بررسی جامع آموزش و پرورش دانمارک

آموزش و پرورش دانمارک

آموزش و پرورش یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه جوامع است. سیستم آموزشی یک کشور نقش مهمی در شکل‌گیری آینده آن کشور دارد. دانمارک یکی از کشورهای پیشرفته جهان است که سیستم آموزشی آن نیز از کیفیت بالایی برخوردار است.

در این مقاله، به بررسی آموزش و پرورش دانمارک خواهیم پرداخت. ابتدا ساختار سیستم آموزشی دانمارک را معرفی خواهیم کرد. سپس به بررسی موضوعاتی مانند آموزش اجباری، محتوای آموزش، روش‌های تدریس، ارزشیابی دانش آموزان و تحصیلات عالی در دانمارک خواهیم پرداخت. در نهایت، به بررسی نقاط قوت و ضعف سیستم آموزشی دانمارک خواهیم پرداخت.

ساختار سیستم آموزشی دانمارک چگونه است؟

سیستم آموزشی دانمارک از چهار مقطع تشکیل شده است:

  • پیش دبستانی (0-6 سال): آموزش پیش دبستانی در دانمارک رایگان است و به صورت اختیاری ارائه می‌شود.
  • ابتدایی (7-10 سال): آموزش ابتدایی در دانمارک اجباری است و شامل شش سال تحصیلی است.
  • متوسطه اول (11-16 سال): آموزش متوسطه اول در دانمارک اختیاری است و شامل چهار سال تحصیلی است.
  • متوسطه دوم (17-19 سال): آموزش متوسطه دوم در دانمارک شامل دو سال تحصیلی است و به دانش آموزان این امکان را می‌دهد تا برای تحصیل در دانشگاه آماده شوند.

ساختار نظام آموزشی دانمارک را می توان به چهار سطح اصلی تقسیم کرد: آموزش ابتدایی و متوسطه پایین، آموزش متوسطه عالی، آموزش عالی، و آموزش و پرورش بزرگسالان.

آموزش ابتدایی و متوسطه اول شامل 10 سال تحصیل اجباری در Folkeskole است، که یک مدرسه دولتی است که کلاس های 0 تا 9 را پوشش می دهد. کودکان همچنین می توانند در مدارس خصوصی که توسط سیستم کوپن پشتیبانی می شود، شرکت کنند. هدف Folkeskole ارائه یک آموزش گسترده و عمومی است که دانش آموزان را برای تحصیلات بیشتر یا بازار کار آماده می کند.

آموزش متوسطه شامل انواع مختلفی از برنامه ها است که منجر به کسب مدارک در سطوح 3 تا 5 چارچوب صلاحیت های اروپایی می شود. اینها شامل برنامه های عمومی آکادمیک (وزشگاه)، برنامه های فنی و حرفه ای و برنامه های ترکیبی است که عناصر عمومی و حرفه ای را ترکیب می کند. تحصیلات متوسطه اجباری نیست، اما حدود 82 درصد از جوانان در آن ثبت نام می کنند.

آموزش عالی در دانمارک توسط انواع مختلفی از موسسات مانند دانشگاه ها، کالج های دانشگاهی، آکادمی های آموزش عالی حرفه ای و موسسات تخصصی ارائه می شود.

تحصیلات عالی به سه دوره لیسانس (دوره اول)، فوق لیسانس (دومین دوره) و دکترا (دوره سوم) تقسیم می شود. آموزش عالی مبتنی بر تحقیق و نوآوری است و هدف آن ارائه مهارت ها و شایستگی های سطح بالا برای رشد حرفه ای و شخصی دانشجویان است.

آموزش و پرورش بزرگسالان شامل مجموعه ای از برنامه ها و دوره ها برای بزرگسالانی است که مایل به به روز رسانی یا کسب مهارت ها و صلاحیت های جدید هستند. اینها شامل آموزش عمومی بزرگسالان، آموزش و آموزش حرفه ای بزرگسالان، آموزش عالی بزرگسالان، و توسعه حرفه ای مستمر است. آموزش و پرورش بزرگسالان انعطاف پذیر و در دسترس است و اغلب با همکاری کارفرمایان، اتحادیه های کارگری و سایر ذینفعان صورت می گیرد.

وب سایت وزارت کودکان و  آموزش و پرورش دانمارک ! 

بررسی آموزش در دانمارک

آیا تحصیل در دانمارک رایگان است یا خیر؟

تحصیل در دانمارک برای برخی از دانش آموزان رایگان است، اما نه برای همه. این بستگی به شهروندی، وضعیت اقامت و مشارکت در برنامه تبادل دارد. در ادامه خلاصه ای از سیاست شهریه در دانمارک آمده است:

اگر اهل منطقه اتحادیه اروپا / EEA یا سوئیس هستید، می توانید در دانمارک در هر سطح تحصیلی به صورت رایگان تحصیل کنید.

اگر اجازه اقامت دائم یا موقت در دانمارک دارید، یا اگر یکی از والدین شما در دانمارک کار می کند، می توانید به صورت رایگان در دانمارک تحصیل کنید.

اگر در یک برنامه تبادلی مانند اراسموس شرکت می کنید، می توانید در دانمارک نیز به صورت رایگان تحصیل کنید.

اگر به هیچ یک از دسته های بالا تعلق ندارید، باید برای تحصیل در دانمارک شهریه پرداخت کنید. هزینه ها بسته به موسسه و برنامه متفاوت است، اما معمولا از 6000 تا 16000 یورو در سال متغیر است. برخی از برنامه های تخصصی ممکن است هزینه بیشتری داشته باشند.

کدام دانش آموزان مشمول تحصیل اجباری هستند؟

آموزش برای همه کودکان در سن دبستان در دانمارک، صرف نظر از اینکه در مدارس دولتی یا خصوصی تحصیل می کنند، اجباری است. این بدان معناست که آموزش به مدت ده سال اجباری است، از سالی که کودک شش ساله می شود و تا زمانی که کودک 16 ساله شود یا کلاس نهم را تمام کند، پایان می یابد.

برخی از دانش آموزان همچنین ممکن است انتخاب کنند که در یک دوره دهم یک ساله شرکت کنند، که اختیاری است و بخشی از آموزش اجباری نیست.

محتوای آموزشی در دانمارک چیست؟

محتوای آموزشی در دانمارک بسته به سطح و نوع تحصیل متفاوت است. در ادامه خلاصه ای از آنچه دانش آموزان در هر سطح می آموزند آورده شده است:

  • آموزش ابتدایی و متوسطه اول:
    • مهارت های اساسی در خواندن، نوشتن، ریاضیات، علوم، مطالعات اجتماعی، هنر، موسیقی، تربیت بدنی و زبان های خارجی
    • دموکراسی، شهروندی، پایداری و نوآوری
    • چارچوب اهداف مشترک
  • تحصیلات متوسطه:
    • برنامه های عمومی دانشگاهی، فنی و حرفه ای و ترکیبی
    • قانون مدارس متوسطه اول
  • تحصیلات عالی:
    • دانشگاه ها و کالج های دانشگاهی
    • رشته های مختلف تحصیلی
  • آموزش و پرورش بزرگسالان:
    • آموزش عمومی، حرفه ای و عالی
    • چارچوب صلاحیت ها برای یادگیری مادام العمر

کتاب های درسی دانمارک

روش های تدریس در دانمارک چگونه است؟

روش‌های تدریس در دانمارک مبتنی بر رویکرد یادگیری مبتنی بر مشکل است ، به این معنی که دانش‌آموزان تشویق می‌شوند تا در گروه کار کنند و روش‌های ثابت انجام کارها را به چالش بکشند. معلمان با نام کوچک خود خوانده می شوند و یادگیری را از طریق گفتگو، بازخورد و کار پروژه تسهیل می کنند. تاکید بر توسعه مهارت ها و شایستگی ها برای قرن بیست و یکم است، مانند تفکر انتقادی، خلاقیت، همکاری و ارتباطات.

روش های تدریس در دانمارک نیز بسته به سطح و نوع تحصیلات متفاوت است. به عنوان مثال در دوره ابتدایی و متوسطه اول هیچ آزمون رسمی و رتبه بندی کلاسی وجود ندارد و دانش آموزان با انجام فعالیت ها، بازی ها و آزمایش ها مهارت های اولیه در دروس مختلف را فرا می گیرند. در آموزش متوسطه، دانش آموزان بین برنامه های مختلفی که آنها را برای تحصیلات عالی یا بازار کار آماده می کند، انتخاب می کنند و استقلال و مسئولیت بیشتری در قبال یادگیری خود دارند.

در آموزش عالی، دانشجویان مدارک تحقیقاتی یا حرفه‌ای را در زمینه‌های مختلف تحصیلی دنبال می‌کنند و در پروژه‌های مستقل و مشترکی شرکت می‌کنند که به مشکلات دنیای واقعی می‌پردازد. در آموزش و پرورش بزرگسالان، بزرگسالان می‌توانند در برنامه‌ها و دوره‌های انعطاف‌پذیر و قابل دسترس که مهارت‌ها و صلاحیت‌های جدید را به‌روز می‌کنند یا کسب می‌کنند، شرکت کنند.

ارزشیابی دانش آموزان در دانمارک چگونه انجام می شود؟

ارزشیابی دانش آموز در دانمارک بسته به سطح و نوع تحصیلات به روش های مختلفی انجام می شود. در ادامه چند نمونه از نحوه ارزشیابی دانش آموزان در هر سطح آورده شده است:

آموزش ابتدایی و متوسطه اول: دانش آموزان از طریق ارزیابی تکوینی ارزشیابی می شوند، به این معنی که معلمان بر اساس پیشرفت یادگیری و نیازهای دانش آموزان بازخورد و راهنمایی مستمر ارائه می دهند. هیچ آزمون رسمی یا رتبه بندی کلاسی وجود ندارد، اما دانش آموزان در پایان هر سال تحصیلی رونوشت سوابق دریافت می کنند که دستاوردها و شایستگی های آنها در هر موضوع را شرح می دهد. همچنین دانش آموزان در آزمون سراسری در دروس منتخب پایه های 2، 4، 6 و 8 شرکت می کنند که برای اهداف نظارت و تضمین کیفیت استفاده می شود. دانش آموزان در پایان پایه نهم می توانند در امتحان ترک اختیاری شرکت کنند که برای پذیرش در برخی از دوره های متوسطه دوم الزامی است.

تحصیلات متوسطه: دانش آموزان از طریق ترکیبی از ارزیابی مستمر و امتحانات نهایی ارزیابی می شوند. ارزشیابی مستمر بر اساس ارزیابی معلمان از عملکرد دانش آموزان در کار کلاسی، تکالیف، پروژه ها و ارائه شفاهی است. امتحانات نهایی بر اساس آزمون های کتبی یا شفاهی است که محتوا و اهداف هر درس را پوشش می دهد. امتحانات می تواند ارزیابی داخلی توسط معلمان یا ارزیابی خارجی توسط ممتحنین خارجی که توسط وزارت آموزش و پرورش تعیین می شوند.

امتحانات می تواند برای همه دانش آموزان اجباری یا برای برخی از دانش آموزان انتخابی باشد. دانش آموزان در پایان دوره خود یک دیپلم دریافت می کنند که نشان دهنده نمرات آنها در هر درس یا درس و میانگین کلی آنها (معدل نمره) است.

آموزش عالی: دانش آموزان از طریق روش های مختلفی ارزیابی می شوند که نتایج یادگیری و شایستگی های هر برنامه درجه را منعکس می کند. این روش ها ممکن است شامل امتحانات کتبی یا شفاهی، مقاله، گزارش، پروژه، نمونه کارها، ارائه، کار گروهی، کار عملی یا کار پایان نامه باشد. ارزیابی می تواند فردی یا گروهی و داخلی یا خارجی باشد. دانش‌آموزان در پایان دوره خود یک مکمل دیپلم دریافت می‌کنند که محتوای و سطح مدرک و همچنین نمرات آنها در هر درس یا پودمان را توضیح می‌دهد.

آموزش عالی در دانمارک چگونه است؟

آموزش عالی در دانمارک سیستمی متشکل از دانشگاه ها، کالج های دانشگاهی، آکادمی های بازرگانی و موسسات تخصصی است که مدارک پژوهشی یا حرفه ای را در زمینه های مختلف تحصیلی ارائه می دهند. تحصیلات عالی در دانمارک مطابق با فرآیند بولونیا است، به این معنی که سه دوره لیسانس، فوق لیسانس و دکترا را دنبال می کند. آموزش عالی در دانمارک نیز مبتنی بر رویکرد یادگیری مبتنی بر مشکل است که دانشجویان را به کار گروهی و به چالش کشیدن روش‌های انجام کار تشویق می‌کند.

چه عواملی باعث موفقیت سیستم آموزشی دانمارک شده است؟

عوامل موفقیت سیستم آموزشی دانمارک:

  • آموزش عمومی، رایگان و اجباری
  • سرمایه‌گذاری بالا
  • معلمان بسیار واجد شرایط
  • نقش فعال والدین
  • تأسیسات تجدید شده و دسترسی به مواد فناورانه
  • سیاست ادغام برای دانشجویان خارجی
  • مشارکت زیاد دانش آموزان در طول درس
  • تمایل به بهبود مستمر

جزئیات بیشتر:

  • آموزش عمومی، رایگان و اجباری:
    • همه دانش آموزان دانمارکی از سن 6 تا 16 سالگی به صورت رایگان به مدارس دولتی دسترسی دارند.
    • هدف مدارس دولتی ارائه یک آموزش گسترده و عمومی است که ارزش های دموکراتیک، خلاقیت و نوآوری را تقویت می کند.
  • سرمایه‌گذاری بالا:
    • دانمارک سالانه حدود 2 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف آموزش می کند.
    • این سرمایه‌گذاری شامل هزینه‌های آموزش و یادگیری، تحقیق و توسعه، زیرساخت‌ها، فناوری و حمایت از دانشجویان می‌شود.
  • معلمان بسیار واجد شرایط:
    • همه معلمان دانمارک باید دارای مدرک دانشگاهی در زمینه موضوعی و آموزشی خود باشند.
    • معلمان همچنین ملزم به مشارکت در توسعه حرفه ای مستمر هستند.
  • نقش فعال والدین:
    • والدین در تصمیم گیری و تضمین کیفیت در سطح مدرسه مشارکت دارند.
    • والدین می توانند نمایندگانی را برای هیئت مدیره مدرسه انتخاب کنند.
    • والدین همچنین می توانند در انجمن های اولیا و مربیان شرکت کنند.
  • تأسیسات تجدید شده و دسترسی به مواد فناورانه:
    • مدارس دانمارک مجهز به امکانات و فناوری مدرنی هستند.
    • دانش‌آموزان به رایانه‌ها، تبلت‌ها، تابلوهای تعاملی، پلتفرم‌های دیجیتال و منابع آنلاین دسترسی دارند.
    • امتحانات نیز توسط رایانه انجام می شود.
  • سیاست ادغام برای دانشجویان خارجی:
    • دانمارک از دانشجویان خارجی استقبال می کند.
    • دانشجویان خارجی می توانند از بین بیش از 600 برنامه تدریس شده به زبان انگلیسی انتخاب کنند.
    • دانشجویان خارجی می توانند از شهریه رایگان بهره مند شوند.
    • دانشجویان خارجی می توانند از خدمات و سازمان های مختلف راهنمایی و پشتیبانی دریافت کنند.
  • مشارکت زیاد دانش آموزان در طول درس:
    • دانش آموزان تشویق می شوند تا یادگیرندگانی فعال و متعهد باشند.
    • دانش آموزان در بحث های کلاسی، کار گروهی، کار پروژه ای و سایر فعالیت ها شرکت می کنند.
    • دانش آموزان بازخورد و راهنمایی از معلمان و همسالان دریافت می کنند.
    • دانش آموزان در تصمیم گیری و ارزشیابی در سطح مدرسه مشارکت دارند.
  • تمایل به بهبود مستمر:
    • سیستم آموزشی دانمارک به طور مداوم در تلاش است تا کیفیت و اثربخشی خود را بهبود بخشد.
    • نظام آموزشی مبتنی بر فرهنگ اعتماد، همکاری، گفت‌وگو و نوآوری است.
    • سیستم آموزشی تحت نظارت و ارزیابی منظم است.

منابعی که برای این تحقیق استفاده شده : 

ufm.dk

studyindenmark.dk

denmark.dk

انتهای مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *