40+ مزایا و معایب زندگی در استرالیا از دیدگاه یک مهاجر 2024

مزایا و معایب زندگی در استرالیا از دیدگاه یک مهاجر شامل نکات مثبت و منفی متعددی است. از جمله مزایای زندگی در استرالیا می‌توان به آب و هوای گرم، تعادل عالی بین کار و زندگی، امنیت بالا، سیستم بهداشتی خوب، و فرصت‌های شغلی با درآمد مناسب اشاره کرد. از طرف دیگر، هزینه‌های زندگی، دوری از خانواده، مالیات‌های بالا، و چالش‌های مرتبط با اقامت دائم از جمله معایب مهم هستند. با این حال، کیفیت زندگی بالا، طبیعت بکر و وجود جوامع مهاجر باعث شده که استرالیا برای بسیاری از مهاجران مقصدی جذاب باشد.

آنچه در این مطلب خواهید خواند...

به نقل از Eloise دختر فرانسوی ، استرالیا مهاجران و افراد خارجی را از سراسر جهان جذب می‌کند و دلایل خوبی برای این وجود دارد! من زندگی در استرالیا را دوست دارم. اما با گذشت زمان، متوجه شده‌ام که برخی معایب زندگی در استرالیا نیز وجود دارد که باید قبل از نقل مکان به اینجا مورد توجه قرار گیرد.

بیش از ده سال پیش وارد استرالیا شدم و همه چیز آن‌طور که تصور می‌کردم نبود. هنوز اینجا هستم، بنابراین قطعاً مزایای بیشتری نسبت به معایب زندگی در استرالیا پیدا کرده‌ام. در اینجا فهرستی از مزایا و معایب وجود دارد که قبل از سوار شدن به هواپیما باید در نظر بگیرید.

مزایا و معایب زندگی در استرالیا

مزیت: زبان انگلیسی زبان اول است

نداشتن مانع زبانی هنگام زندگی در خارج از کشور باعث می‌شود که برقراری ارتباط با افراد و پیدا کردن شغل راحت‌تر شود. اگر به زبان انگلیسی صحبت می‌کنید، در استرالیا مانع زبانی نخواهید داشت. با این حال، ممکن است با چند واژه عجیب روبه‌رو شوید، زیرا آن‌ها دوست دارند همه چیز را کوتاه کنند و اصطلاحات خودشان را دارند (“بیا عصر با هم برای باربیکیو ملاقات کنیم، رفیق!”). این موضوع مخصوصاً اگر به انگلیسی آمریکایی عادت دارید بیشتر صدق می‌کند، زیرا انگلیسی استرالیایی به انگلیسی بریتانیایی نزدیک‌تر است.

عیب: از خانه دور خواهید بود

تصویر نقشه استرالیا

مگر اینکه اهل نیوزیلند یا جزیره‌ای در اقیانوس آرام جنوبی باشید، هنگام نقل مکان به استرالیا از خانه دور خواهید بود. فاصله از خانواده معمولاً به‌عنوان اولین عیب زندگی در استرالیا مطرح می‌شود. نه تنها سفر به خانواده گران است، بلکه در مواقع اضطراری تقریباً غیرممکن است که سریع به آنجا برسید.

مزیت: می‌توانید در یکی از شهرهایی با بالاترین کیفیت زندگی در جهان زندگی کنید

در هر نظرسنجی یا تحلیل داده‌ای که شهرهای برتر جهان از نظر کیفیت زندگی را رتبه‌بندی می‌کند، حداقل یک شهر استرالیا در نتایج برتر دیده می‌شود.

در رتبه‌بندی کیفیت زندگی Numbeo در سال ۲۰۲۱، حداقل پنج شهر استرالیا در میان ۳۰ شهر برتر قرار داشتند؛ آدلاید و کانبرا رتبه‌های اول و دوم را کسب کردند. بریزبن دهم، پرت هجدهم و سیدنی بیست و نهم بودند. جالب اینکه ملبورن در لیست برتر نبود، اگرچه در لیست مجله Global Finance در سال ۲۰۲۲ در رتبه پنجم بهترین شهرهای جهان برای زندگی قرار گرفت، جایی که سیدنی ششم بود.

وقتی از اروپا به سیدنی نقل مکان کردم، بلافاصله مجذوب شدم. یک فرصت شغلی مرا به بریزبن برد، و در ابتدا عاشق آن نشدم. اما به مرور زمان بریزبن در دل من جا باز کرد و حالا عاشق زندگی در این شهر هستم.

عیب: استرالیا یکی از گران‌ترین کشورهای جهان است

تصویر سیدنی

ملبورن و سیدنی هر دو در فهرست ۲۰ شهر گران‌قیمت جهان در شاخص هزینه زندگی جهانی سال ۲۰۲۱ توسط Economist Intelligence Unit قرار داشتند. آن‌ها از لندن پیشی گرفتند، اما ارزان‌تر از نیویورک و لس‌آنجلس بودند، که تنها دو شهر آمریکایی در این فهرست بودند.

با این حال، وقتی قیمت‌ها را در استرالیا می‌بینید، شامل مالیات (GST) است و هیچ الزام به انعام دادن وجود ندارد. این موضوع زندگی را آسان‌تر می‌کند زیرا می‌دانید در صندوق چه مبلغی خواهید پرداخت. البته در اکثر مواقع: گاهی اوقات درصد کوچکی به‌عنوان هزینه کارت اضافه می‌کنند.

وقتی اولین بار به استرالیا نقل مکان کردم، از قیمت اجاره خانه شوکه شدم. حتی فکر کردم که اجاره هفتگی همان اجاره ماهانه است! متأسفانه، مسکن در تمام شهرهای بزرگ استرالیا به یک مشکل فزاینده تبدیل شده است و تورم هزینه‌های زندگی و قبوض را افزایش داده است.

مزیت: نرخ بیکاری پایین و حقوق‌ها بالا است

نرخ بیکاری پایین استرالیا در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی شما را خوشحال خواهد کرد. بسیاری می‌گویند که اگر در استرالیا بخواهید شغلی پیدا کنید، آن را خواهید یافت. این موضوع به‌ویژه اگر آماده جابجایی باشید و روی فعالیت خاصی متمرکز نباشید صادق است.

و حتی اگر شرح شغلی شما را جذب نکند، احتمالاً از پیشنهاد حقوقی راضی خواهید بود. زندگی در استرالیا گران است، اما حداقل دستمزد در استرالیا هزینه‌های اساسی زندگی را پوشش می‌دهد. کارگران به انعام متکی نیستند. بنابراین، شغل‌های سطح ابتدایی لزوماً به معنای دشواری در تأمین هزینه‌های زندگی نیستند.

عیب: پیدا کردن اولین شغل تخصصی می‌تواند دشوار باشد

تصویر یک خانم در کافه

مزیت: می‌توانید به‌راحتی تغییر شغل دهید

اگرچه پیدا کردن اولین شغل دشوار است، اما پس از شروع کار خود در استرالیا، در یک نقش یا صنعت گیر نمی‌افتید. تغییر شغل در استرالیا رایج است.

من متوجه شده‌ام که مهارت‌های چندمنظوره همیشه مورد تقدیر قرار می‌گیرند. غیرمعمول نیست که با افرادی روبه‌رو شوید که برای تغییر شغل خود به تحصیل تمام‌وقت یا نیمه‌وقت بازمی‌گردند.

عیب: حقوق شما تا زمانی که اقامت دائم نگیرید محدود خواهد بود

برای بسیاری از افراد، دریافت ویزای دائم برای اقامت در استرالیا یک مسیر طولانی و استرس‌زا است. مهاجرت به‌شدت کنترل می‌شود، و اگر شرایط لازم را با مجموعه مهارت‌های پرتقاضا نداشته باشید، ممکن است سال‌ها برای رسیدن به وضعیت ویزای پایدار منتظر بمانید.

حتی اگر سال‌ها در استرالیا زندگی کرده و مانند سایر ساکنان مالیات پرداخت کرده باشید، ممکن است احساس کنید که به شما مانند افرادی که اقامت دائم دارند برخورد نمی‌شود. این موضوع به‌ویژه زمانی آشکار بود که استرالیا در طول همه‌گیری مرزهای خود را بست. افرادی که ویزای اقامت دائم نداشتند، اجازه بازگشت به خانه‌های خود در استرالیا را نداشتند و نمی‌توانستند از حمایت‌هایی که به ساکنانی که شغل خود را از دست داده بودند ارائه می‌شد، بهره‌مند شوند.

خرید ملک نیز برای کسانی که اقامت دائم یا شهروندی ندارند به‌طور قابل‌توجهی گران‌تر است.

با این حال، در حالی که گرفتن اقامت دائم می‌تواند طولانی و پرهزینه باشد، قدم بعدی برای شهروند شدن به‌طرز شگفت‌آوری ساده است. اگر قصد دارید برای همیشه در استرالیا بمانید و احتمال بالایی برای دریافت اقامت دائم دارید (مثلاً مهارت‌های پرتقاضا)، در این صورت خوش‌شانس هستید، زیرا مسیر به سوی شهروندی نباید خیلی سخت باشد.

اگرچه معمولاً شغل‌های زیادی در استرالیا وجود دارد، داستان پیدا کردن اولین شغل می‌تواند در هر صنعت متفاوت باشد. این موضوع مخصوصاً اگر به دنبال موقعیت‌های تخصصی باشید، بیشتر صدق می‌کند.

وقتی به استرالیا می‌رسید، وضعیت ویزای شما اغلب هنگام جستجوی شغل رویایی‌تان مانع می‌شود. اولویت معمولاً به ساکنان دائمی و شهروندانی داده می‌شود که ویزای آن‌ها محدودیت کاری ندارد و تجربه (و معرفین) در این کشور دارند. در واقع، اکثر کارفرمایان ترجیح می‌دهند نامزدهایی را استخدام کنند که تجربه کاری در استرالیا داشته باشند. بنابراین، مگر اینکه در صنعتی مشغول باشید که نیروی کار متخصص کمی دارد، برای به‌دست آوردن اولین شغل خود پس از مهاجرت، باید از سایر نامزدها بسیار بهتر باشید.

موضوع دیگری که کار را برای تازه‌واردان سخت‌تر می‌کند: شبکه‌سازی به‌خوبی عمل می‌کند و فرآیندهای استخدام همیشه از چک‌لیست ارزیابی عادلانه پیروی نمی‌کنند.

مزیت: ویزاهای زیادی برای کار در کشور وجود دارد

تصویر پاسپورت استرالیا

اگرچه دریافت اقامت دائم همیشه آسان نیست، دریافت ویزا با حق کار در استرالیا چندان دشوار نیست.

اگر از گزینه‌های زیاد ویزا احساس سردرگمی می‌کنید، می‌توانید یک مشاور مهاجرت را استخدام کنید تا به شما در درخواست ویزای مناسب با توجه به شرایطتان کمک کند. برای مثال، گردشگران مجاز به کار در استرالیا نیستند، اما بسیاری از جوانان می‌توانند برای ویزای تعطیلات کاری یا ویزای کار و تعطیلات درخواست دهند و تا سه سال در استرالیا اقامت و کار کنند.

مطلب مرتبط  ملبورن کجاست؟ | جغرافیا ، تاریخ ، سیاست ، گردشگری ، اقتصاد

ویزای بازدیدکننده با حق کار به شما اجازه نمی‌دهد بیش از شش ماه در یک شرکت کار کنید. کسانی که قصد اقامت طولانی‌مدت در استرالیا دارند به دنبال ویزای کار موقت یا ویزای کار دائمی خواهند بود.

برخی از افراد نیز انتخاب می‌کنند که برای دریافت ویزای تحصیلی (با حقوق کاری محدود) اقدام کنند تا در حین دریافت مدرک یا گواهینامه در استرالیا اقامت داشته باشند.

درک حقوق کاری که ویزای شما به شما اجازه می‌دهد در هنگام زندگی در استرالیا بسیار مهم است.

عیب: مالیات‌ها در ابتدا می‌تواند بالا باشد و بر حقوق شما تأثیر بگذارد

وقتی به استرالیا می‌رسید، باید یک شماره پرونده مالیاتی (TFN) دریافت کنید تا به کارفرمای خود ارائه دهید. حقوقی که در حساب بانکی خود دریافت می‌کنید خالص از مالیات است. و اگر به‌عنوان یک مقیم خارجی برای اهداف مالیاتی شناخته شوید (که اغلب زمانی فرض می‌شود که تازه به کشور وارد شده‌اید)، مالیات‌ها می‌تواند بسیار بالا باشد.

سال مالی در استرالیا از ۱ جولای تا ۳۰ ژوئن است. آغاز سال مالی زمان بازگشت مالیات است، و اغلب خبر خوبی است زیرا اگر بیش از حد مالیات پرداخت کرده باشید، مقداری پول بازپرداخت خواهید گرفت. اگر در اواخر سال مالی وارد استرالیا شده باشید، احتمالاً مالیات زیادی از شما گرفته شده است.

مزیت: تعادل عالی بین کار و زندگی خواهید داشت

در استرالیا، کارمندان اداری اغلب در ساعت ۵ عصر (یا حتی زودتر برای رسیدن به مدرسه) کار را ترک می‌کنند. بر اساس قانون، کارکنان استرالیایی (به‌جز پیمانکاران) ۲ هفته مرخصی استعلاجی و ۴ هفته مرخصی سالانه دریافت می‌کنند. استرالیایی‌ها همچنین تعطیلات بانکی زیادی دارند که اغلب تعطیلات آخر هفته طولانی ایجاد می‌کند.

عیب: سفرهای بین‌المللی می‌تواند پیچیده باشد

تصویر فرودگاه و هواپیما

در استرالیا چیزهای زیادی برای دیدن وجود دارد، بنابراین ممکن است در ابتدا به سفرهای بین‌المللی فکر نکنید. اما زمانی که آماده تجربه یک کشور جدید یا بازگشت به خانه هستید، زندگی در استرالیا می‌تواند آن را پیچیده کند.

استرالیا چند فرودگاه بین‌المللی دارد و به‌راحتی می‌توان به جزایر اقیانوس آرام جنوبی یا جنوب شرقی آسیا سفر کرد. همچنین پروازهای مستقیم به سواحل غربی آمریکا و کانادا وجود دارد. اما از تقریباً همه جا دور است. بنابراین، سفرهای بین‌المللی گران است و اغلب یکی دو روز را فقط برای پرواز به مقصدتان هدر می‌دهید.

مزیت: می‌توانید به ماجراجویی‌های کوتاه بروید

هر جایی که در استرالیا زندگی کنید، احتمالاً مقصدهای هیجان‌انگیز یا پارک‌های ملی در نزدیکی خود خواهید یافت. فرهنگ استرالیا تمرکز زیادی بر فعالیت‌های بیرون از خانه دارد، بنابراین سازمان‌دهی ماجراجویی‌های کوتاه مانند کمپینگ، پیاده‌روی، کایاک‌سواری، غواصی و قایقرانی دور از شهر آسان است.

و اگر به دنبال تحقق آرزوهای فهرست تجربه‌هایتان هستید، فرصت‌های زیادی را در استرالیا خواهید یافت.

عیب: آب و هوا می‌تواند بسیار شدید باشد

آب و هوای استرالیا اغلب به‌عنوان یکی از مزایای زندگی در این کشور ذکر می‌شود، اما من آب و هوای استرالیا را آن‌قدر متنوع می‌بینم که نمی‌توانم به این صورت نظر بدهم. اگر قصد دارید به ملبورن بروید، به نظر من آب و هوا بهتر از بسیاری از نقاط اروپا نخواهد بود. اگر از گرما خوشتان نمی‌آید، ممکن است از زندگی در بریزبن یا داروین لذت نبرید. سیدنی یکی از ملایم‌ترین آب و هواها را در کشور دارد که با برخی از شهرهای جنوب اروپا قابل مقایسه است.

پس چرا من آب و هوا را به‌عنوان یکی از معایب زندگی در استرالیا ذکر می‌کنم؟ تغییرات آب و هوایی باعث افزایش وقوع و شدت رویدادهای آب و هوایی شدید می‌شود. به‌عنوان مثال، این کشور در چند سال اخیر با آتش‌سوزی‌های جنگلی و سیل‌هایی که تاکنون دیده نشده‌اند مواجه شده است. حتی اگر مستقیماً تحت تأثیر این بلایای طبیعی قرار نگیرید، همیشه این دوران برای جامعه و اقتصاد محلی شوک‌آور و استرس‌زا است.

مزیت: طبیعت فراوان و حیات وحش بومی

تصویر کانگارو

بیشتر افراد با شنیدن نام استرالیا به کانگوروها و کوآلاهای بامزه فکر می‌کنند و درست است، حیات وحش استرالیا فوق‌العاده است. و اگر علاقه‌مند باشید، می‌توانید همه آن‌ها را از نزدیک ببینید. حتی لازم نیست خیلی از شهرها دور شوید تا کوآلا، کانگورو و والابی‌ها را مشاهده کنید.

عیب: حیات وحش و طبیعت می‌توانند ترسناک باشند

همان‌قدر که حیوانات بامزه استرالیا یک کلیشه نیستند، سایر موجودات نه‌چندان بامزه‌ای که اغلب با استرالیا مرتبط می‌دانیم نیز واقعیت دارند.

در واقع، تمساح‌ها در برخی از رودخانه‌های مناطق گرمسیری دیده می‌شوند. عنکبوت‌های غول‌پیکر (و کوچک‌های نیش‌دار) می‌توانند به خانه‌تان خزیده و وارد شوند. مارهای سمی در مسیرهای پیاده‌روی ظاهر می‌شوند. کوسه‌های بزرگ از آب‌های ساحلی لذت می‌برند. عروس‌های دریایی مرگبار، آب‌های گرم شمال کوئینزلند را دوست دارند. موجودات بالا (تمساح آب شیرین، پایتون فرش، و کوسه پرستار خاکستری) در واقع خطرناک نیستند، اما بسیاری از خارجی‌ها را می‌ترسانند! و واقعیت این است که این‌ها موجوداتی نیستند که هنگام حضور در طبیعت استرالیا از آن‌ها نگران باشم.

مگس‌های کوچک و اسب‌مگس‌ها گاهی اوقات سفرهای کمپینگ ما را به کابوس تبدیل می‌کنند. مورچه‌های گاوی (مورچه‌های غول‌پیکر که می‌پرند و گاز می‌گیرند) ما را در مسیرهای پیاده‌روی به گریه انداخته‌اند. و همیشه مراقب هستیم که به گیاه Gympie-Gympie در جنگل‌های بارانی دست نزنیم، زیرا مشهور است که “درد طاقت‌فرسا” ایجاد می‌کند.

و بیشتر از همه از زاغ‌ها می‌ترسم. این پرندگان برای محافظت از جوجه‌هایشان به دوندگان و دوچرخه‌سواران حمله می‌کنند. متأسفانه، همیشه نمی‌توانید آن‌ها را ببینید که از راه می‌رسند و می‌توانند واقعاً آسیب بزنند.

مزیت: نزدیک ساحل زندگی خواهید کرد

تصویر ساحل

بیشتر استرالیایی‌ها کمتر از یک ساعت از ساحل فاصله دارند. گفته می‌شود بیش از ۵۰٪ جمعیت استرالیا در امتداد سواحل شرقی استرالیا زندگی می‌کنند.

تصاویر بالا از سه ساحل محبوب استرالیا (باندای و منلی در سیدنی و سورفرز پارادایس در گلد کوست) است. بسیاری از سواحل دیگر خالی به نظر می‌رسند.

عیب: خورشید خطرناک است

تصویر خورشید

خطر ابتلا به سرطان پوست در استرالیا بالا است. در سال ۲۰۲۰، این کشور بالاترین نرخ ملانوما (سرطان پوست) را در جهان داشت. شما می‌توانید به‌سرعت دچار آفتاب‌سوختگی شوید، حتی در زمستان یا روزهای ابری. بازدیدکنندگان استرالیا خیلی زود، اغلب به‌سختی، یاد می‌گیرند که همیشه باید کرم ضد آفتاب همراه داشته و استفاده کنند. من تصمیم گرفته‌ام برای محافظت از پوستم در برابر اشعه‌های مضر خورشید، لباس‌های آستین بلند و شلوارهای بلند بپوشم.

مزیت: سیستم بهداشتی خوبی وجود دارد

سیستم بهداشت و درمان استرالیا مؤثر است و در میان بهترین سیستم‌های جهان قرار دارد. در این کشور بیمارستان‌های عمومی و خصوصی بسیاری، همچنین پزشکان و متخصصان زیادی وجود دارد.

ساکنان دائم و شهروندان می‌توانند از مدیکر، یک طرح بیمه درمانی جهانی با بودجه دولتی، بهره‌مند شوند که بیشتر خدمات بهداشتی را در استرالیا پوشش می‌دهد. پوشش به‌اندازه تأمین اجتماعی در فرانسه خوب نیست، زیرا شما همچنان باید بخشی از هزینه‌ها و بسیاری از خدمات اضافی را پرداخت کنید، اما هنوز هم بهتر از بیشتر کشورهای دیگر است. اکثر استرالیایی‌ها پوشش پزشکی خصوصی دارند و این برای دریافت ویزا نیز ضروری است.

عیب: برخی خدمات بهداشتی گران هستند و متخصصان بهترین نیستند

مراقبت‌های بهداشتی در استرالیا رایگان نیست. حتی با پوشش پزشکی خصوصی و مدیکر، ساکنان دائم و استرالیایی‌ها همچنان برای دسترسی به برخی خدمات بهداشتی هزینه‌های بالایی از جیب خود می‌پردازند. این موضوع برای افراد غیرمقیم و بازدیدکنندگان بدتر است. به‌عنوان مثال، دو نفر از دوستان من ترجیح دادند برای رفتن به دندان‌پزشک به فرانسه پرواز کنند، زیرا بلیت هواپیما بسیار ارزان‌تر از هزینه پیشنهادی دندان‌پزشک استرالیایی بود!

مطلب مرتبط  7+ بهترین شهر استرالیا برای زندگی در سال 2024

علاوه بر این، شما در استرالیا بهترین متخصصان را در مقایسه با برخی کشورهای اروپایی یا ایالات متحده پیدا نخواهید کرد. این برای مسائل روزمره مشکلی ندارد. اما اگر به جراحی پیچیده یا نادری نیاز دارید، ممکن است از این که در آخرین تکنیک‌ها آموزش ندیده‌اند، احساس ناامیدی کنید.

مزیت: نرخ جرم و جنایت بسیار پایین است

تصویر یک کوچه خلوت در شب

استرالیا به‌طور مداوم در میان امن‌ترین کشورهای جهان قرار دارد. جرایم خشونت‌آمیز، قتل‌ها، حملات فیزیکی و کیف‌قاپی‌ها کمتر از بسیاری از کشورهای دیگر است. در اکثر مناطق، پیاده‌روی به‌تنهایی در شب امن است. امنیت عمومی از اهمیت بالایی برخوردار است و حمل سلاح گرم یا هر نوع سلاح دیگری در مکان‌های عمومی استرالیا بدون مجوزهای سخت‌گیرانه غیرقانونی است. گاهی درباره سرقت تلفن‌ها یا کیف‌ها می‌شنویم، اما این موضوع رایج نیست.

من یک زن در یکی از شهرهای بزرگ استرالیا هستم و نگران دویدن در تاریکی یا بازگشت به خانه به‌تنهایی پس از یک شب بیرون رفتن نیستم.

عیب: حمل‌ونقل عمومی گران است

تصویر اتوبوس و مسافران

اگر به استفاده از قطار و اتوبوس برای جابه‌جایی در اروپا عادت دارید، این تجربه در استرالیا متفاوت خواهد بود.

حتی یک سفر کوتاه با اتوبوس در سطح شهر گران است و اغلب، به‌ویژه در آخر هفته‌ها و عصرها، قابل‌اعتماد نیست. و اگر بخواهید از یک شهر بزرگ به شهر دیگری بروید، بهتر است به‌جای استفاده از قطار یا اتوبوس، رانندگی کنید یا سوار هواپیما شوید. سفرهای ریلی بین ایالتی در استرالیا به‌عنوان یک وسیله حمل‌ونقل استفاده نمی‌شود، بلکه یک سفر گران‌قیمت و لوکس است. سفر با اتوبوس، اگرچه هیچ ویژگی خاص یا راحتی در آن وجود ندارد، به‌اندازه‌ای که انتظار دارید ارزان نیست.

مزیت: زیرساخت‌ها

ممکن است در استرالیا سریع‌ترین یا ارزان‌ترین اتصال اینترنت را نداشته باشید، و برخی از مناطق کشور همچنان از نظر فیزیکی و دیجیتالی منزوی هستند. اما به‌طور کلی، استرالیا زیرساخت‌های بسیار خوبی دارد.

در مناطق پرجمعیت می‌توانید به خدمات برق، آب و دفع زباله اعتماد کنید. شبکه جاده‌ها و بزرگراه‌ها به‌خوبی توسعه‌یافته است، و حتی اگر برای کاربران گران باشد، دولت‌ها همچنان پروژه‌های مهم حمل‌ونقل عمومی را در شهرهای بزرگ تأمین مالی می‌کنند تا با رشد جمعیت سازگار شوند و تعداد خودروها در جاده‌ها را کاهش دهند.

همچنین زیرساخت‌های عمومی خوبی برای آموزش و بهداشت وجود دارد.

عیب: کمبود تاریخ و جذابیت در شهرها

تصویر شهر تاریخی

استرالیا به شکلی که ما آن را می‌شناسیم، یک کشور جوان است. اولین ساختمان مهم در سرزمین اصلی استرالیا، خانه نخستین دولت، در سال ۱۷۸۸ ساخته شد. بنابراین، اگر به معماری‌های باستانی زیبا و روستاهای جذاب علاقه دارید و دوست دارید هنگام قدم زدن در شهرها تاریخ را احساس کنید، این موضوع را در استرالیا از دست خواهید داد.

در ملبورن (ساختمان نمایشگاه سلطنتی، ایستگاه خیابان فلایندرز، ساختمان اولدرفلیت) و سیدنی (خانه دولت، تالار شهر، کلیسای سنت ماری و ساختمان ملکه ویکتوریا) چند بنای نمادین و زیبا از اواخر قرن نوزدهم خواهید یافت. اما هیچ‌وقت حس سفر به گذشته را به من نمی‌دهد.

تاریخ قدیمی مردمان بومی که هزاران سال در این سرزمین زندگی کرده‌اند، اغلب قابل‌مشاهده نیست و همیشه مورد توجه یا احترام قرار نمی‌گیرد. معمولاً باید تورهایی را رزرو کنید تا بتوانید این بخش جذاب از تاریخ استرالیا را به‌طور کامل تجربه کنید.

مزیت: مردم آرام و دوستانه هستند

این موضوع برای بسیاری از افرادی که به استرالیا می‌آیند یک شوک فرهنگی است. مردم استرالیا به شهرت خود در زمینه آرامش و دوستی عمل می‌کنند. غریبه‌ها در سوپرمارکت یا حتی در خیابان با شما صحبت می‌کنند. و شما بارها عبارت “نگران نباش رفیق” را خواهید شنید.

عیب: سخت است که در روحیه جشن‌های آخر سال قرار بگیرید

اکثر افرادی که به دنبال مقالاتی درباره مهاجرت به استرالیا هستند از نیم‌کره شمالی هستند. اگر شما هم از آن دسته هستید، احتمالاً عادت دارید که پایان سال را در هوای سرد جشن بگیرید. احتمالاً این زمان را با کریسمس برفی یا جشن سال نو در سرمای شدید، همان‌طور که اغلب در فیلم‌ها نشان داده می‌شود، مرتبط می‌کنید.

در استرالیا این موضوع کاملاً متفاوت است، زیرا پایان سال با اواسط تابستان هم‌زمان است. و تابستان اغلب به معنای گرمای سوزان در استرالیا است. بنابراین، علاوه بر دلتنگی برای خانواده در این زمان از سال، بسیاری از مهاجران حال و هوای جشن‌هایی که در اروپا و آمریکای شمالی در ماه دسامبر پیدا می‌کنند را از دست می‌دهند.

مزیت: مهاجران و افراد خارجی زیادی وجود دارند

تصویر مردم

احتمالاً می‌توانید یک جامعه از مهاجران پیدا کنید که به شما حس نزدیکی به خانه بدهد. این یعنی حتی در لحظات مهم فرهنگی خود که برای استرالیایی‌ها مهم نیست، کمتر احساس تنهایی خواهید کرد.

طبق آمار اداره آمار استرالیا، در سال ۲۰۲۱، ۲۹.۱٪ از جمعیت استرالیا در خارج از کشور متولد شده بودند و این کشور در رتبه نهم جهانی از نظر تعداد کل مهاجران در جمعیت خود قرار داشت. این موضوع برای مهاجران مزایای بسیاری دارد.

همچنین دوست دارم که مردم استرالیا به لهجه‌ها عادت دارند. اگر زبان مادری شما انگلیسی نیست، حداقل در شهرها، درک صحبت‌هایتان دشوار نخواهد بود.

عیب: مهاجران و افراد خارجی زیادی وجود دارند

می‌دانم که همین حالا آن را به‌عنوان یک مزیت ذکر کردم. اما فقط مزایا ندارد. اول اینکه، اگر چندزبانه هستید، مهارت‌های زبانی شما در پیدا کردن شغل به‌عنوان یک مزیت قابل توجه نخواهد بود.

همچنین متوجه شده‌ام که وقتی با مهاجران دیگر دوست می‌شوید، آن‌ها اغلب جابجا می‌شوند و این موضوع می‌تواند خسته‌کننده باشد که دائماً دوستان جدید پیدا کنید. دوست‌یابی با استرالیایی‌ها آسان نیست. شما به‌سرعت ممکن است در تله‌ای بیفتید که تنها با مهاجران دیگر وقت بگذرانید و در نتیجه چیز زیادی درباره فرهنگ استرالیا یاد نگیرید.

مزیت: می‌توانید غذای خوشمزه‌ای از فرهنگ‌های مختلف پیدا کنید

تصویر غذا با پرچم استرالیا

این مزیت با داشتن مهاجران همراه است، اما آن‌قدر مزیت بزرگی است که فکر کردم باید عنوان جداگانه‌ای داشته باشد. این موضوع به‌ویژه درباره غذاهای آسیایی صدق می‌کند.

عیب: آشپزی استرالیایی چشمگیر نیست

خوب است که می‌توانیم غذاهایی از فرهنگ‌های دیگر را در استرالیا پیدا کنیم، زیرا آشپزی استرالیایی چندان هیجان‌انگیز نیست. همیشه متعجبم که آن‌ها چقدر به کالباس‌های ارزان قیمت در رویدادهای اجتماعی یا نان‌های فانتزی در مهمانی‌های کودکان علاقه دارند.

ما زیاد درباره علاقه استرالیایی‌ها به باربیکیو می‌شنویم، اما صادقانه بگویم، باربیکیوهای آن‌ها در مقایسه با باربیکیوهای آفریقای جنوبی یا تگزاسی (یا حتی فرانسوی…) بسیار ناامیدکننده است. و گاهی درباره پای‌های گوشتی‌شان لاف می‌زنند، اما من آن‌ها را چندان متفاوت از پای‌های گوشتی بریتانیایی نمی‌دانم (البته اعتراف می‌کنم که بهترین فرد برای قضاوت نیستم).

مزیت: نوشیدنی‌های استرالیایی

اگرچه آشپزی آن‌ها مورد علاقه من نیست، اما نمی‌توانم همین را درباره نوشیدنیهایشان بگویم. و بله، این حرف از زبان یک دختر فرانسوی می‌آید!

نوشیدنی در استرالیا گران است.

عیب: رابطه با نوشیدنی

استرالیایی‌ها رابطه خاصی با نوشیدنیهای غیر مجاز دارند. اگر در فرهنگ شما هم همین‌طور است، مشکلی نخواهید داشت، اما اگر اهل نوشیدن وشیدنیهای غیر مجاز نیستید، ممکن است در برخی رویدادهای اجتماعی دچار مشکل شوید. فرهنگ پاپ (Pub) در استرالیا من را بسیار به یاد انگلستان می‌اندازد.

اشکالی ندارد که وشیدنیهای غیر مجاز ننوشید، اما بیشتر مردم این کار را می‌کنند و به ندرت به یک نوشیدنی بسنده می‌کنند. و بیایید صادق باشیم، حضور در جمع افرادی که مست هستند، وقتی خودتان هوشیارید، پس از مدتی می‌تواند خسته‌کننده شود.

مزیت: قهوه عالی سرو می‌کنند

نوشیدن در استرالیا فقط به نوشیدنی محدود نمی‌شود. آن‌ها همچنین قهوه بسیار خوبی سرو می‌کنند. فرهنگ قهوه برای بسیاری از افراد وقتی به استرالیا می‌رسند، یک شگفتی است. شما با یک لیست طولانی از انتخاب‌ها روبه‌رو خواهید شد، با انواع شیرها و اندازه‌های مختلف. باریستاها اغلب به‌خوبی آموزش دیده‌اند تا قهوه‌ای زیبا و خوش‌طعم ارائه دهند.

مطلب مرتبط  معرفی رستوران ایرانی در ملبورن 🇦🇺

و اگر ترجیح می‌دهید یک نوشیدنی خنک برای مقابله با گرمای تابستان داشته باشید، در بیشتر مکان‌ها قهوه یخی نیز می‌فروشند.

عیب: همه چیز زود بسته می‌شود

تصویر یک فروشگاه و مادر و دختر

متأسفانه ممکن است از این موضوع هم شگفت‌زده شوید که بیشتر کافه‌ها حدود ساعت ۲ بعدازظهر بسته می‌شوند. بنابراین، اگر به دنبال یک قهوه عصرانه هستید، باید به یک قهوه نه‌چندان عالی بسنده کنید. و اگر می‌خواهید بعدازظهرها با دیگران وقت بگذرانید، اغلب باید به یک بار بروید.

در بسیاری از مناطق، رستوران‌ها زود بسته می‌شوند، خیلی زودتر از کشورهای جنوب اروپا. این موضوع به این دلیل است که استرالیایی‌ها زود بیدار می‌شوند تا از اولین پرتوهای خورشید لذت ببرند (که در کوئینزلند در تابستان ساعت ۴ صبح می‌تابد…)، بنابراین اغلب زودتر شام می‌خورند تا خیلی دیر بیدار نمانند.

مزیت: کشور مناسبی برای سبک زندگی فعال و سالم است

وقتی صبح به محل کار می‌رسم، معمولاً همکارانم از ساعت‌ها قبل از روز خود لذت برده‌اند. بسیاری از آن‌ها قبل از کار به باشگاه می‌روند، می‌دوند، دوچرخه‌سواری می‌کنند یا سگ‌هایشان را به پیاده‌روی می‌برند.

استرالیایی‌ها زمان زیادی را در فضای باز سپری می‌کنند. ورزش‌های بیرونی بسیار محبوب هستند و مردم عاشق گذراندن وقت در ساحل یا برگزاری باربیکیو در پارک هستند. در مورد پارک‌ها، داشتن امکاناتی مانند باربیکیوهای گازی رایگان در فضاهای عمومی فوق‌العاده است.

عیب: هنرمندان به‌ندرت در آنجا تور برگزار می‌کنند

استرالیا همیشه در لیست تورهای جهانی هنرمندان قرار نمی‌گیرد. بنابراین، اگر به دیدن ستارگان روی صحنه به‌طور منظم عادت دارید، باید این موضوع را در استرالیا فراموش کنید. فرصت‌هایی برای دیدن هنرمندان محلی وجود دارد، اما ستارگان بین‌المللی کمتر در این کشور حضور دارند.

مزیت: سیستم آموزشی معتبر است

تصویر یک معلم خصوصی

تحقیقات نشان می‌دهد که استرالیا در میان جوانان با تحصیلات بالا قرار دارد. و چند دانشگاه استرالیایی به‌طور مداوم در میان ۵۰ دانشگاه برتر جهان رتبه‌بندی می‌شوند. باید اعتراف کرد که پردیس‌های دانشگاهی آن‌ها به‌اندازه پردیس‌های آمریکا بزرگ نیستند، اما از دانشگاه‌های فرانسه بسیار بزرگ‌تر و ثروتمندتر هستند.

با این حال، دانشگاه‌ها در استرالیا رایگان نیستند و برای دانشجویان بین‌المللی می‌توانند بسیار گران باشند. دولت فدرال بخشی از هزینه اکثر مدارک دانشگاهی را پرداخت می‌کند و آن‌ها را برای دانشجویان استرالیایی و ساکنان دائمی ارزان‌تر می‌کند.

با این وجود، استرالیا مقصد محبوبی برای دانشجویان بین‌المللی، به‌ویژه از چین و سایر کشورهای آسیایی است. استرالیا دارای بالاترین نسبت دانشجویان بین‌المللی به ازای هر نفر در جهان است. به‌طور متوسط، بیش از یک‌چهارم دانشجویان در دانشگاه‌های استرالیا، دانشجویان بین‌المللی هستند، که در مقایسه با استانداردهای سایر کشورها، نسبت بالایی است. و از دانشجویان آمریکایی و فرانسوی شنیده‌ام که دانشگاه‌های استرالیا با دانشجویانشان برخورد نرمی دارند و اغلب دستیابی به نمرات خوب را آسان‌تر می‌کنند.

عیب: داشتن فرزند هزینه بالایی دارد

من خودم فرزندی ندارم، بنابراین این نظر را بر اساس گفته‌های دوستانم بیان می‌کنم.

مراقبت از کودکان در استرالیا بسیار گران است، به‌طوری‌که اغلب یکی از والدین برای دلایل مالی از کار دست می‌کشد و خود از فرزندان مراقبت می‌کند. وقتی کودکان بزرگ‌تر می‌شوند، بسیاری از والدین آن‌ها را در مدارس خصوصی ثبت‌نام می‌کنند که می‌تواند بسیار گران باشد. بیشتر مدارس دولتی در استرالیا به‌اندازه‌ای که باید معتبر نیستند. فعالیت‌های فوق‌برنامه هم ارزان نیستند.

مزیت: کیفیت هوای خوب

اگرچه ممکن است در ساعات اوج رفت‌وآمد هنگام برداشتن بچه‌ها از مدرسه در ترافیک گیر بیفتید، اما ترافیک در شهرهای استرالیا به هیچ‌وجه قابل مقایسه با ترافیک در شهرهای بزرگ جهان نیست. این موضوع در کیفیت هوا نیز منعکس شده است که به‌طور کلی در استرالیا قابل توجه است، به‌جز در مواقع آتش‌سوزی جنگلی. استرالیا دارای تمیزترین هوای جهان در تنگه باس است.

عیب: ردپای کربنی بالا

کاهش ردپای کربنی در استرالیا می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. این کشور یکی از بالاترین میزان انتشار CO2 به ازای هر نفر را در جهان دارد. با این حال، تلاش‌هایی برای کاهش ردپای خانوارها در جریان است. به‌عنوان مثال، بخش تولید برق استرالیا به‌تدریج از اتکای تاریخی خود به زغال سنگ به ترکیبی متنوع‌تر که شامل منابع انرژی تجدیدپذیر می‌شود، تغییر می‌کند.

با این حال، اندازه بزرگ کشور و انزوای آن، حفظ یک سبک زندگی با ردپای کربنی پایین را دشوار می‌کند، به‌ویژه زمانی که خانواده‌تان در خارج از کشور زندگی می‌کنند و شما از سفر لذت می‌برید.

آیا زندگی در استرالیا ارزش دارد؟

قطعاً. استرالیا یک مکان فوق‌العاده برای زندگی است، حتی برای خارجی‌ها. اگرچه زندگی در استرالیا فقط مزایا ندارد، اما مزایای آن بیشتر از معایبش است. من از آب و هوا، تعادل کار و زندگی، امنیت و طیف وسیعی از فعالیت‌های بیرونی که هر آخر هفته می‌توانم انجام دهم، لذت می‌برم.

اگر زندگی در استرالیا این‌قدر خوب است، چرا برخی افراد آن را ترک می‌کنند؟

با وجود اینکه زندگی در استرالیا عالی است، برخی افراد هنوز تصمیم به ترک آن می‌گیرند. در میان افرادی که من با آن‌ها ملاقات کرده‌ام و استرالیا را ترک کرده‌اند، بسیاری با مشکل دریافت وضعیت ویزای پایدار مواجه بوده‌اند یا می‌خواستند به خانواده نزدیک‌تر باشند. به‌ندرت با افرادی مواجه شدم که از زندگی در استرالیا خوششان نیامده باشد.

زندگی در استرالیا چگونه است؟

زندگی در استرالیا برای همه مناسب نیست، اما برای من اکنون که اقامت دائم دارم، جای مناسبی است. من از مزایای زندگی در استرالیا لذت می‌برم، مانند آب و هوای گرم در بریزبن، احساس امنیت، تعادل کار و زندگی که به من اجازه می‌دهد هر آخر هفته سرگرم شوم و به‌طور منظم به تعطیلات بروم، و طبیعت و فعالیت‌های بیرونی که همیشه در دسترس هستند.

با این حال، می‌دانم که برخی از دوستان مهاجر من با دوری از خانه یا وضعیت نامشخص ویزای خود قبل از دریافت اقامت دائم مشکل داشته‌اند. همچنین، تجربه مستقیم تأثیرات فزاینده بلایای طبیعی، با سیل‌ها و آتش‌سوزی‌هایی که هر سال شدیدتر می‌شوند، می‌تواند استرس‌زا باشد.

خلاصه مزایا و معایب زندگی در استرالیا

مزایامعایب
زبان انگلیسی زبان اول استدوری از خانواده و خانه
زندگی در شهرهایی با کیفیت بالای زندگیاسترالیا یکی از کشورهای گران‌قیمت جهان است
نرخ بیکاری پایین و حقوق بالاپیدا کردن اولین شغل تخصصی سخت است
تغییر شغل آسان استحقوق محدود تا دریافت اقامت دائم
ویزاهای مختلف برای کار در استرالیامالیات‌های بالا به ویژه در ابتدا
تعادل عالی بین کار و زندگیسفرهای بین‌المللی پیچیده و گران است
حیات وحش بومی و طبیعت زیبابرخی از حیات وحش و طبیعت ترسناک هستند
نزدیکی به ساحلخورشید خطرناک و ریسک بالای سرطان پوست
سیستم بهداشتی خوبخدمات درمانی گران و متخصصان همیشه بهترین نیستند
هوای پاکردپای کربنی بالا و چالش‌های محیط‌زیستی
مهاجران و جوامع خارجی زیادسختی در دوست‌یابی با استرالیایی‌ها
غذای خوشمزه از فرهنگ‌های مختلفآشپزی استرالیایی چندان جذاب نیست
سیستم آموزشی معتبردانشگاه‌ها رایگان نیستند و برای دانشجویان خارجی گران است
سبک زندگی فعال و سالمهنرمندان بین‌المللی به‌ندرت تور برگزار می‌کنند
شراب‌ها و آبجوهای با کیفیترابطه خاص با الکل در فرهنگ اجتماعی
امنیت بالاهزینه بالای داشتن فرزند و مراقبت از کودک

منبع : myfavouriteescapes

انتهای مطلب

لطفا به اشتراک بگذارید

لطفا نظر خود را درباره این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *