چگونگی احتراق در موتور دیزل

احتراق در موتورهای دیزلی

به انواع گسترده ای از موتورها که بدون نیاز به هیچ جرقه الکتریکی و حرارت بالا، سوخت در آن ها شعله ور می شود، موتورهای دیزل گفته می شود. به این صورت که در این نوع موتورها ابتدا دمای اتاقک احتراق بالا رفته و پس از بالا رفتن دما به اندازه کافی، ماده سوختنی با هوا مخلوط می شود. موتورهای دیزلی به دو صورت استارتی و هندلی موجود هستند.

داشتن اطلاعات در رابطه با چگونگی احتراق در موتور دیزل، نحوه کارکرد این نوع موتورها و همچنین اطلاعات کامل در رابطه با نسبت سوخت به هوا در موتورهای دیزلی، موضوعاتی است که در ادامه به بررسی آن ها بپردازیم.

چگونگی عملکرد موتورهای دیزلی

برای آشنایی با نحوه عملکرد موتورهای دیزلی، ابتدا بهتر است سه عنصر اصلی در این موتورها (خروس شاتل، انژکتور و پمپ تزریق) را بشناسیم.

  • خروس شاتل: این قسمت یک دیسک فلزی برای ذخیره انرژی جنبشی و انتقال یکنواخت این انرژی برای ایجاد یک حرکت صاف است. خروس شاتل در انتهای میل لنگ قرار داشته و به وسیله کلاچ و گیربکس امکان حرکت چرخشی پروانه را فراهم می کند.
  • انژکتور: انژکتورها سیستم هایی برای هماهنگی تزریق سوخت به سیلندر هستند. لوله های انژکتور برای توزیع سوخت باید طول یکسانی داشته باشند.
  • پمپ تزریق: این بخش به عنوان قلب موتورهای دیزل بوده و موظف است سوخت دیزل را با افزایش فشار سوخت به انژکتورها برساند تا از آن جا وارد محفظه احتراق شود. پمپ تزریق به میل لنگ متصل است.

نحوه عملکرد موتورهای دیزل به این صورت است که سوخت از طریق نازل های انژکتور وارد محفظه احتراق می شود. برای آغاز فرآیند ابتدا باید کلید را بچرخانید تا موتور بتواند گرمای مورد نیاز را در سیلندرها ایجاد کند. در واقع چرخاندن کلید موجب وارد شدن سوخت به سیلندر ها و گرم شدن آن ها می شود. گاهی سازندگان برای این که هوای سیلندر از قبل کمی گرم باشد تعدادی شمع کوچک نصب می کنند که این شمع ها با باتری کار می کنند.

در مرحله بعد باید هنگامی که چراغ روشن می شود، پا را روی پدال گاز فشار دهید و کلید استارت را بچرخانید. پس از آن پمپ های سوخت، سوخت را از مخزن به موتور می رسانند. قبل از رسیدن سوخت به مخزن، سوخت از چند فیلتر عبور داده می شود تا سوختی تمیز به نازل های انژکتور برسد.

مراحل احتراق سوخت در موتورهای دیزلی

احتراق سوخت در موتورهای دیزلی شامل 4 فاز مختلف است. وظیفه این 4 فاز در چرخه، تبدیل انرژی حرارتی به انرژی مکانیکی است. در بین این 4 فاز تنها یک فاز آن انرژی مکانیکی مورد نیاز برای حرکت را تولید کرده و 3 فاز دیگر انرژی را جذب می کنند.

  1. مکش: در این فاز ابتدا دریچه های ورودی کاملا باز شده تا هوا وارد و سپس پیستون از نقطه بالایی به نقطه پایینی منتقل گردد. در طی این فرآیند شاتون با ایجاد یک ضربه، میل لنگ را 180 درجه به چرخش در می آورد. به واسطه این چرخش یک فرورفتگی بسیار شدید در محفظه احتراق به وجود آمده و به واسطه آن و وارد شدن سوخت توسط انژکتور محفظه پر می شود.
  2. فشرده سازی: در این فاز ابتدا سوپاپ ها بسته شده و پیستون به سمت بالا حرکت می کند تا سوخت در محفظه احتراق فشرده شود. این فشار در موتورهای دیزلی بیشتر از موتورهای جرقه زن است.
  3. گسترش: در فاز سوم با توجه به افزایش دما و فشار، احتراق خود به خود انجام می شود. بعد از این احتراق، گازهایی که فشار و دمای بسیار بالایی درون محفظه دارند، پیستون را به سمت نقطه پایینی هل می دهند. با توجه به این که همه پیستون ها از طریق میل لنگ به یکدیگر متصل شده اند، زمانی که یک پیستون بالا می رود، پیستون دیگر به سمت پایین حرکت کرده و مکانیزم انجام می شود.
  4. تخلیه: در این فاز، ابتدا پیستونی که در اثر احتراق به سمت پایین حرکت کرده بود، به سمت بالا رفته و گازها را به وسیله دریچه خارج می کند. این فرآیند موجب می شود گاز از سیلندر تخلیه شده و آن را برای یک چرخه جدید آماده می کند در نتیجه احتراق وارد منیفولد اگزوز شده و به سیستم اگزوز متصل می شود.

انواع محفظه احتراق در موتورهای دیزلی

محفظه احتراق یک فضای محدود در داخل موتور احتراق است که در آن هوا و سوخت مخلوط می شود. محفظه احتراق یک بخش مهم در موتورهای دیزل است، بنابراین طراحی آن بر عملکرد و سایر پارامترهای احتراق تأثیر می گذارد. محفظه های احتراق دارای دو نوع مختلف هستند.

  1. محفظه های احتراق در موتور I (اشتعال جرقه ای)
  2. محفظه های احتراق در موتور I (اشتعال تراکمی)

اهمیت استفاده از موتور دیزل

مزایای استفاده از موتورهای دیزل بسیار بوده و از موتورهای بنزینی بسیار کارآمدتر هستند. در این بخش تعدادی از کاربردها و مزایای این نوع موتور را برای شما عزیزان آورده ایم.

  • موتورهای دیزلی جدید دارای توان بالا بوده، صدای کمی داشته و هزینه نگهداری کمتری دارند.
  • قابل اعتماد بوده و استهلاک کمی دارند.
  • این نوع موتورها شمع نداشته و نبود شمع و سیم جرقه هزینه های نگهداری را کاهش می دهد.
  • هزینه تولید سوخت به ازای هر کیلو وات 30 تا 50 درصد کمتر از دیگر موتورها است.
  • استفاده از این نوع موتورها در تمام صنایع برای تولید برق اضطراری گسترش یافته است. از جمله کاربردهای آن می توان به صنعت، کشاورزی، ساختمانی، دریایی، معادن، بیمارستان ها، جنگل داری و غیره برای تولید برق اضطراری اشاره کرد.
  • مهم ترین مزیت موتورهای دیزل داشتن عمر بالا و استفاده از سوخت گازوئیل ارزان و کم هزینه است.
  • راندمان حرارتی موتورهای دیزلی به دلیل داشتن تراکم بالا بیشتر از دیگر موتورها است.
  • موتورهای دیزلی در برابر آتش سوزی خطرات کمتری داشته و گازهای آلوده کمتری از خود پخش می کنند.
  • این موتورها قدرت بیشتری در مقایسه با موتورهای بنزینی داشته و در صنایع مختلف قابل استفاده هستند. معمولا بیشتر ماشین های سنگین دارای موتورهای دیزلی هستند.

سخن پایانی

امیدواریم این راهنما در شناخت چگونگی احتراق در موتور دیزل کمک لازم را کرده باشد. ما در پارسیان دیزل به شما برای خرید بهتر کمک می کنیم. تیم خدمات مشتریان پارسیان دیزل آماده پاسخ گویی به سوالات شما عزیزان است.

مجموعه پارسیان دیزل می تواند با به کار گیری نیروهای متخصص و مجرب و با توجه به نیازهای بازار صنعت امروز، خدمات فنی مهندسی و تأمین قطعات با کیفیت را تضمین می نماید.  شما می توانید انواع موتورهای صنعتی همچون دیزل ژنراتور، پرکینز، ژنراتور برق و … را با بهترین قیمت و کیفیت در parsiandiesel.com پیدا کنید.

مطالب مرتبط

هیچ محتوایی موجود نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *