نقش حیاتی در تربیت رهبران نظامی ایفا می‌کنند و بسیاری از افسران و ژنرال‌های برجسته از این موسسات فارغ‌التحصیل شده‌اند. از وست پوینت در ایالات متحده تا آکادمی دفاع ملی هند، این مدارس به افسران آموزش‌های استراتژیک و عملیاتی می‌دهند تا آن‌ها را برای مسئولیت‌های سنگین در نیروهای مسلح آماده کنند. علاوه بر این، بسیاری از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها نه تنها در میدان نبرد، بلکه در عرصه‌های سیاسی و علمی نیز موفقیت‌های چشمگیری داشته‌اند.

آنچه در این مطلب خواهید خواند...

ارتش‌های کارآمد مانند ماشینی روان هستند که چرخ‌دنده‌های متعددی دارند تا به درستی عمل کنند. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های ارتش، رهبری آن است. افسران ارتش تصمیمات مهم را می‌گیرند و نیروها را به شکلی که مناسب می‌دانند هدایت می‌کنند.

رهبری نظامی معمولاً از دانشگاه‌های نظامی سطح بالا و معتبر در سراسر جهان می‌آید. این دانشگاه‌ها برای ارائه دانش و تجربه لازم طراحی شده‌اند تا اطمینان حاصل شود که افسران و رهبران آن‌ها تأثیر مثبتی در میدان نبرد خواهند داشت. بهترین دانشگاه‌های نظامی در جهان شامل وست پوینت در ایالات متحده، کالج نیروی هوایی سلطنتی کرانوِل در بریتانیا و مدرسه نظامی ویژه سنت-سیر در فرانسه هستند.

10+ بهترین دانشگاه‌های نظامی جهان

رتبه آکادمی کشور
۱ وست پوینت ایالات متحده
۲ کالج نیروی هوایی سلطنتی کرانوِل بریتانیا
۳ مدرسه نظامی ویژه سنت-سیر فرانسه
۴ دانشگاه دفاع ملی PLA چین
۵ آکادمی ستاد کل روسیه
۶ آکادمی دفاع ملی ژاپن ژاپن
۷ آکادمی نظامی یونان یونان
۸ آکادمی دفاع ملی هند هند
۹ آکادمی نظامی پاکستان پاکستان
۱۰ آکادمی نظامی آفریقای جنوبی آفریقای جنوبی

۱. وست پوینت – ایالات متحده

تصویر وست پوینت

معتبرترین و پرافتخارترین مدرسه نظامی در جهان وست پوینت در ایالات متحده است. این مدرسه که اولین بار در سال ۱۸۰۲ تأسیس شد، بسیاری از بهترین رهبران و ژنرال‌های نظامی آمریکا را پرورش داده است.

علاوه بر رهبران برجسته نظامی، وست پوینت (West Point) دو رئیس‌جمهور آمریکا را نیز تربیت کرده است. هر دو اولیس اس. گرانت (Ulysses S. Grant) و دوایت دی. آیزنهاور (Dwight D. Eisenhower) در وست پوینت تحصیل کرده‌اند و در هر دو زمینه نظامی و سیاسی به موفقیت رسیده‌اند.

۲. کالج نیروی هوایی سلطنتی کرانوِل – بریتانیا

تصویر کالج نیروی هوایی سلطنتی کرانوِل

کالج نیروی هوایی سلطنتی کرانوِل در سال ۱۹۱۹ در پایان جنگ جهانی اول به اولین آکادمی هوایی تبدیل شد. این جنگ به وضوح نشان داد که هواپیماها نقش حیاتی در هر ارتش مدرن ایفا می‌کنند و بریتانیایی‌ها خواستند از ابتدا در این زمینه پیشتاز باشند.

مطلب مرتبط  حقوق کارگر ساده در ژاپن به پول ایران چقدر است؟ (2024) 🇯🇵

این کالج مسئول آموزش پرسنل نیروی هوایی سلطنتی (RAF) برای تبدیل شدن به افسران کمیسیون‌دار و همچنین جذب نیرو برای RAF است. ورود به RAF آسان نیست و نیاز به ذکاوت و هوش فوق‌العاده‌ای دارد تا حتی برای انتخاب شدن واجد شرایط شوید.

۳. مدرسه نظامی ویژه سنت-سیر – فرانسه

تصویر مدرسه نظامی ویژه سنت-سیر

مدرسه نظامی ویژه سنت-سیر (École spéciale militaire de Saint-Cyr) اولین بار در سال ۱۸۰۳ توسط ناپلئون بناپارت تأسیس شد. دستاوردهای این آکادمی بلافاصله خود را نشان داد، زیرا ناپلئون و ارتش‌هایش در آن زمان بخش بزرگی از اروپا را تحت کنترل خود درآوردند.

این مدرسه توسط ناپلئون (Napoleon) به نزدیکی ورسای (Versailles) منتقل شد، اما در طول جنگ جهانی دوم بخش‌های زیادی از آن تخریب شد. پس از پایان جنگ، آکادمی به کوئه‌تکیدان (Coetquidan) در بریتانی (Brittany) منتقل شد و همچنان به عنوان برترین مدرسه نظامی فرانسه به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

۴. دانشگاه دفاع ملی PLA – چین

تصویر دانشگاه دفاع ملی PLA

دانشگاه دفاع ملی PLA که در قلب پکن قرار دارد، نقش بزرگی در تلاش‌های چین برای مدرن‌سازی نیروهای مسلح خود ایفا کرده است. این دانشگاه در سال ۱۹۸۵ تأسیس شد و از مجموعه‌ای از مدارس نظامی و سیاسی سابق شکل گرفت.

این مدرسه تمامی فرماندهان ارشد و محققان نظامی چین را آموزش می‌دهد. با این حال، معمولاً افرادی که در دانشگاه دفاع ملی PLA تحصیل می‌کنند، برای ادامه تحصیل به آکادمی علوم نظامی چین نیز می‌روند.

۵. آکادمی ستاد کل – روسیه

تصویر آکادمی ستاد کل

تاریخچه آکادمی ستاد کل به دوران امپراتوری روسیه بازمی‌گردد. این مدرسه در سال ۱۸۳۸ در سن پترزبورگ با هدف مدرن‌سازی ارتش روسیه که اغلب کند و سنگین عمل می‌کرد، تأسیس شد. نام این آکادمی در دوران اتحاد جماهیر شوروی به آکادمی ستاد کل تغییر یافت.

این مدرسه شهرت خوبی در تربیت ژنرال‌های کارآمد و توانا دارد، اما بسیاری از فارغ‌التحصیلان آن درگیر سیاست‌های حزبی می‌شوند. این موضوع به ویژه در دوران شوروی بیشتر صدق می‌کرد. از فارغ‌التحصیلان برجسته آن می‌توان به عبدال‌حسین تیمورتاش، فیودور رادتسکی و نیکولای استولتوف اشاره کرد.

مطلب مرتبط  نوع حکومت ژاپن چیست؟ (بررسی جامع) 🇯🇵

۶. آکادمی دفاع ملی ژاپن – ژاپن

تصویر آکادمی دفاع ملی ژاپن

آکادمی دفاع ملی ژاپن تمامی شاخه‌های نظامی این کشور را یکپارچه کرده و تمامی افسران خود را در یک مؤسسه واحد آموزش می‌دهد. دانشجویان یک برنامه چهارساله به شدت سختگیرانه را پشت سر می‌گذارند و در نتیجه به رهبرانی توانمند برای ارتش ژاپن تبدیل می‌شوند.

این آکادمی در سال ۱۹۵۳ تأسیس شد و همچنین برنامه‌های علمی محض را برای دانشجویان استثنایی ارائه می‌دهد. با همه معیارها، این آکادمی موفق به تولید افسران مؤثر شده است. بسیاری از مقامات دولتی، سیاستمداران و حتی فضانوردان از این برنامه فارغ‌التحصیل شده‌اند.

۷. آکادمی نظامی یونان – یونان

تصویر آکادمی نظامی یونان

این مدرسه نظامی که به نام آکادمی نظامی اولپیدون (Evelpidon Military Academy) نیز شناخته می‌شود، در سال ۱۸۲۸ توسط ایوانیس کاپودیستریاس (Ioannis Kapodistrias)، نخستین فرماندار یونان مدرن، تأسیس شد. افسران و رهبرانی که از این آکادمی فارغ‌التحصیل شده‌اند، در جنگ‌های متعدد از جنگ‌های بالکان تا جنگ جهانی دوم به یونان (Greece) خدمت کرده‌اند.

در سال ۱۹۸۲، این مدرسه به واری، یکی از حومه‌های آتن، منتقل شد. این آکادمی از آن زمان تاکنون در همان مکان مانده و همچنان از بهترین افسران جهان را تربیت می‌کند. همچنین بسیاری از فارغ‌التحصیلان این آکادمی خارج از ارتش نیز به موفقیت دست یافته‌اند. نویسندگان و ریاضیدانان برجسته‌ای نیز در گذشته در این آکادمی تحصیل کرده‌اند.

۸. آکادمی دفاع ملی – هند

تصویر آکادمی دفاع ملی - هند

ارتش هند در دوران راج بریتانیا یکی از بزرگترین ارتش‌های جهان بود که در اوج جنگ جهانی دوم به میلیون‌ها نفر می‌رسید. پس از خروج بریتانیا از هند و تقسیم زیرقاره، دولت جدید هند مدرسه نظامی خود را بر اساس مدل وست پوینت توسعه داد.

حتی امروزه، ارتش هند یکی از بزرگترین و قدرتمندترین ارتش‌های جهان است. آکادمی دفاع ملی هند به خوبی رهبران مجهزی را برای اداره چنین سازمان بزرگی پرورش داده است. فارغ‌التحصیلان برجسته بسیاری از این مدرسه وجود دارند؛ اما احتمالاً مشهورترین فارغ‌التحصیل، راکش شارما، اولین فضانورد هند بود.

مطلب مرتبط  نحوه کشت گندم در امریکا چگونه است؟

۹. آکادمی نظامی پاکستان – پاکستان

تصویر آکادمی نظامی پاکستان

آکادمی نظامی پاکستان اولین بار در سال ۱۹۴۷ تأسیس شد، اما مانند هند، بسیاری از ریشه‌های آن به دوران راج بریتانیا بازمی‌گردد. PMA بر اساس مدل وست پوینت و مدرسه نظامی ویژه سنت-سیر تأسیس شده است.

دانشجویان اینجا در یک برنامه چهارساله شرکت می‌کنند که آن‌ها را به رهبران ایده‌آل برای ارتش قدرتمند پاکستان تبدیل می‌کند. این برنامه تمرکز زیادی بر موضوعاتی مانند زبان انگلیسی، جغرافیای نظامی، امور بین‌المللی، مطالعات اسلامی و علوم اجتماعی دارد.

۱۰. آکادمی نظامی آفریقای جنوبی – آفریقای جنوبی

تصویر آکادمی نظامی آفریقای جنوبی

بر اساس مدل وست پوینت، آکادمی نظامی آفریقای جنوبی یکی از مدارس نظامی کم‌نظیر در جهان است. این مدرسه که در شمال کیپ‌تاون در خلیج سالدانها واقع شده، اولین بار در سال ۱۹۵۰ تأسیس شد و از آن زمان تاکنون یکی از ارکان اصلی ارتش آفریقای جنوبی بوده است.

مانند سایر مدارس، آموزش نظامی و آماده‌سازی در اینجا بسیار مهم است، اما بسیاری از فارغ‌التحصیلان پس از اتمام تحصیلات خود وارد سایر حوزه‌های خصوصی می‌شوند. کیفیت آموزشی که در اینجا ارائه می‌شود، معمولاً به عنوان یکی از بهترین‌ها در آفریقای جنوبی شناخته می‌شود.

مدارس نظامی بخش حیاتی برای آماده‌سازی رهبران آینده برای زندگی در نیروهای مسلح هستند. مؤسساتی مانند وست پوینت (West Point)، کالج نیروی هوایی سلطنتی کرانوِل (RAF College Cranwell) و مدرسه نظامی ویژه سنت-سیر (Special Military School of Saint-Cyr) تاریخچه‌ای غنی از تربیت رهبران نظامی توانا و تأثیرگذار دارند. بدون رهبری و راهنمایی صحیح از ژنرال‌ها و افسران، سربازان معمولی حتی با آموزش‌های عالی نمی‌توانند مؤثر باشند.همچنین بخوانید : قدرتمندترین ارتش های جهان | 10 کشور برتر

منبع : worldatlas

انتهای مطلب

لطفا به اشتراک بگذارید

لطفا نظر خود را درباره این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *