زمان تقریبی مطالعه این مطلب : 4 دقیقه

مک دونالد یکی از بزرگترین فست فود های زنجیره ای آمریکایی در جهان است که به خاطر همبرگرهایش شناخته شده است. دفتر مرکزی آن در اوک بروک ، ایلینوی قرار دارد.

در سال ۱۹۳۷ پاتریک مک دونالد یک غرفه غذا را در هانتینگتون (Huntington) در نزدیکی فرودگاه مونروویا در شهر لس آنجلس در شهر مونروویا کالیفرنیا افتتاح کرد که هات داگ های داغ جزء اولین مواردی بودند که فروخته شده بعداً همبرگرها با هزینه ده سنت به همراه آب پرتقال با قیمت پنج سنت به منو اضافه شدند. در سال ۱۹۴۰ ، موریس و ریچارد کل ساختمان را به خیابان های غربی در سان برناردینو ، کالیفرنیا منتقل کردند. این رستوران به “Bar-B-Que” از مک دونالد تغییر نام یافت و دارای ۲۵ مورد منو بود که بیشتر انواع کباب ها بودند.

منوی مک دونالد

در اکتبر سال ۱۹۴۸ ، بعد از اینکه برادران مک دونالد فهمیدند که بیشتر سود آنها از فروش همبرگر حاصل می شود یک رستوران ساده را با یک منوی ساده که فقط شامل همبرگر ، چیپس سیب زمینی ، قهوه بود ،. نوشابه و پای سیب برقرار کردند. بعد از سال اول ، چیپس سیب زمینی و پای سیب جای خود را به سیب زمینی سرخ شده و میلک شیک دادند. آن ها رستوران خود را به سیستم سرویس سلف تبدیل کرد.

سیب زمینی مک دونالد

اولین رستوران مک دونالد در سال ۱۹۴۸ توسط برادران موریس (“مک”) و ریچارد مک دونالد در سن برناردینو ، کالیفرنیا آغاز به کار کرد. آنها وسایل رستوران کوچک همبرگر خود را از فروشنده ری کروک خریداری کردند که به دلیل نیاز آنها به مخلوط کن فکری به سر او زد, کروک در سال ۱۹۵۴ به دیدار برادران مک دونالد رفت تا ببیند چگونه یک مغازه کوچک می تواند به این سرعت بفروشد ،او یک قالب ساده و کارآمد را کشف کرد که به برادران مک دونالد این امکان را می داد مقدار زیادی مواد غذایی را با قیمت های پایین تولید کنند. همبرگر آن ها ۱۵ سنت قیمت داشت که این مبلغ تقریباً نصف قیمت یک همبرگر در رستوران های دیگر بود.

برادران مک دونالد

با پیشخوان سلف سرویس آن ها دیگر نیازی به پیشخدمت نداشتند. مشتریان غذای خود را به سرعت دریافت کردند زیرا همبرگر به سرعت زیر لامپ های حرارتی پخته و پیچیده می شد.

رستوران های زنجیره ای مک دونالد

کروک در ۱۵ آوریل ۱۹۵۵ ، اولین شعبه رستوران مک دونالد را افتتاح کرد و در همان سال ، شرکت مک دونالد را راه اندازی کرد و سرانجام در سال ۱۹۶۱ سهم برادران مک دونالد را خریداری کرد. در کمتر از یک دهه تعداد شعب این رستوران به بالای ۱۰۰۰ شعبه رسید و سهام این شرکت با رشد مداوم ، در سال ۱۹۶۵ تجارت عمومی را آغاز کرد.

نماد دو قوس “m” به ماندگارترین آرم مک دونالد در سال ۱۹۶۲ تبدیل شد.

مک دونالد لوگو

این زنجیره به گسترش داخلی و بین المللی خود ادامه داد و در سال ۱۹۶۷ تا به کانادا امتداد یافت و تا سال ۱۹۸۸ به ۱۰۰۰۰ شعبه رسید و با بیش از ۳۵۰۰۰ شعبه در بیش از ۱۰۰ کشور در اوایل قرن ۲۱ فعالیت داشت. رشد در دهه ۱۹۹۰ آنقدر سریع بود که گفته می شد یک مک دونالد جدید هر پنج ساعت یک بار در جهان باز می شود. این رستوران با تأکید بر غذای مقرون به صرفه ، سرگرمی و طعم دهنده هایی که برای کودکان و بزرگسالان به طور یکسان جذاب است ، به محبوب ترین رستوران خانوادگی تبدیل شد.

حاشیه های مک دونالد

موفقیت مک دونالد باعث افزایش انتقاداتی شد که بیشتر مربوط به ارتباط آن با افزایش جهانی چاقی بود. مک دونالد با اضافه کردن موارد سالم به منوی خود پاسخ انتقادات را داد و در سال ۲۰۱۷ آزمایش همبرگر گیاهی را آغاز کرد. در این مدت نیز بخش های فوق العاده ای را از بین برد و رستوران های آمریکایی و کانادایی آن استفاده از روغن چربی را در تعدادی از موارد متوقف کردند.

علاوه بر این ، به عنوان یکی از بزرگترین کارفرمایان خصوصی جهان ، مک دونالد با فراخوان های متعددی برای افزایش دستمزدها روبرو شد.

همبرگر مک دونالد

مک دونالد در کارهای خیرخواهانه نیز فعال بود. در سال ۱۹۷۴ در فیلادلفیا ، فرد هیل ، که دخترش به بیماری سرطان خون مبتلا شده بود ، به خیریه مک دونالد پیوست. اقامتگاه هایی تاسیس کردند که به خانواده ها اجازه می داد تا در نزدیکی بیمارستانی که فرزندانشان معالجه می شد ، زندگی کنند. تا اوایل قرن بیست و یکم ، بیش از ۳۶۰ اقامت گاه در سراسر جهان وجود داشته است.



ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید