تاریخچه برند اسپانیایی زارا
زمان تقریبی مطالعه این مطلب : 5 دقیقه

 

آمانسیو اورتگا، بنیانگذار گروه مد Inditex و مؤسس ZARA است، که درحال حاضر در ۹۳ کشور در سراسر جهان فعالیت می کند.

مؤسس ZARA در ۲۸ مارس سال ۱۹۳۶ در شهر کوچک Busdongo de Arbas در شمال غربی اسپانیا که جمعیت آن فقط ۱۰۰ نفر بود، متولد شد. پدر وی کارگر راه آهن و مادرش خانه دار بود. اورتگا، هرگز از دبیرستان فارغ التحصیل نشد و در ۱۴ سالگی برای یافتن شغل، مدرسه را ترک کرد، زیرا خانواده وی فقیر بودند و حتی برای خرید اقلام ضروری نیز سخت تلاش می کردند.

اولین شغل آمانسیو اورتگا، به عنوان دستیار در خیاطی به نام Gala در لاکرونیا بود، که در آنجا، دوخت لباس را آموخت. گالا، هم اکنون نیز با فروش پیراهن و ژاکت کش باف پشمی سنتی، فعالیت می کند.

تاریخچه برند zara
آمانسیو اورتگا (موسس زارا)

اولین تجارت وی چه بود؟

در ۱۶ سالگی، اورتگا در حال تهیه یک طرح تجاری برای خود بود. در سال ۱۹۵۳و در سن ۱۷ سالگی، تجارت خود را در گالیسیا آغاز کرد. او خیاطان را به کار گرفت و آنها را در زمینه خیاطی تعاونی ها، دوخت لباس کودک، لباس زیر و لباس شب به کار گرفت. کارمندان وی بعدها اظهار کردند که از کار برای اورتگا بسیار هیجان زده هستند، زیرا آنها از شرایط کاری خوبی برخوردار بودند و او با همه رابطه صمیمی داشت.

وی پس از ۱۰ سال مدیریت تعاونی های خیاطی، در سال ۱۹۶۳ شرکت Confecciones GOA را که ابتدا تولید کننده روپوش حمام بود، تأسیس کرد.او با شریک تجاری خود، رزالیا مرا، آن را به یک شرکت خانوادگی تبدیل کرد و برادرش را برای ایجاد روندهای جدید مد و خواهرش را به عنوان دفتردار به خدمت گرفت. وی در سال ۱۹۶۶ با روزالیا ازدواج کرد.

چه زمانی ZARA راه اندازی شد؟

آمانسیو اورتگا دامنه پوشاک خود را گسترش داد و ایده منحصر به فرد او، پیشنهاد تولید سریع محصولات بود.
سابقه وی در مدیریت تعاونی های خیاطی تضمین می کرد، که وی در اداره کردن تجارت پوشاک، مهارت لازم را دارد و به مشتریان آنچه را که می خواهند، از جمله، پوشاک با کیفیت بالا و با قیمت مناسب و در سریعترین زمان ممکن ارائه می دهد.

با رونق کسب و کار، وی چندین کارخانه را راه اندازی کرد و اولین فروشگاه خود را در سال ۱۹۷۵ در لاکرونیا به نام “زوربا” افتتاح کرد. وی بعد از اینکه متوجه شد، Zorba نام یک بار محلی است، نام آن را به Zara تغییر داد.

فروشگاه قدیمی زارا
فروشگاهی قدیمی از زارا

در اوایل دهه ۱۹۸۰، فروشگاه های زارا در چندین شهر اسپانیا افتتاح شده بودند. در سال ۱۹۸۵، اورتگا Inditex را به عنوان یک شرکت هلدینگ برای زارا و مراکز تولیدی آن ایجاد کرد. مؤسس ZARA اولین فروشگاه زارا خود را در پرتغال در سال ۱۹۸۸ راه اندازی کرد و پس از آن در ایالات متحده در ۱۹۸۹ و در لندن در سال ۱۹۹۸ دامنه فعالیتش را گسترش داد.

در آگوست ۲۰۱۷، مؤسس ZARA ثروتمندترین فرد جهان شد، و بطور موقت بیل گیتس بنیانگذار مایکروسافت را از رتبه اول خارج کرد. دارایی ۸۵ میلیارد دلاری اورتگا بیش از درآمد ۸۴٫۹ میلیارد دلاری گیتس بود. البته گیتس بعدها موقعیت خود را پس گرفت.

مارک زارا لباس های زنانه و مردانه ، لباس بچه گانه (کودکان زارا) ، کفش و لوازم جانبی را ارائه می دهد. مارک فرعی Zara TRF به خانم ها و جوانتر ها اجناس شیک و گاه عجیبی را ارائه می دهد.

شرکت های برتر در اسپانیا

 

چه چیزی زارا را خاص می کند؟

موفقیت آمانسیو اورتگا با برند ZARA به مدل تجاری منحصر به فرد او پیوند خورده است. ایده” مد سریع” دو هدف اساسی دارد: این که به مشتریان دقیقاً همان چیزی را که می خواهند بدهد و این کار را در سریع ترین زمان ممکن انجام دهد.

زارا هر ساله ۱۲۰۰۰ طرح جدید پوشاک را تولید و توزیع می کند که سرعت موفقیت این برند را تضمین می کند.کارخانه های زارا با همکاری طراحان و تحلیل گران فروش به روشی کارآمد اداره می شوند. وظایف آنها پیرامون دو اصل اساسی برند، یعنی رویکرد مشتری مداری و سرعت خدمات سازمان یافته است.

راز موفقیت زارا تا حد زیادی توسط توانایی او در هماهنگی با روندهای مد به سرعت در حال تغییر و نمایش آن در مجموعه های خود با تأخیر بسیار اندک صورت گرفته است. از همان ابتدا ، زارا شکاف قابل توجهی در بازار پیدا کرد که تعداد کمی از مارک های لباس به طور موثر آن را برطرف کرده بودند.

این کار برای همگام شدن با آخرین روندهای مد بود ، اما مجموعه های لباسی را ارائه می دهد که ترکیبی از کیفیت بالا هستند و در عین حال مقرون به صرفه هستند. این مارک هر روز مراقب چگونگی تغییر و تحولات مد در سراسر جهان است. بر اساس آخرین سبک ها و ترندها ، طراحی های جدیدی را ایجاد می کند و آنها را در عرض یک یا دو هفته وارد فروشگاه ها می کند ! در مقایسه دقیق ، اکثر مارک های دیگر مد نزدیک به شش ماه طول می کشد تا طرح ها و مجموعه های جدیدی را وارد بازار کنند.

زنجیره تأمین فوق العاده کارآمد زارا

زنجیره تأمین کاملاً پاسخگو و یکپارچه زارا امکان صادرات پوشاک را به صورت ۲۴ ساعته و ۳۶۵ روز سال فراهم می کند که نتیجه آن حمل محصولات جدید به فروشگاه ها دو بار در هفته است. پس از طراحی محصولات ، حدود ۱۰ تا ۱۵ روز طول می کشد تا به فروشگاه ها برسند.

کلیه اقلام پوشاک از طریق مرکز پخش در اسپانیا پردازش می شوند ، جایی که اقلام جدید مورد بازرسی ، مرتب سازی ، برچسب گذاری و بارگیری در کامیون ها قرار می گیرند. در بیشتر موارد ، اقلام لباس ظرف ۴۸ ساعت به فروشگاه ها تحویل داده می شوند. این ادغام عمودی به زارا اجازه می دهد تا کنترل مناطقی مانند رنگرزی و فرآوری را در اختیار داشته باشد و ظرفیت پردازش پارچه را نیز در صورت تقاضا در اختیار شما قرار دهد تا پارچه های مناسب سبک های جدید را با توجه به ترجیحات مشتری فراهم کند.

استراتژی توزیع زارا

همچنین نیاز به انبارها را برطرف می کند و به کاهش تأثیر نوسانات تقاضا کمک می کند. زارا بیش از ۴۵۰ میلیون مورد تولید می کند و سالانه حدود ۱۲۰۰۰ طرح جدید را راه اندازی می کند ، بنابراین کارایی زنجیره تامین برای اطمینان از این که تازه سازی مداوم مجموعه های سطح فروشگاه به طور روان و کارآمد از بین می رود بسیار مهم است.

استراتژی توزیع زارا

مدیریت توزیع: امکانات پیشرفته توزیع زارا با حداقل دخالت انسان ارتباط دارد. دستگاه های خواندن نوری بیش از ۶۰،۰۰۰ مورد لباس را در هر ساعت مرتب و توزیع می کنند!علاوه بر این کارایی های زنجیره تامین ، زارا می تواند در کمتر از دو هفته موارد موجود را اصلاح کند. کوتاه شدن چرخه عمر محصول به معنای موفقیت بیشتر در تأمین ترجیحات مصرف کننده است. اگر طرحی در عرض یک هفته فروش خوبی نداشته باشد ، از مغازه ها پس گرفته می شود ، سفارش های بعدی لغو می شوند و طراحی جدید دنبال می شود.

چالش های تجاری Zara در دوران ویروس کرونا

ترسیم یک استراتژی دیجیتالی جدید در بحران COVID-19 با تجربه اصلی خرید آفلاین خود ، به دلیل تعطیلی فروشگاه های جهانی در بحران COVID-19 در سال ۲۰۲۰ ، با افت ۴۴ درصدی فروش در ۲۰۲۰ ، به شدت به تعطیلی فروشگاه های جهانی آسیب زده است. تا جایی که این شرکت خسارت ۴۸۲ میلیون دلاری را گزارش کرده است.

فروش از طریق موبایل 

شرکت های جهانی در حوزه دیجیتال مارکتینگ طی گزارشاتی که برای زارا ارسال کرده اند عنوان کرده اند که فروش این شرکت و جذب کاربر از طریق موبایل بسیار ضعیف است.در نتیجه پیشنهاد شده است که در سال ۲۰۲۱ میلادی زارا از طریق موبایل کاربر بیشتری را جذب و به مشتری تبدیل کند.

2 دیدگاه‌ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید