در گذشته های نه چندان دور جهان انسان ها، تنها به محیط اطرافشان محدود می شد. اگر کسی قصد خرید یا دریافت خدماتی داشت تنها می توانست به مغازه ها، فروشگاه ها و … موجود در محل زندگیشان مراجعه کند.
اما امروزه با نفوذ اینترنت در زندگی انسان ها، جهان آنها نیز گسترده تر شده به طوری که خرید های اینترنتی جای مغازه های سنتی را گرفته است.
اهمیت تبلیغات موجب شده است که طراحی پیام تبلیغاتی بیش از پیش اهمیت یابد. طراحی پیام تبلیغاتی باید به گونه ای باشد که بتواند به معرفی محصولات و خدمات متفاوت بپردازد.
اما آنچه در پیام تبلیغاتی مهم است تنوع و محتوی مفید آن است به طوری که بتواند مشتریان را مجاب به خرید کند.
طراحی پیام تبلیغاتی
همانطور که گفته شد آنچه سبب اثرگذاری یک پیام تبلیغاتی می شود، طراحی مفید آن است. علاوه بر طراحی رسیدن این تبلیغ به جامعه هدف، یعنی افرادی که به دنبال آن هستند، نیز مهم و قابل توجه است. برای اثرگذاری تبلیغات لازم است به موارد زیر توجه شود:
۱- باید هدف از ارائه پیام تبلیغاتی مشخص شود. با مشخص کردن اهداف کوتاه مدت و بلند مدت می توان اقدام به طراحی پیام های تبلیغاتی هدفمندی کرد. علاوه بر این هدف می تواند تعیین کننده جامعه هدف نیز باشد. باید گفت نباید هدف اصلی افزایش فروش باشد. اولویت باید ثبت نام برند باشد زیرا با حک شدن نام برند در ذهن مردم همواره فروش افزایش خواهد یافت.
۲- همانطور که گفته شد جامعه هدف بسیار مهم است زیرا سبب تبلیغات هدفمند می شود. با شناسایی جامعه هدف می توان خواسته ها و سطح توقع آنها را مورد آنالیز قرار داد و در نتیجه پیامی مطابق با خواسته آنها طراحی و ارائه کرد. باید گفت تعیین جامعه هدف سبب صرفه جویی در زمان و هزینه ها می شود زیرا دیگر نیازی بر تمرکز بر کل جامعه نیست.
۳- در طراحی پیام تبلیغاتی باید طول عمر چرخه محصول مدنظر قرار گیرد. بعضی از محصولات عمر کوتاهی دارند و به صورت مد در یک مدت کوتاهی مورد توجه قرار می گیرند. این محصولات نیازمند طراحی برای کوتاه مدت هستند به طوری که در بازه مشخصی بیشترین فروش را داشته باشند. اما بعضی از محصولات قرار است سال های سال به عنوان برندی معروف و شناخته شده باقی بمانند در نتیجه استراتژی به کار رفته برای آنها متفاوت است.
۴- پیام طراحی شده باید ساده، گویا و شفاف باشد. نباید در مورد محاسن محصول و یا خدمات اغراق شود. باید طراحی به گونه ای باشد که نظر مخاطب را جلب کند. همچنین محتوای به کار رفته باید در متقاعد کردن مشتری مفید واقع شود. باید در نظر گرفت مخاطب این پیام می تواند در تمامی بازه های سنی قرار داشته باشد. همچنین شرایط اجتماعی و فرهنگی نیز متفاوت است پس باید طراحی پیام تبلیغاتی برای همه اقشار جامعه هدف، قابل درک و جذاب باشد.
۵- میزان منابع مالی اختصاص یافته به پیام تبلیغاتی بسیار مهم است. بدون شک هر چه هزینه بیشتری برای این امر در نظر گرفته شود تنوع و کیفیت بالاتری ارائه می شود. باید دانست تبلیغات اثر مهمی بر فروش دارد و با توجه به تنوع بالای بازار فروش در دنیای امروز، نمی توان به سادگی از آن گذشت.
۶- بهتر است تمام ایده های مربوط به تبلیغات در یک پیام خلاصه نشود. برای طراحی باید زمانبندی در نظر گرفته شود زیرا با گذر زمان تاریخ مصرف یک پیام تمام می شود و باید تبلیغات را با طراحی پیام تبلیغاتی جدید رونق داد.
۷- باید با توجه به جایی که قرار است تبلیغات صورت گیرد اقدام به طراحی کرد. بدون شک تبلیغات با توجه به مکانی که قرار است عرضه شود، متفاوت است.
افزایش فروش با تبلیغات
در نهایت باید گفت پیام های تبلیغاتی در کسب و کار دیجیتال نقش تعیین کننده ای دارند و هر چه هزینه و وقت بیشتری صرف طراحی پیام تبلیغاتی شود اثرگذاری آن بیشتر خواهد بود.