تاریخچه پاناسونیک | داستانی غم انگیز تا عمر ۱۰۰ ساله !

تاریخچه پاناسونیک

تاریخچه پاناسونیک : یک سوم استارتاپ های تاسیس شده تا به امروز بیش از ۱۰ سال دوام نمی آورند ، بنابراین وقتی یک شرکت ۱۰۰ ساله می شود ، ارزش دارد که لحظه ای به بررسی تاریخچه آن بپردازیم !

کمتر کسی در دنیا وجود دارد که نام برند پاناسونیک به گوشش نخورده باشد. پاناسونیک شرکتی چند ملیتی در ژاپن است که در زمینه ی صنایع الکترونیک فعالیت می کند. این شرکت در سال ۱۹۱۸ تاسیس شد و در کنار سایر کمپانی های بزرگ در ژاپن مثل سونی، هیتاچی، شارپ و توشیبا از شناخته شده ترین برند ها در سراسر جهان محسوب می شود.

این شرکت در سال ۱۹۱۸ توسط ماتسوشیتا کونوسوکه که آن زمان ۲۳ ساله بود برای تولید و فروش سوکت و شاخه های لامپ برقی که او طراحی کرده بود ، تاسیس شد.. در طول دهه ۱۹۳۰ دستگاه های الکتریکی مانند اتو ، رادیو ، گرامافون و لامپ هم به خط تولید اضافه شد.پیش از این ، او با همسرش مومنو آیو و برادر نوجوانش توشیو در یک اتاق اجاره ای زندگی می کردند.

موسس پاناسونیک
ماتسوشیتا کونوسوکه موسس پاناسونیک

ماتسوشیتا و خانواده اش علی رغم دلسردی که از سمت سرپرست خود ، سعی در فروش سوکت ها از خانه خود داشتند. آنها حتی برخی از ارزشمندترین دارایی های خود را برای تأمین هزینه های زندگی خود فروختند!

رونق پس از جنگ جهانی دوم سرانجام به پاناسونیک کمک کرد تا جایگاه خود را بازیابد. همچنین بحرانهای مختلف اقتصادی را پشت سر گذاشت. پاناسونیک به طور منظم محورهای خود را در سطح جهانی گسترش داده و امروزه همچنان به آینده فناوری نگاه می کند ، از جمله همکاری با تسلا . مطلب مرتبط : ايلان ماسك كيست ؟ همه چیز را بدانید! ۲۰۲۳

از سال ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۹ ، پاناسونیک شروع به تولید ماشین لباسشویی همزن ، تلویزیون های تک رنگ ، یخچال ، رادیو ، اجاق گاز برنج ، ضبط صوت و تهویه مطبوع خانگی کرد. این شرکت همچنین در دهه ۱۹۵۰ گسترش جهانی خود را آغاز کرد.

پاناسونیک نیز در دهه ۱۹۳۰ امکانی مثل آموزش کارمندان را شروع کرد. در سال ۱۹۳۶ ، او تعطیلات ماهانه را از دو به چهار روز افزایش داد. وی پیشنهاد داد که دو روز برای اوقات فراغت می باشد ، در حالی که دو روز دیگر می تواند برای “خودآموزی شخص” استفاده شود.

امروزه شرکت هایی مانند آمازون و اپل به تازگی در حال شروع خدماتی در زمینه مراقبت های بهداشتی هستند ، اما در سال ۱۹۳۷ ، ماتسوشیتا یک انجمن بیمه درمانی برای کارمندان ایجاد کرد و پس از آن بیمارستان ماتسوشیتا را در سال ۱۹۴۰ تاسیس کرد.مطلب مرتبط : بزرگترین شرکت های ژاپن کدامند ؟

برند پاناسونیک

استراتژی مدیریتی موسس پاناسونیک

تاکتیک رهبری غیرمتعارف دیگر که ماتسوشیتا پیشگام آن بود ، شفافیت بود. در اوایل دهه ۱۹۲۰ ، ابتدا به دلیل رقابت بین شرکت ها ، سپس به دلیل رکود اقتصادی ، احتباس کارگران یک مشکل اساسی در ژاپن بود. فلسفه ماتسوشیتا فلسفه اعتماد بود و او تصمیم گرفت برای ایجاد اعتماد در تمام سطوح سازمان ، اسرار تجاری را حتی با کارمندان جدید به اشتراک بگذارد. در پایان سال ۱۹۲۲ ، این شرکت ۵۰ کارمند و یک کارخانه جدید داشت.

در دهه ۱۹۵۰ تولید رادیوهای ترانزیستوری ، دستگاه های تلویزیون ، ضبط صوت ، تجهیزات استریو و لوازم خانگی بزرگ را شروع کرد. در طی دهه های بعدی ، مایکروویو ، تهویه مطبوع و دستگاه ضبط نوارهای ویدئویی هم اضافه شد. بیشتر محصولات آن با نام تجاری Panasonic ، Quasar ، National ، Technics ، Victor و JVC به بازار عرضه می شود.

محصولاتی شامل کامپیوترهای کوچک ، تجهیزات تلفن ، موتورهای الکتریکی ، باتری های شیمیایی و خورشیدی و لوله های اشعه کاتد هم در لیست تولیدات این شرکت قرار گرفت. این شرکت همچنین ابزارهای اندازه گیری و زمان سنجی الکترونیکی ، دستگاه های کپی ، دستگاه های کنترل خودکار ترافیک ، تجهیزات اتوماسیون اداری و محصولات در زمینه های ارتباطات ، پخش و انرژی خورشیدی را تولید و به بازار عرضه کرده است.

رادیو پاناسونیک
رادیو قدیمی پاناسونیک

این شرکت به دلیل سرمایه گذاری سنگین خود در تحقیق و توسعه مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر آزمایشگاه های اصلی تحقیقاتی ، هر بخش تولیدی پاناسونیک توسط تیم تحقیقاتی خود پشتیبانی می شود ! عمده فروش این شرکت در بازارهای خارجی مثل اروپا و آمریکای شمالی و سایر مناطق صورت می گیرد.همچنین در تعدادی از بازارهای خارج از کشور شرکت های تابعه مختص تولید و فروش دارد.

کونوسوکه ماتسوشیتا در سال ۱۹۶۱ بازنشسته شد و داماد او ، ماساهارو ماتسوشیتا ، رئیس جدید شد. در دهه ۱۹۶۰ ، این شرکت یک هفته کاری پنج روزه ایجاد کرد و همچنین یک ساختار جدید دستمزد را تعیین کرد که حقوق را بر اساس موقعیت تعیین می کرد ، به جای سن و سال !

ماساهارو ماتسوشیتا
ماساهارو ماتسوشیتا داماد موسس پاناسونیک

در سال ۲۰۰۸ ، شرکت سرانجام نام خود را از Matsushita Electric Industrial Co.، Ltd. به Panasonic Corporation – Panasonic تغییر داد.تا سال ۲۰۱۳ ، پاناسونیک خود را به چهار شرکت اصلی تقسیم کرد: لوازم خانگی ، راه حل های زیست محیطی ، شبکه های AVC و سیستم های اتومبیل و صنعتی.

در جولای ۲۰۱۴ ، پاناسونیک اعلام کرد که بیش از یک چهارم میلیارد دلار در کارخانه باتری Gigafactory تسلا موتورز سرمایه گذاری خواهد کرد.این شرکت همچنین برای اجرای زیر ساخت فن آوری شهرهای هوشمند مربوط به بهره وری انرژی ، اتصال به اینترنت ، حمل و نقل و غیره با شهر دنور (Denver مرکز ایالت کلرادو آمریکا) همکاری کرده است.

ساختمان شرکت Panasonic

لیست صلح سبز فهرستی متشکل از تولیدکنندگان صنایع الکترونیک است که بر اساس سیاست ها و شیوه های اتخاذ شده در زمینه ی کاهش اثرات تخریبی بر محیط زیست رده بندی شده اند. برند پاناسونیک در زمینه ی چرخه ی زندگی محصولات و کالاهای بدون پلی وینیل کلرید پلاستیک (PVC) سیاست های قابل ستایشی را اتخاذ کرده است.

همچنین در حوزه ی بهره وری انرژی (به صورت ۱۰۰ درصدی) و ساخت تلویزیون های شامل به روز ترین استانداردهای Energy Star در رتبه ی نخست قرار داشت. شرکت پاناسونیک بعدها به دلیل امتیاز پایینی که در معیارهای انرژی به دست آورد، با افت رتبه مواجه شد.

در مارس ۲۰۱۷ ، این شرکت گزارش داد که ۲۵۷ هزار و ۵۳۳ نفر مشغول به کار هستند و چشم انداز ۱۰ ساله اش شامل فناوری های نوظهور مختلفی ، مثل اینترنت اشیا – رباتیک و انرژی می باشد.

بیانیه ماموریت پاناسونیک چیست ؟

بیان مختصری از ارزش ها و هدف اصلی آن به عنوان یک شرکت است. طبق وب سایت رسمی خود، بیانیه ماموریت پاناسونیک به شرح زیر است:
“برای ارائه محصولات، خدمات و راه حل های با بالاترین کیفیت و ارائه ارزش بیشتر به مشتریان خود که باعث احترام و وفاداری آنها شود.”
این بیانیه ماموریت نشان دهنده تعهد پاناسونیک به ایجاد محصولات و خدمات نوآورانه و مفید است که کیفیت زندگی مشتریان و جامعه را افزایش می دهد. همچنین نشان دهنده تمایل پاناسونیک برای ایجاد روابط بلندمدت با مشتریان بر اساس اعتماد و رضایت است.
بیانیه ماموریت پاناسونیک برگرفته از فلسفه کسب و کار پایه آن است که توسط بنیانگذار آن، کونوسوکه ماتسوشیتا ایجاد شده است. فلسفه کسب و کار پایه شامل هدف مدیریت پایه، اعتقادنامه شرکت و هفت اصل است که فعالیت های تجاری و مشارکت های اجتماعی پاناسونیک را هدایت می کند.

پاناسونیک در حال حاضر در کدام کشور قرار دارد؟ و چند کارخانه دارد؟

پاناسونیک یک شرکت جهانی است که دفتر مرکزی آن در ژاپن است، اما در کشورهای دیگر نیز شعبه ها و کارخانه های زیادی دارد. طبق وب سایت رسمی خود، پاناسونیک تا اکتبر 2021 دارای 178 پایگاه در 37 کشور و منطقه در سراسر جهان است. این موارد شامل دفاتر فروش، مراکز تحقیق و توسعه، تأسیسات تولیدی و مراکز خدماتی است.

یافتن تعداد دقیق کارخانه‌هایی که پاناسونیک مالک یا اداره می‌کند آسان نیست، زیرا ممکن است برخی از آنها با شرکت‌های دیگر مشترک باشند یا متعلق به شرکت‌های وابسته به آن باشند. با این حال، بر اساس لیستی از پایگاه های ارائه شده توسط Panasonic Industry، بخشی از Panasonic که بر محصولات و راه حل های صنعتی تمرکز دارد، تا آوریل 2021 حداقل 28 کارخانه در ژاپن و 14 کارخانه در خارج از کشور وجود دارد. این کارخانه ها قطعات و دستگاه های مختلفی را تولید می کنند. برای صنایع مختلف مانند کنترل الکترومکانیکی، اتوماسیون صنعتی، سیستم های انرژی، روشنایی و راه حل های دستگاه.

البته این اعداد شامل کارخانه های تولید کننده لوازم الکترونیکی مصرفی و لوازم خانگی که شناخته شده ترین محصولات پاناسونیک هستند نمی شود. طبق یک مقاله خبری از سال 2019، پاناسونیک در آن زمان حدود 230 سایت تولیدی در سراسر جهان داشت، اما قصد داشت تا سال 2022 آنها را 10٪ تا 15٪ به عنوان بخشی از استراتژی بازسازی خود کاهش دهد. در این مقاله همچنین اشاره شد که پاناسونیک 64 سایت تولیدی در چین دارد که حدود 28 درصد از کل آن را تشکیل می دهد.

بنابراین، یک تخمین تقریبی از تعداد کارخانه‌هایی که پاناسونیک در حال حاضر دارد، بین 200 تا 300 خواهد بود، بسته به اینکه یک کارخانه را چگونه تعریف می‌کنید و تعداد آنها از سال 2019 بسته شده یا فروخته شده است.

خلاصه و نتیجه گیری 

پاناسونیک یک تولید کننده بزرگ ژاپنی لوازم برقی و محصولات الکترونیکی مصرفی است. این شرکت در سال 1918 توسط کونوسوکه ماتسوشیتا تأسیس شد، کسی که تجارت خود را با یک ایده ساده شروع کرد: ساخت یک سوکت لامپ بهتر. او بعداً دامنه محصولات خود را گسترش داد و شامل رادیو، تلویزیون، لوازم خانگی، رایانه و بسیاری از دستگاه های دیگر شد. پاناسونیک از طریق فعالیت های تجاری خود متعهد به پیشرفت و توسعه جامعه و رفاه مردم بوده و از این طریق کیفیت زندگی را در سراسر جهان افزایش می دهد.
تاریخچه شرکتی پاناسونیک پر از نوآوری ها و دستاوردها است. برخی از نقاط عطف عبارتند از:

– در سال 1927، ماتسوشیتا نام تجاری ملی را برای لامپ های دوچرخه خود راه اندازی کرد که در ژاپن بسیار محبوب شد.
– در سال 1935 شرکت ماتسوشیتا الکتریک صنعتی با مسئولیت محدود به عنوان نام رسمی شرکت تاسیس شد.
– در سال 1952، پاناسونیک اولین تلویزیون سیاه و سفید ژاپن را معرفی کرد.
– در سال 1960 پاناسونیک با برند تجهیزات صوتی Technics وارد بازار ایالات متحده شد.
– در سال 1977، پاناسونیک اولین ضبط کننده ویدئو VHS در جهان را توسعه داد.
– در سال 1983، پاناسونیک اولین سی دی پلیر جهان را با مبدل دیجیتال به آنالوگ راه اندازی کرد.
– در سال 1996، پاناسونیک اولین شرکتی بود که پخش کننده های DVD را تولید کرد.
– در سال 2008، پاناسونیک نام خود را از شرکت صنعتی Matsushita Electric، Ltd. به Panasonic Corporation تغییر داد تا هویت برند جهانی خود را یکپارچه کند.
– در سال 2012، پاناسونیک شرکت Sanyo Electric Ltd.، تولید کننده پیشرو پنل های خورشیدی و باتری ها را خریداری کرد.

پاناسونیک همچنین به دلیل مشارکت های اجتماعی و زیست محیطی خود شناخته شده است. بنیادها و مؤسسات مختلفی را برای حمایت از آموزش، پژوهش، فرهنگ و امور خیریه تأسیس کرده است. همچنین چشم انداز سبز را برای کاهش اثرات زیست محیطی و ترویج توسعه پایدار اتخاذ کرده است.
پاناسونیک یکی از شرکت های مطرح دنیا در زمینه الکترونیک و فناوری است. این کشور سابقه ای غنی در تولید محصولاتی دارد که زندگی مردم را بهبود می بخشد و جهان را به مکانی بهتر تبدیل می کند.امیدوارم از آشنایی با تاریخچه پاناسونیک لذت برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *