یک سوم استارتاپ های تاسیس شده تا به امروز بیش از ۱۰ سال دوام نمی آورند ، بنابراین وقتی یک شرکت ۱۰۰ ساله می شود ، ارزش دارد که لحظه ای به بررسی تاریخچه آن بپردازیم !
کمتر کسی در دنیا وجود دارد که نام برند پاناسونیک به گوشش نخورده باشد. پاناسونیک شرکتی چند ملیتی در ژاپن است که در زمینه ی صنایع الکترونیک فعالیت می کند. این شرکت در سال ۱۹۱۸ تاسیس شد و در کنار سایر کمپانی های بزرگ در ژاپن مثل سونی، هیتاچی، شارپ و توشیبا از شناخته شده ترین برند ها در سراسر جهان محسوب می شود.
این شرکت در سال ۱۹۱۸ توسط ماتسوشیتا کونوسوکه که آن زمان ۲۳ ساله بود برای تولید و فروش سوکت و شاخه های لامپ برقی که او طراحی کرده بود ، تاسیس شد.. در طول دهه ۱۹۳۰ دستگاه های الکتریکی مانند اتو ، رادیو ، گرامافون و لامپ هم به خط تولید اضافه شد.پیش از این ، او با همسرش مومنو آیو و برادر نوجوانش توشیو در یک اتاق اجاره ای زندگی می کردند.
ماتسوشیتا و خانواده اش علی رغم دلسردی که از سمت سرپرست خود ، سعی در فروش سوکت ها از خانه خود داشتند. آنها حتی برخی از ارزشمندترین دارایی های خود را برای تأمین هزینه های زندگی خود فروختند!
رونق پس از جنگ جهانی دوم سرانجام به پاناسونیک کمک کرد تا جایگاه خود را بازیابد. همچنین بحرانهای مختلف اقتصادی را پشت سر گذاشت. پاناسونیک به طور منظم محورهای خود را در سطح جهانی گسترش داده و امروزه همچنان به آینده فناوری نگاه می کند ، از جمله همکاری با تسلا.
مرتبط : ایلان ماسک موسس تسلا نابغه جهان تخیل و واقعیت !
از سال ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۹ ، پاناسونیک شروع به تولید ماشین لباسشویی همزن ، تلویزیون های تک رنگ ، یخچال ، رادیو ، اجاق گاز برنج ، ضبط صوت و تهویه مطبوع خانگی کرد. این شرکت همچنین در دهه ۱۹۵۰ گسترش جهانی خود را آغاز کرد.
پاناسونیک نیز در دهه ۱۹۳۰ امکانی مثل آموزش کارمندان را شروع کرد. در سال ۱۹۳۶ ، او تعطیلات ماهانه را از دو به چهار روز افزایش داد. وی پیشنهاد داد که دو روز برای اوقات فراغت می باشد ، در حالی که دو روز دیگر می تواند برای “خودآموزی شخص” استفاده شود.
امروزه شرکت هایی مانند آمازون و اپل به تازگی در حال شروع خدماتی در زمینه مراقبت های بهداشتی هستند ، اما در سال ۱۹۳۷ ، ماتسوشیتا یک انجمن بیمه درمانی برای کارمندان ایجاد کرد و پس از آن بیمارستان ماتسوشیتا را در سال ۱۹۴۰ تاسیس کرد.
مرتبط : درباره آمازون بیشتر بخوانید
مرتبط : درباره اپل بیشتر بخوانید
استراتژی مدیریتی موسس پاناسونیک
تاکتیک رهبری غیرمتعارف دیگر که ماتسوشیتا پیشگام آن بود ، شفافیت بود. در اوایل دهه ۱۹۲۰ ، ابتدا به دلیل رقابت بین شرکت ها ، سپس به دلیل رکود اقتصادی ، احتباس کارگران یک مشکل اساسی در ژاپن بود. فلسفه ماتسوشیتا فلسفه اعتماد بود و او تصمیم گرفت برای ایجاد اعتماد در تمام سطوح سازمان ، اسرار تجاری را حتی با کارمندان جدید به اشتراک بگذارد. در پایان سال ۱۹۲۲ ، این شرکت ۵۰ کارمند و یک کارخانه جدید داشت.
در دهه ۱۹۵۰ تولید رادیوهای ترانزیستوری ، دستگاه های تلویزیون ، ضبط صوت ، تجهیزات استریو و لوازم خانگی بزرگ را شروع کرد. در طی دهه های بعدی ، مایکروویو ، تهویه مطبوع و دستگاه ضبط نوارهای ویدئویی هم اضافه شد. بیشتر محصولات آن با نام تجاری Panasonic ، Quasar ، National ، Technics ، Victor و JVC به بازار عرضه می شود.
محصولاتی شامل کامپیوترهای کوچک ، تجهیزات تلفن ، موتورهای الکتریکی ، باتری های شیمیایی و خورشیدی و لوله های اشعه کاتد هم در لیست تولیدات این شرکت قرار گرفت. این شرکت همچنین ابزارهای اندازه گیری و زمان سنجی الکترونیکی ، دستگاه های کپی ، دستگاه های کنترل خودکار ترافیک ، تجهیزات اتوماسیون اداری و محصولات در زمینه های ارتباطات ، پخش و انرژی خورشیدی را تولید و به بازار عرضه کرده است.
این شرکت به دلیل سرمایه گذاری سنگین خود در تحقیق و توسعه مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر آزمایشگاه های اصلی تحقیقاتی ، هر بخش تولیدی پاناسونیک توسط تیم تحقیقاتی خود پشتیبانی می شود !
عمده فروش این شرکت در بازارهای خارجی مثل اروپا و آمریکای شمالی و سایر مناطق صورت می گیرد.همچنین در تعدادی از بازارهای خارج از کشور شرکت های تابعه مختص تولید و فروش دارد.
کونوسوکه ماتسوشیتا در سال ۱۹۶۱ بازنشسته شد و داماد او ، ماساهارو ماتسوشیتا ، رئیس جدید شد. در دهه ۱۹۶۰ ، این شرکت یک هفته کاری پنج روزه ایجاد کرد و همچنین یک ساختار جدید دستمزد را تعیین کرد که حقوق را بر اساس موقعیت تعیین می کرد ، به جای سن و سال !
در سال ۲۰۰۸ ، شرکت سرانجام نام خود را از Matsushita Electric Industrial Co.، Ltd. به Panasonic Corporation – Panasonic تغییر داد.تا سال ۲۰۱۳ ، پاناسونیک خود را به چهار شرکت اصلی تقسیم کرد: لوازم خانگی ، راه حل های زیست محیطی ، شبکه های AVC و سیستم های اتومبیل و صنعتی.
در جولای ۲۰۱۴ ، پاناسونیک اعلام کرد که بیش از یک چهارم میلیارد دلار در کارخانه باتری Gigafactory تسلا موتورز سرمایه گذاری خواهد کرد.این شرکت همچنین برای اجرای زیر ساخت فن آوری شهرهای هوشمند مربوط به بهره وری انرژی ، اتصال به اینترنت ، حمل و نقل و غیره با شهر دنور (Denver مرکز ایالت کلرادو آمریکا) همکاری کرده است.
در سال ۲۰۱۲ برند پاناسونیک به عنوان چهارمین سازنده ی تلویزیون در جهان شناخته شد. این شرکت در بین ۱۶ رده ی موجود در دنیا جایگاه یازدهم را در لیست صلح سبز به خود اختصاص داده است.
لیست صلح سبز فهرستی متشکل از تولیدکنندگان صنایع الکترونیک است که بر اساس سیاست ها و شیوه های اتخاذ شده در زمینه ی کاهش اثرات تخریبی بر محیط زیست رده بندی شده اند. برند پاناسونیک در زمینه ی چرخه ی زندگی محصولات و کالاهای بدون پلی وینیل کلرید پلاستیک (PVC) سیاست های قابل ستایشی را اتخاذ کرده است.
همچنین در حوزه ی بهره وری انرژی (به صورت ۱۰۰ درصدی) و ساخت تلویزیون های شامل به روز ترین استانداردهای Energy Star در رتبه ی نخست قرار داشت. شرکت پاناسونیک بعدها به دلیل امتیاز پایینی که در معیارهای انرژی به دست آورد، با افت رتبه مواجه شد.
در مارس ۲۰۱۷ ، این شرکت گزارش داد که ۲۵۷ هزار و ۵۳۳ نفر مشغول به کار هستند و چشم انداز ۱۰ ساله اش شامل فناوری های نوظهور مختلفی ، مثل اینترنت اشیا – رباتیک و انرژی می باشد.
این شرکت برند ها و محصولات متنوعی را به بازار جهانی عرضه کرده است که در ادامه به آن می پردازیم:
نام های تجاری تحت برند پاناسونیک:
• ناسیونال: شرکت پاناسونیک تولیدات متنوعی تحت برند ناسیونال به بازار عرضه کرده است که شامل محصولاتی به شرح زیر است:
– یخچال و فریزر خانگی
– مایکروفر
– ماشین لباس شویی
– جاروبرقی
– وسایل آشپزخانه
– اتو
– کولرهای گازی
– ایرکاندیشن
– تجهیزات تهویه هوا
– دوچرخه
• تکنیکس: شرکت ناسیونال در سال ۱۹۶۵ اسپیکرهایی را تحت برند تکنیکس به بازار عرضه کرد. برخی دیگر از محصولات عرضه شده توسط پاناسونیک با برند تکنیکس عبارتند از:
– ضبط صوت
– رادیوهای موج کوتاه
– گیرنده های صوتی
– سی دی پلیرها
• سانیو: شرکت الکترونیکی سانیو از زیر مجموعه های کمپانی پاناسونیک است که در سال ۲۰۰۹ با فروش حدود ۵۰ درصد از سهام خود به شرکت پاناسونیک، مدیریت بیشتر سهام خود را به این کمپانی واگذار کرد. در سال ۲۰۱۰ سانیو با فروش سهام باقی مانده به پاناسونیک به صورت کامل به تملک این شرکت درآمد.
محصولاتی که توسط تحت برند پاناسونیک تولید و عرضه می شوند:
• تلویزیون (LCD, LED)
• دستگاه های پخش DVD
• سیستم های سینمای خانگی
• دستگاه های ضبط و پخش تصاویر دیجیتال
• دوربین های فیلمبرداری ویدئویی
• دوربین های عکاسی دیجیتال
• لوازم صوتی خانگی
• سیستم های صوتی حرفه ای
• سیستم های پخش اتومبیل
• وسایل برقی خانگی
• جاروبرقی
• یخچال و فریزر
• مایکروویو
• پلوپز
• ماشین ظرفشویی
• ماشین لباسشویی
• سشوار
• غذاسازهای خانگی
• سیستم های اتوماسیون اداری
• سیستم های مخابراتی
• مهندسی سیستم
• سیستم های دوربین مدار بسته
• سیستم های امنیتی
• تجهیزات مانیتورینگ
• نمایشگرهای پلاسما
• نمایشگرهای دید بالا
• پروژکتورها
• کولرهای گازی و تجهیزات تهویه هوا
• سیستم های پردازش اسناد
• دستگاههای فتوکپی و فکس
• دستگاه های تلفن ثابت
• سیستم های سنترال مرکزی تلفن و PEX
• کامپیوترهای قابل حمل صنعتی
• لپ تاپ
• بخش های مهندسی ساز