برند نینتندو از تاثیرگذارترین کمپانی ها در انقلاب دیجیتالی دنیای بازی ها بوده است و هم اکنون نیز از مهم ترین شرکت ها در توسعه ی صنعت دیجیتال شناخته می شود.
برند نینتندو (Nintendo) نامی آشنا برای عاشقان دنیای بازی های ویدیویی است که شاهکارهای ماندگاری از جمله ماریو، افسانه ی زلدا و پوکمون را به جهان معرفی کرده است. نینتندو شرکتی ژاپنی در حوزه ی بازی های ویدیویی و صنعت الکترونیک می باشد که بازاری بینالمللی را در اختیار دارد.
مرکز مدیریت این کمپانی در شهر”کیوتو” واقع است و به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان عرصه ی بازی سازی در دنیا شناخته میشود. برند نینتندو از تاثیرگذارترین کمپانی ها در انقلاب دیجیتالی دنیای بازی ها بوده است و هم اکنون نیز از مهم ترین شرکت ها در توسعه ی صنعت دیجیتال شناخته می شود.
شرکت نینتندو نخستین کنسول بازی ویدیویی خود را تحت عنوان Color TV-Game در سال ۱۹۷۷ در بازار عرضه کرد. در طول ۱۳۰ سالی که از عمر این شرکت می گذرد، بازی های بسیاری مانند پوکمون، ماریو و … توسط این شرکت تولید شده که باعث شده طرفداران بسیاری در سراسر دنیا پیدا کند. به نحوی که بسیاری از افراد شرکت نینتندو را نماد بازی های ویدیویی می دانند.
برند نینتندو توانسته در طول دوران حیات خود جوایز متعددی را برای دستاوردهایش کسب کند که از جمله ی این توفیقات می توان به جایزه فناوری و مهندسی Emmy، جایزه ی انتخاب توسعه دهندگان بازی و جایزه ی بازی فرهنگستان بریتانیا اشاره کرد.
نینتندو حدودا ۱۳۰ ساله شده است. و مانند هر شرکتی که بیش از یک قرن از فعالیت آن می گذرد ، چیزهای زیادی تغییر کرده است.
در اوایل دهه ۱۹۰۰ ، نینتندو بزرگترین تجارت فروش کارت در ژاپن شد. این شرکت از این حرکت برای سرمایه گذاری در صنایع دیگر استفاده کرد – خدمات تاکسی ، هتل های کوتاه مدت “عاشقانه” و از همه مهمتر بازی های ویدیویی. اما فقط یکی از این پروژه ها موفق شد که نینتندو را به شهرت برساند! شما حدس می زنید کدام باشد ؟
در جواب باید گفت که نینتندو با طراحی بازی های جهانی و کنسول های بازی به موفقیت چشمگیری رسید .امروز ، نینتندو میلیاردها دلار درآمد از مجموعه کنسول های خود ، از Switch به Wii ، و بازی هایی مانند “افسانه Zelda” مورد علاقه تازه واردان مانند “Animal Crossing” کسب می کند.
در سال ۱۸۸۹ ، موسس نینتندو ، فوساجیرو یاماوچی ، تولید و فروش کارتهای بازی با دست را در کیوتو ، ژاپن آغاز کرد.
کارتها دارای رنگ زرد و قرمز با خطوط پررنگ و سیاه ، پرندگانی که مشغول خواندن آواز هستند ، گلها و شکوفه های گیلاس را نشان می دهد که برای چندین بازی – از جمله قمار – استفاده می شد.
طی چهار دهه بعد ، این کارت ها در ژاپن بسیار محبوب شدند به طوری که این شرکت به بزرگترین تجارت کارت در کشور تبدیل شد و در نهایت “کارت های بازی با دوام پلاستیکی” با شخصیت های دیزنی روی آن کارت ها ایجاد شد که موفقیت چشم گیری برای آنها در سرتاسر جهان بدست آورد.
کارت های بازی حتی توسط برخی از باندهای بدنام ، از جمله سندیکا جنایت یاکوزا ، استفاده می شد. نینتندو ، ترجمه آزادش ، به معنای ایمان آوردن به خدایان است!
فوساجیرو یاماوچی در سال ۱۹۴۰ درگذشت و هیروشی ، نوه ۲۲ ساله وی ، در سال ۱۹۴۹ شرکت کارت بازی را به دست گرفت.
وی به مدت ۵۰ سال در راس نینتندو ماند و پس از سفر به آمریکا “ارتقا از سازنده کارتهای بازی سنتی به غول بازیهای ویدیویی” را آغاز کرد و او را به فکر رشد طولانی مدت تجارت خانوادگی انداخت. اما در این نیم قرن آزمایشات ، خطاها و محورهای تجاری زیادی وجود داشت.
رالف بائر ، مهندس آلمانی-آمریکایی ، شخصیتی مهم در چگونگی تبدیل شدن نینتندو به نیرو امروز بود. Baer کنسولی تولید کرد که در آن می توانستید بازی های ویدیویی را روی صفحه تلویزیون انجام دهید. نینتندو دنیای احتمالی را در این اختراع مشاهده کرد و حق آن را در سال ۱۹۷۵ خریداری کرد ، در همان سال که اولین بازی آن ، EVR Race منتشر شد.
در سال ۱۹۷۹ ، مینورو آراکاوا ، داماد یامائوچی ، رئیس نینتندو در آمریکا شد و در شهر نیویورک فروشگاهی را باز کرد تا بازی های آن زمان را به سمت غرب گسترش دهد.
Shigeru Miyamoto – توسعه دهنده جوانی که یکی از معروف ترین بازی های نینتندو را در سال ۱۹۸۰ ایجاد کرد.
بازی اصلی نینتندو: جامپمن ،شخصیت نجاری بود ، که برای نجات دوست دختر خود پائولین تلاش می کرد، ، او از دست گوریل حیوان خانگی “دیوانه” خود که او را ربوده بود فرار کرده بود ،و نیاز داشت که به او کمک کنند. بازیکن باید بدود ، بپرد و از یک سری موانع بالا برود تا بتواند او را نجات دهد.
نام شخصیت “Jumpman” به علت شباهت زیادی که به مالک شرکت داشت مدت زیادی دوام نیاورد و به سوپر ماریو تبدیل شد.
“Super Mario Bros.” در ادامه تبدیل به یکی از نمادین ترین بازی های ویدیویی – و همچنین یکی از پرمخاطب ترین بازی های – در تمام دوران شد. موسیقی بازی نیز به نوبه خود به یک پدیده تبدیل شده بود.قطعا اگر این بازی را انجام داده باشین حال و هوای آن روزها به ذهن شما سری خواهد زد !
در سال ۱۹۹۱ ، نینتندو Super Nintendo (SNES) و یک سال بعد “Super Mario Kart” (محبوب ترین بازی آن) را منتشر کرد. و تا سال ۱۹۹۴ ، نینتندو ۱ میلیارد کارتریج بازی تولید کرد – یک دهم آن ها دقیقاً بازی های ماریو بود. امروز این شرکت اعلام کرده است که ۴٫۷ میلیارد بازی ویدیویی فروخته است.
SNES نینتندو بیش از ۴۹ میلیون دستگاه فروخت. با شروع قرن ، نینتندو بر فضای بازی ویدیویی تسلط داشت ، اگرچه رقبایی مانند SEGA بسیار عقب بودند.
در اولین روز عرضه نینتندو ۶۴ در ژاپن در سال ۱۹۹۶ ، بیش از ۵۰۰۰۰۰ کنسول فروخته شد. در سپتامبر همان سال در آمریکا معرفی شد و در پایان فروش بیش از ۱٫۷ میلیون کنسول تا دسامبر انجام شد.
نینتندو Wii ، یک کنسول بازی با کنترل از راه دور بی سیم ، حساس به حرکت و Wi-Fi داخلی را در اواخر سال ۲۰۰۶ راه اندازی کرد. این کنسول ، به فضایی نیاز دارد که کاربران می توانند بازی های مجازی مانند بوکس ، بولینگ ، گلف ، تنیس و بیس بال را انجام دهند.
برای پنج سال آینده ، نینتندو عمیقاً در این کنسول سرمایه گذاری می کند و تعداد زیادی محصول اسپین آف را ایجاد می کند تا با آن همراه شود – از جمله Wii Fit ، Mario Kart Wii ، Wii Wheel و جانشین آن ، Wii U. در سال ۲۰۱۶ ، نینتندو گفت که بیش از ۱۰۱ میلیون کنسول Wii در سراسر جهان فروخته است.
بدون شک ماریو برای نینتندو پول ساز است. بخشی از آن به دلیل دلتنگی ، یک عامل اصلی بازاریابی برای مشتریان نینتندو است. اما عمدتا به این دلیل که خط داستانی او همچنان شیفته مخاطبان و تکامل آنها است.
در طول تاریخ ۱۳۰ ساله خود ، نینتندو و تکرارهای متعدد خود ، با معرفی شخصیت های نمادین با داستان های جذاب و دستگاه های کاربرپسند که امروزه نیز مطرح هستند ، خود را به عنوان یک غول بازی محبوب در فرهنگ عامیانه مردم تقویت کرده است.
مهم ترین دستگاه های برند نینتندو:
• گیم بوی
• نینتندو (NES)
• سوپر نینتندو
• گیم بوی ادوانس
• نینتندو ۶۴
• گیم کیوب
• نینتندو دی اس
• وی
• نینتندو سوئیچ
سخت افزار مورد استفاده در دستگاه های برند نینتندو:
این شرکت به منظور سرعت بخشیدن به عملکرد بازی ها و سهولت در توسعه ی نرمافزار از معماری ” RISC ” بهره می برد. همچنین GameCube برای صرفه جویی در داده های بازی از دو درگاه کارت حافظه استفاده می کند. این شرکت تاکنون سه گزینه ی رسمی کارت حافظه را معرفی کرده است:
• کارت حافظه ۴ مگابیت
• کارت حافظه ۱۶ مگابیت
• کارت حافظه ۶۴ مگابیت
چرا برند نینتندو به برخی از بازارها ورود پیدا نمی کند؟
برند نینتندو توانسته در طول دوران حیات خود جوایز متعددی را برای دستاوردهایش کسب کند.طبق گزارشات مالی ارائه شده توسط شرکت نینتندو، این کمپانی ترجیح می دهد که به برخی بازارها در دنیا از جمله کشورهای مشابه ایران ورود پیدا نکند. برخی از دلایل این موضوع به قرار زیر است:
• نبود ثبات سیاسی و اقتصادی در برخی کشورها
• نبود ثبات در سیستم های مالیاتی چند جانبه در برخی کشورها و وجود تفاسیر متعدد از قوانین مالیاتی
• مشکلات مربوط به تأمین نیروی انسانی
• مسائل مربوط به حملات تروریستی، جنگ و …
• نوسان نرخ ارز
• محدودیت ها و مسائل مربوط به عدم تحقق حقوق مالکیت معنوی (کپی رایت)
• سانسور و عدم وجود اینترنت باکیفیت
• تغییرات غیر قابل پیش بینی در قوانین و مقررات حسابداری و سیستم مالیاتی
• عدم امکان پیگیری دادخواست در دادگاه
• امکان دسترسی غیرمجاز به اطلاعات شخصی یا محرمانه کاربران و شرکت
• وابستگی به تولیدکنندگان خارجی جهت تأمین برخی قطعات
• نوسان بازار و شرایط رقابتی در مقابل برخی شرکت ها
• عدم گردآوری اسناد و حساب های تجاری، سقوط مؤسسات مالی و بانکی
• محدودیت های محیط زیستی
• ناتوانایی در جبران خسارات موجب تحمیل هزینه های اضافی مثل تعمیرات و… می شود.
منبع : Businessinsider