آشنایی کامل با باتریهای لیتیوم یون

تصویر باتریهای لیتیوم یون روی خودرو

باتریهای لیتیوم یون نوعی باتری قابل شارژ است که انرژی را از طریق حرکت برگشت پذیر یون های لیتیوم بین آند و کاتد درون سلول ذخیره می کند. در ادامه به بررسی ویژگی های کلیدی آن می پردازیم:

ذخیره انرژی: باتری های لیتیوم یون از فرآیند intercalation برگشت پذیر یون های لیتیوم در مواد هادی الکترونیکی استفاده می کنند.

عملکرد بالا: آن ها در مقایسه با سایر باتری های قابل شارژ، از انرژی ویژه، چگالی انرژی و بازده انرژی بالاتری برخوردارند.

طول عمر: این باتری ها به دلیل طول عمر چرخه ای و طول عمر تقویمی بیشتر شناخته شده اند.

نوشته های مرتبط

قابلیت تطبیق پذیری: باتری های لیتیوم یون را می توان برای چگالی انرژی یا توان بهینه کرد و در طیف وسیعی از کاربردها، از لوازم الکترونیکی قابل حمل گرفته تا وسایل نقلیه الکتریکی و ذخیره انرژی در مقیاس شبکه برق مورد استفاده قرار داد.

توضیح خیلی ساده کارکرد باتریهای لیتیوم یون

باتریهای لیتیوم یون مثل یک سطلِ پر از یونِ لیتیوم هستند!

تصور کنید:

  • دو تا سطل داریم: آند و کاتد.
  • سطل آند پر از یونِ لیتیوم (ذرات خیلی کوچیکِ لیتیوم) است.
  • سطل کاتد خالی است و منتظر یونِ لیتیوم است.

وقتی باتری شارژ می شود:

  • یونِ لیتیوم از سطل آند به سطل کاتد می رود.
  • سطلِ کاتد پر از یونِ لیتیوم می شود و انرژی ذخیره می شود.

وقتی باتری خالی می شود:

  • یونِ لیتیوم از سطل کاتد به سطل آند برمی گردد.
  • انرژی آزاد می شود و برای روشن کردن وسایلِ الکتریکی استفاده می شود.

مزیت:

  • این سطل ها (باتری های لیتیوم یون) می توانند بارها و بارها شارژ و خالی شوند.

نکته:

  • داخل سطل ها (باتری ها) موادِ شیمیاییِ خاصی وجود دارد که به حرکتِ یونِ لیتیوم کمک می کنند.

تاریخچه مختصری از باتریهای لیتیوم یون

تاریخچه باتریهای لیتیوم یون سفری جذاب در زمینه نوآوری و کشف علمی است. در ادامه یک نمای کلی ارائه شده است:

قبل از لیتیوم یون (1960-1975): تحقیقات بنیادی برای باتری های لیتیوم یون در دهه 1960 با مطالعات روی حرکت یون ها در جامدات آغاز شد.

توسعه پیش تجاری (1976-1990): در دهه 1970، M. Stanley Whittingham، که در ExxonMobil کار می کرد، یک باتری لیتیوم قابل شارژ با استفاده از دی سولفید تیتانیوم به عنوان کاتد و لیتیوم فلزی به عنوان آند ایجاد کرد. با این حال، مسائل ایمنی و هزینه بالای دی سولفید تیتانیوم مانع از توسعه تجاری آن شد.

تجاری سازی در برنامه های قابل حمل (1991-2007): John B. Goodenough در دهه 1980 با استفاده از اکسید کبالت لیتیوم به عنوان کاتد، کار Whittingham را بهبود بخشید. سپس آکیرا یوشینو در سال 1985 اولین نمونه اولیه باتری لیتیوم یون مدرن را با استفاده از آند کربنی به جای لیتیوم فلزی توسعه داد که منجر به باتری ایمن تر و پایدارتر شد. این نمونه اولیه در سال 1991 توسط سونی و آساهی کاسی تجاری سازی شد.

تجاری سازی در کاربردهای خودرو (2008-امروز): از آن زمان، باتریهای لیتیوم یون به جزء جدایی ناپذیر برای تامین انرژی لوازم الکترونیکی قابل حمل، وسایل نقلیه برقی و ذخیره سازی انرژی در مقیاس شبکه تبدیل شده اند.

ساختار و اجزای اصلی یک باتری لیتیوم یون

درک ساختار و اجزای اصلی یک باتری لیتیوم یون برای عملکرد آن حیاتی است. در ادامه تجزیه و تحلیلی دقیق ارائه شده است:

  • آند (الکترود منفی): معمولا از گرافیت ساخته شده و هنگام شارژ باتری، یون های لیتیوم را در خود ذخیره می کند.
  • کاتد (الکترود مثبت): اغلب از اکسید فلز لیتیوم مانند اکسید کبالت لیتیوم ساخته می شود و در هنگام تخلیه باتری، یون های لیتیوم را آزاد می کند.
  • الکترولیت: محلولی از نمک لیتیوم در یک حلال آلی، که به جریان یافتن یون های لیتیوم بین کاتد و آند کمک می کند.
  • جداکننده: یک غشای متخلخل که از تماس مستقیم بین آند و کاتد جلوگیری می کند و در عین حال اجازه عبور یون های لیتیوم را می دهد.
  • جمع کننده های جریان: مواد رسانایی که الکترون ها را در آند و کاتد جمع آوری می کنند؛ معمولا از مس (آند) و آلومینیوم (کاتد) ساخته شده اند.

ساختار سلول باتری

  • سلول منفرد: واحد پایه یک باتری لیتیوم یون که از آند، کاتد، الکترولیت، جداکننده و جمع کننده های جریان تشکیل شده است.
  • ماژول باتری: چندین سلول به صورت موازی برای افزایش ظرفیت و به صورت سری برای افزایش ولتاژ متصل می شوند.
  • پک باتری: از چندین ماژول به همراه یک سیستم مدیریت باتری (BMS) تشکیل شده است که سلامت و دمای باتری را کنترل می کند.

طراحی این اجزای آنها در طول چرخه های شارژ و دشارژ، باتری های لیتیوم یون را قادر می سازد تا انرژی را به طور موثر ذخیره و آزاد کنند. این امر آنها را برای طیف وسیعی از کاربردها، از دستگاه های الکترونیکی کوچک تا وسایل نقلیه الکتریکی، مناسب می سازد.

تصویر باتریهای لیتیوم یون یک خودرو

انواع مختلف باتریهای لیتیوم یون کدامند؟

باتریهای لیتیوم یون در انواع مختلفی عرضه می شوند که هر کدام ویژگی های منحصر به فردی دارند و برای کاربردهای متفاوتی مناسب هستند. در اینجا به برخی از انواع رایج اشاره می کنیم:

  • لیتیوم کبالت اکسید (LCO): این نوع باتری به دلیل چگالی انرژی بالا شناخته شده و اغلب در تلفن های همراه و لپ تاپ ها استفاده می شود. با این حال، عمر مفید نسبتا کوتاه و پایداری حرارتی محدودی دارد.
  • لیتیوم منگنز اکسید (LMO): باتری های LMO سرعت شارژ و دشارژ بالایی ارائه می دهند و در کاربردهایی مانند ابزارهای برقی و وسایل نقلیه الکتریکی مورد استفاده قرار می گیر گرفت.
  • لیتیوم نیکل منگنز کبالت اکسید (NMC): باتری های NMC تعادلی بین چگالی انرژی، ایمنی و طول عمر برقرار می کنند و آنها را برای خودروهای الکتریکی و ذخیره سازی انرژی در مقیاس شبکه مناسب می سازند.
  • لیتیوم آهن فسفات (LFP): باتری های LFP به دلیل ایمنی و عمر طولانی خود شناخته شده اند که آنها را برای ذخیره انرژی ثابت و وسایل نقلیه الکتریکی با نیاز به چگالی انرژی کمتر ایده آل می کند.
  • لیتیوم نیکل کبالت آلومینیوم اکسید (NCA): باتری های NCA مشابه NMC، دارای چگالی انرژی بالا بوده و در خودروهای الکتریکی با کارایی بالا مورد استفاده قرار می گیرند.
  • لیتیوم تیتانات (LTO): باتری های LTO دارای سطح آند خاصی هستند که امکان شارژ و دشارژ سریع را فراهم می کند و آنها را در برخی از کاربردهای خاص مفید می سازد.

هر نوع باتری مزایا و معایب خاص خود را از نظر چگالی انرژی، ایمنی، طول عمر، هزینه و عملکرد دارد که تناسب آنها را برای مصارف مختلف تعیین می کند.مطلب مرتبط : بزرگترین معادن لیتیوم جهان در کجا قرار دارند؟

تصویر چند عدد باتری لیتیوم یون کوچک

معایب و محدودیت های استفاده از باتری های لیتیوم یون کدامند؟

با وجود استفاده گسترده و محبوبیت باتری های لیتیوم یون، این فناوری معایب و محدودیت هایی نیز دارد. در ادامه به برخی از نگرانی های کلیدی اشاره می کنیم:

  • هزینه: ساخت باتری های لیتیوم یون به دلیل گران بودن مواد اولیه و فرآیند تولید، نسبتا پرهزینه است.
  • فرسودگی: باتری های لیتیوم یون به محض تولید شروع به فرسوده شدن می کنند و ظرفیت آنها به مرور زمان کاهش می یابد، حتی اگر استفاده نشوند.
  • خطرات ایمنی: در صورت آسیب یا نگهداری نادرست، این باتری ها می توانند خطرات ایمنی ایجاد کنند. زیرا حاوی الکترولیت های قابل اشتعال هستند و ممکن است منجر به آتش سوزی یا انفجار شوند.
  • حساسیت به دما: عملکرد آنها در دماهای بسیار بالا یا پایین به طور قابل توجهی کاهش می یابد و ممکن است برای حفظ شرایط عملیاتی مطلوب به سیستم های مدیریت پیچیده نیاز داشته باشند.
  • تاثیر زیست محیطی: استخراج لیتیوم و سایر فلزات به کار رفته در این باتری ها نگرانی های زیست محیطی را به وجود می آورد و فرآیند بازیافت باتری های لیتیوم یون پیچیده است و هنوز به طور گسترده اجرا نمی شود.
  • محدودیت های حمل و نقل: به دلیل قابل اشتعال بودن، برای حمل و نقل باتری های لیتیوم یون، به ویژه حمل و نقل هوایی، مقررات سختگیرانه ای وجود دارد.

این محدودیت ها نکات مهمی برای توسعه آینده فناوری باتری و همچنین برای مصرف کنندگان هنگام انتخاب محصولاتی است که با باتری های لیتیوم یون کار می کنند.مطلب مرتبط : درباره معادن لیتیوم افغانستان چه می دانیم؟

جدیدترین پیشرفت های تکنولوژی در زمینه باتری های لیتیوم یون کدامند؟

آخرین پیشرفت های تکنولوژی در زمینه باتری های لیتیوم یون بسیار امیدوار کننده است و هدف آن بهبود عملکرد، ایمنی و طول عمر آنها می باشد. در ادامه به برخی از پیشرفت های کلیدی اشاره می کنیم:

  • افزودنی های پلیمری مرکب: اضافه کردن نوع خاصی از افزودنی های پلیمری مرکب به آند سیلیکونی باتری های لیتیوم یون می تواند پایداری ساختاری آنها را به طور قابل توجهی بهبود بخشد و در نتیجه منجر به باتری های قدرتمندتر و بادوام تر شود.
  • باتری های حالت جامد: توجه زیادی به باتری های حالت جامد وجود دارد که به جای الکترولیت مایع از مواد جامد استفاده می کنند. این فناوری می تواند امکان ذخیره انرژی بیشتر در فضای کمتر را فراهم آورد که به طور بالقوه باعث افزایش برد خودروهای الکتریکی و کاهش زمان شارژ آنها می شود.
  • باتری های گرافنی: باتری های گرافنی به دلیل پتانسیل ارائه ظرفیت بالاتر و شارژ سریعتر نسبت به باتری های لیتیوم یون سنتی در حال بررسی هستند.
  • باتری های لیتیوم یونی با اندازه نانو: پیشرفت های نانوتکنولوژی برای ایجاد باتری های لیتیوم یونی کوچکتر با چگالی توان و سرعت شارژ بهبود یافته در حال اجرا است.
  • باتری های خود ترمیم شونده: تحقیقات روی باتری های خود ترمیم شونده که می توانند برای افزایش طول عمر خود را ترمیم کنند، همچنان ادامه دارد.

انتظار می رود این پیشرفت ها با کارآمدتر، بادوام تر و مناسب تر کردن باتری های لیتیوم یون برای طیف وسیع تری از کاربردها، صنعت انرژی را متحول کند.

و اما در پایان ، این منابع برای بهتر نوشتن این مطلب به ما کمک کردند : 

انتهای مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *