نوکیا ساخت کجاست ؟ : نوکیا یک شرکت چندملیتی فنلاندی است که در سال 1865 به عنوان کارخانه کاغذ تأسیس شد. از آن زمان به بعد در صنایع مختلف مانند ارتباطات راه دور، فناوری اطلاعات و لوازم الکترونیکی مصرفی گسترش یافت. نوکیا در کشورهای مختلف مانند چین، هند، کره و برزیل کارخانجات دارد. این شرکت بیش از 80 درصد از گوشی های نوکیا را که در سراسر جهان فروخته می شود، تولید می کند. این کارخانه در چین در سال 1998 افتتاح شد و در Dongguan واقع شده است. نوکیا همچنین دارای دفتر مرکزی منطقه ای و مراکز تحقیق و توسعه در مکان های مختلف مانند سنگاپور، ژاپن و اروپا است.
نوکیا یکی از شناخته شده ترین و معتبرترین برندهای دنیاست. سابقه طولانی در نوآوری و برتری در صنعت تلفن همراه دارد. نوکیا به توسعه استانداردهای GSM، 3G و LTE کمک کرده است و بسیاری از محصولات نمادین مانند Nokia 3310، Nokia N95 و سری Nokia Lumia را روانه بازار کرده است. نوکیا همچنین به خاطر دوربینهای باکیفیت، باتریهای بادوام و رابطهای کاربرپسندش معروف است.
نوکیا یک رهبر جهانی در ایجاد فناوری هایی است که جهان را به هم متصل می کند. هدف آن ارائه محصولات و خدماتی است که زندگی مردم را بهبود می بخشد و امکانات انسانی را قادر می سازد. چشم انداز نوکیا ایجاد فناوری است که به جهان کمک می کند با هم همکاری کنند.
در سال ۱۹۶۷ شرکت بزرگ نوکیا با ادغام ۴ شرکت شکل گرفت. از آن زمان به بعد بود که نوکیا فعالیت خود را در ۴ حوزه جنگلداری، تولید کابل، تولید محصولات لاستیکی و تولید محصولات الکتریکی ادامه داد.اما فعالیت نوکیا به این ۴ حوزه محدود نبود بلکه در تامین تجهیزات نظامی نیز نقش مهمی را ایفا می کرد.
برند نوکیا در راستای جهانی شدن به ارائه محصولات رباتیک و تجهیزات مخابراتی به شوروی پرداخت. از سال ۱۹۹۰ این شرکت مورد توجه دولت آمریکا قرار گرفت و این توجه زمینه ساز همکاری های بین این دو شد.روند همکاری به این صورت بود که دولت آمریکا در ازای تامین مواد اولیه مورد نظر نوکیا، در جریان پیشرفت تکنولوژی شوروی قرار می گرفت.

برند نوکیا
شکوفایی برند نوکیا به ۱۹۹۷ برمی گردد زمانی که کری کارامو به عنوان مدیر عامل این شرکت انتخاب شد. کری با اضافه کردن چند شرکت به عنوان زیر مجموعه این شرکت بزرگ، بازار کسب و کار برند نوکیا را رونق داد.
شرکت نوکیا با خرید امتیاز سه شرکت تولید تلویزیون Salora ، شرکت تولید محصولات الکترونیکی و کامپیوتر Luxor AB و شرکت فرانسوی تولیدکنندهی تلویزیون Oceaninc به سومین تولیدکننده تلویزیون در اروپا تبدیل شد. بخش نوکیا دیتا بعد از خرید شرکت اریکسون اینفورمیشن شکل گرفت. این شرکت در حوزه ماشین تایپ و مینی کامپیوتر فعال بود.
در سال ۱۹۹۸ برند نوکیا با افت قابل توجه ای مواجه شد. اما در سال ۲۰۰۰ با تعویض مدیریت، این شرکت تمرکز خود را بر تولید تلفن های همراه قرار داد.
نتیجه تولید تلفن همراه، جهانی شدن برند نوکیا بود به طوری که گوشی های تولید شده در آن زمان از پیشتازان زمان خود به حساب می آمد.

از سال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۱۴ برند نوکیا دچار افت بسیار شدیدی شد به طوری که از رتبه ۵ به ۹۸ تنزل پیدا کرد. به همین دلیل در سال ۲۰۱۴ شرکت نوکیا بخشی از امتیاز گوشی های همراه خود را به مایکروسافت فروخت.
برند نوکیا در سال های اخیر
از سال ۲۰۱۵ به بعد نوکیا با نام نوکیا نتورکس بر روی بخش زیرساختی خود تمرکز کرد که این امر در جبران خسارت وارد شده به این شرکت بسیار موثر بود.
برند نوکیا در پی پس گیری اعتبار از دست رفته خود مجددا اقدام به ساخت تبلت و گوشی های اندرویدی کرد اما به علت قیمت بالا با استقبال کمی روبرو شد. اما این شرکت به ارائه گوشی های همراه با کیفیت ادامه داد به طوری که مجددا در حال حاضر مورد توجه جهانیان قرار گرفته است.

برند نوکیا به طور همزمان مجموعه فعالیت های خود را در زمینه شبکه و مخابرات ادامه داد. این شرکت در سال ۲۰۱۶ اقدام به رونمایی از شبکه ۵G کرد که این شبکه در سال ۲۰۱۷ در کشور فنلاند اجرایی شد. این شرکت همچنان به طور مستمر در حوزه های مخابراتی مشغول به کار است.
ارزش برند نوکیا
بر اساس گزارش Brand Finance، یک مشاور پیشرو در ارزیابی برند، نوکیا سومین برند ارزشمند زیرساخت مخابراتی در جهان پس از هواوی و سیسکو است. ارزش برند نوکیا 9.9 میلیارد دلار آمریکا در سال ۲۰۲۳ تخمین زده شده است که کمی بیشتر از سال گذشته است. با این حال، قدرت برند نوکیا اندکی کاهش یافته است، زیرا با رقابت فزاینده ای از سوی دیگر بازیگران در بازار مواجه است.
ارزش برند نوکیا نشان دهنده شهرت آن به عنوان یک شریک قابل اعتماد برای اپراتورهای مخابراتی و مشتریان است. نوکیا طیف گسترده ای از محصولات و خدمات مانند تجهیزات شبکه، نرم افزار، راه حل های ابری و دستگاه های سلامت دیجیتال را ارائه می دهد. نوکیا همچنین پیشرو در فناوری 5G است و بیش از 160 قرارداد تجاری با اپراتورهای سراسر جهان منعقد کرده است. چشم انداز نوکیا ایجاد فناوری است که به جهان کمک می کند با یکدیگر همکاری کنند و ارزش های برند آن احترام، چالش، دستاورد و تجدید است.
نوکیا یک برند پرافتخار فنلاندی است که حضور و تاثیرگذاری جهانی دارد. این برند به عنوان یکی از با ارزش ترین برندها در فنلاند و اروپا و همچنین یکی از پایدارترین برندها در جهان شناخته شده است. برند نوکیا بر اساس میراث نوآوری، کیفیت و رضایت مشتری ساخته شده است.