نام برند هواوی در یک دهه اخیر به علت ارائه گوشی های با کیفیت بر سر زبان ها افتاده است اما باید دید که سابقه فعالیت این شرکت به چه صورت بوده است. شرکت هواوی با سرمایه ۳۴۰۰ دلاری رن ژنگفی کار خود را آغاز کرد.
دولت چین در آن دوران به فکر توسعه زیر ساخت های ارتباطات کشور افتاده بود و در همین راستا رن ژنگفی اقدام به تاسیس برند هواوی کرد.
ژنگفی بر خلاف روند مرسوم که شراکت با کشورهای خارجی برای توسعه محصولات بود، از مهندسی معکوس استفاده کرد زیرا می دانست کشورهای دیگر هرگز دانش خود را در اختیار دولت چین قرار نمی دهند.
مرتبط : تاریخچه شرکت نوکیا
رن ژنگفی موسس شرکت هواوی با تکیه بر دانش و تخصص خود توانست این شرکت را گسترش دهد. او که در دوران کودکی زندگی روستایی و فقیرانه ای را تجربه کرده بود می دانست برای موفقیت های بزرگ برداشتن گام های بلند لازم است.
رن علی رغم تحصیل در رشته عمران و معماری، توانست با حضور در کارخانه فیبر شیمیایی ارتش تجربیات زیادی را کسب کند.
هواوی در کشور چین به معنای گل است به همین دلیل در طراحی لوگوی این شرکت، این امر لحاظ شده است. البته توصیف دیگری که از این لوگو وجود دارد شکوه و زیبایی گل است که می توان آن را به شکوه هواوی نیز بسط داد.
تا سال ۱۹۹۰ شرکت هواوی سوئیچ های PBX را برای هتل ها و شرکت های کوچک تولید می کرد. سه سال بعد یعنی در سال ۱۹۹۳ اولین سوئیچ تلفن همراه شرکت هواوی به بازار عرضه شد. این شرکت کار خود را از مناطق کوچک آغاز کرد اما با سرعتی بالا توانست به بازارهای اصلی راه پیدا کند.
مرتبط : راهنمای خریداران برند شیائومی: همه آنچه که باید بدانید!
برند هواوی
هواوی در جهت رونق بخشیدن به بازار خود با مقامات محلی همکاری هایی را آغاز کرد به طوری که در ازای پرداخت سود آنها را وادار به استفاده از محصولات خود می کرد.
رن با مذاکرات طولانی که با حزب وقت داشت آنها را توجیه کرد که داشتن تجهیزات شبکه ای مانند ارتش لازم است. پذیرش این دیدگاه توسط رئیس حزب نقطه عطفی برای فعالیت های هواوی شد. عامل دیگری که سبب رشد چشمگیر شرکت هواوی شد حمایت از تولید های داخلی توسط دولت چین بود.
شرکت هواوی از هر فرصتی برای گسترش کار خود استفاده می کرد به طوری که در سال ۱۹۹۷ اولین قرارداد خود را با کشور هنگ کنگ امضا کرد.
برند هواوی با عرضه خدمات و محصولات متنوعی همچون دسترسی چندگانه تقسیم کد (CDMA) و سرویس جهانی موبایل (UMTS) توانست به کشورهای زیادی راه پیدا کند.
از سال ۲۰۰۰ تا سال ۲۰۰۲ برند هواوی میزان فروش خود را در سطح جهانی به ۵۵۲ میلیون دلار ارتقا داد. در سال ۲۰۰۴ این شرکت با بستن قراردادی با کشورهای اروپایی مبنی بر “ساخت نسل سوم شبکه ها با یک اپراتور تلفن همراه”، توانست ۲۵ میلیون دلار به درآمد خود بیفزاید.
اما اولین موبایل های اندروید هواوی در سال ۲۰۰۹ به بازار های جهانی عرضه شد. این گوشی ها در زمان کمی به محبوبیت بسیاری دست یافتند و این شرکت نیز در جهت ارتقای نام برند خود هر ساله محصولات جدیدی را به بازار عرضه می کند.
وضعیت امروز برند هواوی
۱۷۰ کشور دنیا از برند هواوی استفاده می کنند. در سال ۲۰۱۵ در آماری منتشر شده گوشی های هواوی جز سومین گوشی های پرطرفدار دنیا انتخاب شدند. امروزه خدمات ارائه شده توسط هواوی به صورت زیر است:
۱- ساخت شبکه و سرویس های اطلاعاتی
۲- ارائه نرم افزار و تجهیزات شبکه به دولت ها
۳- تولید محصولات الکترونیکی اعم از لپ تاپ، گوشی و ….
برند هواوی توانست در سال ۲۰۱۷ از طرف مجله فوربز در لیست با ارزش ترین برند ها قرار گیرد. پیش بینی های صورت گرفته دال بر این موضوع است که این برند می تواند تا سال های سال در عرصه های جهانی از پیشتازان باشد.