زندگینامه محمد احتشامی مدیر سابق GE – آپدیت ۲۰۲۳

محمد احتشامی طراح ایرانی موتور جت  : امروز که مشغول پیدا کردن سوژه برای وب سایت بودم گفتم بهتره که یک مدیر ایرانی پیدا کنم که کشور ما از نعمت حضور اونها محروم هستش.لابلای جستجوهایی که انجام می دادم به مهندس محمد احتشامی برخوردم وقتی داستان زندگی ایشون رو خوندم ببینم در حدی هست که راجع بهش یک مقاله بنویسیم , دیدم لحظه به لحظه مشتاق تر میشدم که زودتر شروع کنم تا ایشون رو به مردم کشور خودم ایران معرفی کنم.و همه بدونن که چه الماس ایرانی در سرزمینی دیگر در شرکت جنرال الکتریک امریکا مشغول ساخت موتور های غول پیکر جت هستند !

زندگی در ایران مهندس محمد احتشامی

محمد احتشامی ساکن امریکا، در روستایی در نزدیکی شهر سیرجان در جنوب شرقی ایران بدنیا آمد. وی در کودکی، در مزرعه پسته به همراه پدر و مادرش کار می کرد. مادر وی تنها زن روستا بود که توانایی خواندن و نوشتن داشت. در آن زمان، به دلیل بیماری های آبله مرغان و سرخک و فلج اطفال، نیمی از بچه هایی که متولد می شدند، به سن ۵ سالگی نمی رسیدند.

مادر وی ۱۲ فرزند به دنیا آورد، و فقط ۶ فرزند او زنده ماند. وی فرزند دوم این خانواده بود. زمانی که ۵-۶ ساله بود و در مزرعه مشغول کار بود، مادرش به او گفت: “میبینی هواپیمایی که پرواز میکنه ، تو باید آن را بسازی. تو نباید یک کشاورز پسته یا چوپان شوی.” محمد از اعماق وجودش آن حرف ها را باور کرد.

مهندس محمد احتشامی همراه مادرش
متن از وبلاگ جنرال الکتریک گرفته شده است :‌معاون مهندسی جنرال الکتریک، محمد احتشامی در طول 32 سال فعالیت خود در جنرال الکتریک به ساخت بزرگترین و قدرتمندترین موتورهای جت جهان کمک کرده است. اما به عنوان پسری در یک روستای کوچک کویری در ایران، احتمال می‌رفت که او با پسته بزرگ شود. یعنی تا زمانی که مادرش مداخله کرد.

سپس وی به تحصیلاتش ادامه داد و مدرک دیپلم گرفت. وی چند سال کار کرد تا بتواند با پول آن بلیط آمریکا تهیه کند. وقتی که وارد کشور آمریکا شد، نه پولی داشت و نه می توانست به زبان انگلیسی صحبت کند.

نوشته های مرتبط

او یک مهندس مشهور است که در طول 31 سال فعالیت خود در GE به ساخت بزرگترین و قدرتمندترین موتورهای جت دنیا کمک کرده است. او همچنین معاون سابق GE Additive است، شاخه ای از جنرال الکتریک که بر تولید مواد افزودنی یا چاپ سه بعدی تمرکز دارد. او در سال 2018 از GE Additive بازنشسته شد و رئیس هیئت مدیره Beehive3D شد، شرکتی که خدمات چاپ سه بعدی را ارائه می‌کند.

داستان زندگی از زبان خود مهندس محمد احتشامی (فیلم)

 

محمد دو آرزو داشت، یکی رفتن به ام آی تی و دیگری کار در شرکت بوئینگ بود. اما هر دو آرزویش شکست خورد.
محمد احتشامی به بوستن رفت و در چندین شغل مختلف فعالیت کرد، تا بتواند به دانشگاه برود. اما خیلی زود متوجه شد که هزینه های زندگی در بوستون خیلی بالاست، و از نظر مالی غیرممکن بود که بتواند به ام آِی تی برود. وی توانست Dominion که ارزان ترین دانشگاه مکانیک را داشت، انتخاب کند. سپس به آنجا رفت، و مدرک کارشناسی را اخذ کرد. و پس از آن، در شهر سینسیناتی ادامه تحصیل داد، و مدرک کارشناسی ارشد را اخذ کرد.

او مجبور شد برای تامین مخارج زندگی خود چندین شغل مانند رانندگی تاکسی و کار در ساخت و ساز انجام دهد. او بعداً به دانشگاه Old Dominion در نورفولک، ویرجینیا منتقل شد و در آنجا مدرک خود را گرفت. سپس برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد به دانشگاه سینسیناتی در اوهایو رفت.

مهندس محمد احتشامی به دلیل رهبری و نوآوری خود در زمینه موتورهای جت و ساخت مواد افزودنی مورد احترام فراوان است. او همچنین چندین جوایز و افتخار دریافت کرده است، مانند جایزه دستاورد صنعت 2017 از موسسه آمریکایی هوانوردی و فضانوردی.

ورود به شرکت جنرال الکتریک

محمد احتشامی پس از فارغ التحصیلی، به دنبال کار گشت. وی قبل از اینکه در جنرال الکتریک مشغول به کار شود، در چهار شرکت دیگر فعالیت کرد. آن شغل ها را به دلیل عدم رضایت، پس از چند هفته ترک کرد. او در سال 1984 به جنرال الکتریک پیوست و در چندین پروژه موتور جت، از جمله GE90، بزرگترین و قدرتمندترین موتور جت فعالیت کرد. او همچنین یکی از پیشگامان چاپ سه بعدی برای قطعات موتور جت است، مانند نوک نازل سوخت برای موتور LEAP¹.مهندس محمد احتشامی 65 ساله است و در سینسیناتی، اوهایو زندگی می کند.

جنرال الکتریک در آن زمان، خیلی متفاوت بود، و با چالش های زیادی روبرو بود، از جمله اینکه از وی خواسته شد تا نامش را به جان تغییر دهد.

محمد احتشامی جنرال الکتریک

وی در این شرکت، طراحی موتور F111 را آغاز کرد، که بعدها بمب افکن B1 را به حرکت در آورد. وی سپس مادرش را به آمریکا آورد، و با افتخار موتور G9 را که بسیار قدرتمند بود به او نشان داد.

او یکی از اولین کسانی بود که این فناوری (چاپ سه بعدی) را برای قطعات موتور جت پذیرفت و به کار برد. او با یک شرکت محلی به نام Morris Technologies همکاری کرد که از لیزر برای چاپ قطعات فلزی از پودر استفاده می کرد. او از این روش برای چاپ نوک نازل سوخت موتور LEAP استفاده کرد که برای ساختن آنها با روش‌های مرسوم بسیار پیچیده بود.(او از آلیاژ نیکل برای چاپ ۳ بعدی خود استفاده کرد.) او همچنین خرید Concept Laser و Arcam، دو شرکت پیشرو در صنعت چاپ سه بعدی فلزی را رهبری کرد و GE Additive را به عنوان یک واحد تجاری جدید در سال 2016 تاسیس کرد.

او بر توسعه و راه‌اندازی ماشین‌های چاپ سه بعدی جدید، مانند سیستم پروژه A.T.L.A.S و نمونه اولیه جت بایندر H1 نظارت داشت. او در سال 2018 از GE Additive بازنشسته شد و مشاور شرکت شد. او همچنین رئیس هیئت مدیره Beehive3D است، استارت آپی که خدمات چاپ سه بعدی را ارائه می دهد.

مهندس احتشامی دارای یک فرزند پسر به نام داریوش است که در شرکت Beehive3D مشغول به فعالیت می باشد.داریوش احتشامی یک مدیر اجرایی و مهندس تجاری است که در حال حاضر مدیر عملیاتی صنایع Beehive3D ، توسعه‌دهنده فناوری و شریک نوآوری برای صنایع دفاع، هوافضا و صنایع مرتبط است. او همچنین معاون سابق XB-1 در Boom Supersonic است، شرکتی که در حال توسعه یک هواپیمای مسافربری مافوق صوت است. او همچنین در Tenex Capital Management، GE Aviation و General Electric در نقش های مختلف رهبری کار کرده است. او تجربه گسترده‌ای در تولید مواد افزودنی، مواد پیشرفته و سیستم‌های محرکه دارد. او در لینکلن مرکز ایالت نبراسکا، ایالات متحده مستقر است.

داریوش احتشامی فرزند مهندس محمد احتشامی
داریوش احتشامی فرزند مهندس محمد احتشامی

محمد احتشامی نکات بسیار آموزنده ای را از تجربیات زندگی اش اینگونه بیان می کند:

۱-مثبت باشید. اهمیتی ندارد که چه اندازه کارها دشوار باشد، بازنده نباشید!
اگر از لحاظ ذهنی بازنده باشید، نمی توانید برگردید.
۲-چالش های جدید را تجربه کنید
طبق گفته هنری فورد: اگر به این فکر کنید که نمی توانید یا فکر میکنید که می توانید، معمولاً همان اتفاق می افتد
۳-انعطاف پذیر باشید
۴-بیشتر بشنوید و کمتر صحبت کنید
۵-کارهایی را که کسی انجام نداده، انجام دهید
۶-به مردم و مخصوصاً جوان ها کمک کنید تا راهشان را پیدا کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

هیچ محتوایی موجود نیست