در سالهای اخیر، صنعت ماشینسازی چین پیشرفت چشمگیری داشته است و امروزه چین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کامیون های سنگین در جهان است. کامیون های سنگین چینی معمولاً قیمت پایینتری نسبت به ماشینهای سنگین سایر کشورها دارند و همین امر باعث شده است که این ماشینها در بازارهای جهانی، از جمله بازار ایران، محبوبیت زیادی پیدا کنند.
در این مقاله، به آشنایی با کامیون های سنگین چینی میپردازیم. در این مقاله، به سوالاتی مانند تاریخچه کامیون های سنگین چینی، شرکتهای تولیدکننده ماشینهای سنگین چینی، مدلهای ماشینهای سنگین چینی در بازار ایران، مزایا و معایب ماشینهای سنگین چینی، و قیمت ماشینهای سنگین چینی در مقایسه با ماشینهای سنگین سایر کشورها پاسخ خواهیم داد.
امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشد.
تاریخچه صنعت کامیون های سنگین چین چیست؟
صنعت کامیون های سنگین چین دارای تاریخچه طولانی و پیچیده ای است که می توان آن را به دهه 1930 جستجو کرد. در ادامه مروری کوتاه بر برخی از رویدادها و تحولات مهم در این صنعت است:
– در سال 1935، دولت کومینتانگ جمهوری چین کارخانه خودروسازی جینان را تأسیس کرد که بعداً به گروه کامیونهای سنگین ملی چین (CNHTC) تبدیل شد.
در سال 1956، CNHTC شروع به توسعه کامیون های سنگین (HDT) با اولین مدل خود بر اساس اشکودا 706RT کرد.
در سال 1984، CNHTC شروع به تولید Steyr 91 کرد، یک HDT با فناوری وارداتی از Steyr-Daimler-Puch، یک شرکت اتریشی.
در سال 2001، CNHTC دارایی های خود را اصلاح و بازسازی کرد و در سال 2007، اکثر آنها را با نام Sinotruk (هنگ کنگ)، یکی از شرکت های تابعه CNHTC، در بورس اوراق بهادار هنگ کنگ فهرست کرد.
در سال 2020، CNHTC به اوج فروش 1.6 میلیون HDT رسید و آن را به سومین تولید کننده بزرگ کامیون در سرزمین اصلی چین تبدیل کرد. با این حال، در سال 2022، حجم فروش به 700000 وسیله نقلیه به دلیل عوامل مختلفی مانند کندی اقتصادی، قرنطینه COVID-19 و رفتار پیش خرید کاهش یافت.
در سال 2022، CNHTC همچنین با Volvo Trucks و MAN AG، دو سازنده جهانی کامیون، برای تولید HDT با ویژگیها و فناوریهای پیشرفته به ترتیب با نامهای Howo و Sitrak همکاری کرد.
در سال 2019، صنعت سنگین شاندونگ، سهامدار کنترل کننده CNHTC شد و 45 درصد از سهام را به دست آورد.
در سال 2021، CNHTC با رقابت فزاینده ای از سوی دیگر بازیگران داخلی و خارجی، و همچنین روندهای جدیدی مانند پریمیوم سازی، برق رسانی، رانندگی مستقل و راه حل ها و خدمات مواجه شد.
چه شرکت های چینی در زمینه تولید کامیون های سنگین فعالیت می کنند؟
برخی از شرکت های چینی که در زمینه تولید کامیون های سنگین فعالیت می کنند عبارتند از:
- گروه کامیونهای سنگین ملی چین (CNHTC)، همچنین به عنوان گروه Sinotruk شناخته میشود، یک تولیدکننده کامیون دولتی است که دفتر مرکزی آن در Jinan، استان شاندونگ قرار دارد.
- FAW Jiefang، که زیرمجموعه گروه FAW، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در چین است.
- گروه دانگ فنگ، که یکی دیگر از تولیدکنندگان خودرو دولتی مستقر در ووهان، استان هوبی است.
- فوتون موتور که یک شرکت خصوصی مستقر در پکن است.
- Shaanxi Automobile Group، که یک شرکت دولتی مستقر در شیان، استان Shaanxi است.
- JAC، که یک شرکت خصوصی مستقر در Hefei، استان آنهویی است.
- Hualing Automobile که یک شرکت خصوصی مستقر در Ma’anshan، استان آنهویی است.
- Qingling Motors که یک سرمایه گذاری مشترک بین ایسوزو و شهرداری چونگ کینگ است.
- Dayun Automobile که یک شرکت خصوصی است که در Yuncheng استان شانشی واقع شده است.
- Beiben Truck، که یک شرکت دولتی مستقر در Baotou، مغولستان داخلی است.
- SAIC Iveco Hongyan، که یک سرمایه گذاری مشترک بین SAIC، Iveco، و دولت شهرداری چونگ کینگ است.
- Tri-ring Special Vehicle که یکی از شرکت های تابعه Tri-ring Group، یک شرکت دولتی مستقر در Xiangyang، استان هوبی است.
- XCMG Automobile، که زیرمجموعه گروه XCMG، یک شرکت دولتی مستقر در Xuzhou، استان جیانگ سو است.
- Feidie Automobile که یکی از شرکت های تابعه SAIC Motor، یک شرکت دولتی مستقر در شانگهای است.
- گروه فناوری Hanma، که یک شرکت خصوصی است که در جینان، استان شاندونگ واقع شده است.
اینها برخی از بازیگران اصلی چین هستند صنعت کامیون های سنگین، اما بسیاری از تولیدکنندگان کوچکتر و منطقه ای دیگر نیز وجود دارند.
کدام شرکت های کامیون سنگین چینی در بازار ایران فعالیت می کنند؟
برخی از شرکت های چینی کامیون های سنگین که در بازار ایران فعالیت می کنند عبارتند از:
گروه کامیون های سنگین ملی چین (CNHTC)، همچنین به عنوان گروه Sinotruk شناخته می شود، که یک تولید کننده کامیون دولتی است که دفتر مرکزی آن در Jinan، استان شاندونگ قرار دارد. این شرکت کامیونهایی را با پلاکهای Howo و Sitrak با فناوری وارداتی از Steyr، Volvo و MAN تولید میکند. CNHTC از سال 2004 صادرات کامیون به ایران را آغاز کرده و یک جوینت ونچر با گروه ماموت ایران برای تولید و فروش کامیون در داخل کشور تاسیس کرده است.
گروه دانگ فنگ، که یکی دیگر از تولیدکنندگان خودرو دولتی مستقر در ووهان، استان هوبی است. این شرکت کامیون هایی را با برندهای دانگ فنگ و DFAC و همچنین سرمایه گذاری مشترک با نیسان، رنو و ولوو تولید می کند. دانگ فنگ از سال 2006 صادرات کامیون به ایران را آغاز کرده است و با شرکت خودرو دیزل ایران سرمایه گذاری مشترکی را برای مونتاژ و فروش کامیون در داخل راه اندازی کرده است.
فوتون موتور که یک شرکت خصوصی مستقر در پکن است. این شرکت کامیون هایی را با برندهای فوتون، اومان و اومارک تولید می کند و همچنین با دایملر و کامینز سرمایه گذاری مشترک دارد. فوتون از سال 1386 صادرات کامیون به ایران را آغاز کرده و با شرکت کاوه خودرو ایران سرمایه گذاری مشترکی را برای تولید و فروش کامیون در داخل کشور ایجاد کرده است.
Beiben Truck، که یک شرکت دولتی مستقر در Baotou، مغولستان داخلی است. این شرکت کامیون هایی را با برندهای بیبن و شمال بنز با فناوری وارداتی از مرسدس بنز تولید می کند. بیبن از سال 2009 صادرات کامیون به ایران را آغاز کرده است و سرمایه گذاری مشترکی را با ارس خودرو ایران برای مونتاژ و فروش کامیون در داخل راه اندازی کرده است.
Qingling Motors که یک سرمایه گذاری مشترک بین ایسوزو و شهرداری چونگ کینگ است. این شرکت در چونگ کینگ مستقر است و کامیون هایی با برندهای ایسوزو و کینگلینگ تولید می کند. Qingling از سال 2010 صادرات کامیون به ایران را آغاز کرده است و سرمایه گذاری مشترکی را با گروه بهمن ایران برای تولید و فروش کامیون در داخل کشور تاسیس کرده است.
اینها برخی از بازیگران اصلی صنعت کامیون های سنگین چین هستند که در بازار ایران فعالیت می کنند.
مزایا و معایب کامیون های سنگین چینی چیست؟
برخی از مزایا و معایب کامیون های سنگین چینی عبارتند از:
مزایا:
کامیون های سنگین چینی دارای عملکردهای قدرتمند، ظرفیت حمل بالا و قیمت پایین هستند که انگیزه قوی برای ساخت و ساز شهری و توسعه اقتصادی چین فراهم می کند.
کامیونهای سنگین چینی سهم بازار بزرگ و رو به رشدی در چین و خارج از کشور دارند و همچنین طیف متنوعی از مارکها و مدلها را برای پاسخگویی به نیازهای مختلف مشتریان دارند.
کامیونهای سنگین چینی از فناوریهای انرژی جدید مانند خودروهای الکتریکی و هیدروژنی برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای و رعایت مقررات زیست محیطی استفاده میکنند.
کامیونهای سنگین چینی همچنین در حال بررسی برتری، رانندگی خودران، و راهحلها و خدمات برای افزایش قابلیت اطمینان، راحتی و هوشمندی هستند.
معایب:
کامیون های سنگین چینی با رقابت فزاینده ای از دیگر بازیگران داخلی و خارجی و همچنین روندهای جدید و ترجیحات مشتریان روبرو هستند.
کامیون های سنگین چینی ممکن است دارای مشکلات کیفی و ایمنی و همچنین عدم خدمات پس از فروش و پشتیبانی، به ویژه در بازارهای خارج از کشور باشند.
کامیونهای سنگین چینی ممکن است خطرات سیاسی و اقتصادی مانند موانع تجاری، تحریمها و تنشهای ژئوپلیتیکی داشته باشند که میتواند بر صادرات و عملیات آنها تأثیر بگذارد.
کامیونهای سنگین چینی ممکن است در توسعه و استقرار فناوریهای انرژی جدید، مانند زیرساختها، استانداردها و مقررات، هزینهها و چالشهای بالایی داشته باشند.
قیمت خودروهای سنگین چینی نسبت به خودروهای سنگین سایر کشورها چگونه است؟
قیمت کامیون های سنگین چینی در مقایسه با کامیون های سنگین سایر کشورها ممکن است بسته به عوامل مختلفی مانند برند، مدل، مشخصات، ویژگی ها، کیفیت، تقاضای بازار و نرخ ارز متفاوت باشد. با این حال برخی از مشاهدات کلی را می توان انجام داد:
کامیون های سنگین چینی نسبت به همتایان خود در کشورهای توسعه یافته مانند ایالات متحده، ژاپن، آلمان و فرانسه قیمت های پایین تری دارند. این به این دلیل است که کامیونهای سنگین چینی هزینههای تولید کمتر، هزینههای نیروی کار کمتر، مالیات کمتر و حاشیه سود کمتری دارند.
کامیون های سنگین چینی نیز ممکن است قیمت های پایین تری نسبت به رقبای خود از کشورهای در حال توسعه مانند هند، برزیل و روسیه داشته باشند. این به این دلیل است که کامیونهای سنگین چینی دارای صرفهجویی در مقیاس بالاتر، انتقال فناوری بالاتر، سهم بازار بالاتر و حمایت دولتی بالاتر هستند.
با این حال، کامیون های سنگین چینی ممکن است همیشه پایین ترین قیمت را در بازار جهانی نداشته باشند. مقداری عواملی که ممکن است باعث افزایش قیمت کامیونهای سنگین چینی شود، هزینه حمل و نقل، تعرفه واردات، نوسانات ارز، استانداردهای کیفی و ترجیحات مشتری است.
بنابراین قیمت کامیون های سنگین چینی در مقایسه با کامیون های سنگین سایر کشورها یک مقدار ثابت یا ساده نیست، بلکه قیمتی پویا و پیچیده است که به متغیرهای زیادی بستگی دارد.
جمع بندی
صنعت کامیونسازی چین در دهههای اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است و امروزه چین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کامیون در جهان است. این پیشرفت به دلیل عوامل مختلفی از جمله رشد اقتصادی چین، سرمایهگذاریهای دولتی در این صنعت، و همکاری با شرکتهای خارجی بوده است.
در حال حاضر، بیش از 10 شرکت چینی در زمینه تولید کامیون سنگین فعالیت میکنند. این شرکتها در اندازهها، مالکیت و محصولات متفاوت هستند. برخی از این شرکتها دولتی هستند، برخی دیگر خصوصی هستند، و برخی نیز سرمایهگذاریهای مشترک با شرکتهای خارجی دارند.
کامیونهای سنگین چینی معمولاً قیمت پایینتری نسبت به کامیونهای سایر کشورها دارند. این امر باعث شده است که این کامیونها در بازارهای جهانی، از جمله بازار ایران، محبوبیت زیادی پیدا کنند.
با توجه به روند رو به رشد صنعت کامیونسازی چین، انتظار میرود که این صنعت در آینده نیز به رشد خود ادامه دهد.
مهمترین منابعی که برای تهیه این مطلب استفاده شد :
انتهای مطلب