ویزا کارت برترین برند کارتهای پرداخت الکترونیکی در جهان است. تاکنون ( سال۲۰۲۰) بیش از یک میلیارد ویزا کارت در گردش است.
دو شکل اصلی ویزا کارت پرداخت الکترونیکی ، کارت های اعتباری و کارت های نقدی هستند. کارت اعتباری دارنده خود را قادر می سازد از طریق یک خط اعتباری (نوعی وام) که توسط یک موسسه مالی ، معمولاً یک بانک صادر شده است ، خرید کند. کارت بدهی (که به آن کارت چک نیز گفته می شود) به سادگی به دارنده آن اجازه می دهد تا به وجوه نقدی موجود در حساب جاری خود دسترسی پیدا کند.
ویزا نام تجاری انجمن بین المللی خدمات ویزا است ، شرکتی متعلق به حدود ۲۰،۰۰۰ بانک عضو که مجوز صدور کارت ویزا را به نام خود دارند (به عنوان مثال ویزا بانک آمریکا یا Wells Fargo Visa). Visa International خود کارت صادر نمی کند و به دارندگان ویزا کارت اعتبار نمی دهد. بلکه هر بانک عضو در این انجمن کارت ها را صادر می کنند و شرایط توافق نامه خود را با دارندگان کارت خود تعیین می کنند (شرایطی مانند : کارمزد سالانه استفاده از کارت ، نرخ بهره ای که بابت مانده مانده اعتبار کسر می شود و جریمه های تأخیر پرداخت)
بانک های عضو همچنین مسئولیت تماس با بازرگانان درمورد درخواست پذیرش ویزا کارت و همچنین پشتیبانی فنی لازم برای این بازرگانان برای انجام معاملات خرید ویزا کارت را دارند. بانک هایی که ویزا کارت صادر می کنند برای داشتن مشتریان بیشتر با یکدیگر به شدت رقابت می کنند.
مرتبط : درباره شرکت پی پال بیشتر بخوانید(شروع فقط با ۲ عدد کامپیوتر)
داستان ویزا کارت از چه زمانی شروع شد ؟
داستان ویزا کارت از سال ۱۹۵۸ میلادی آغاز شد ، هنگامی که Bank of America برنامه BankAmericard را در کالیفرنیا آغاز کرد ، در ابتدا این شرکت فقط قصد داشت این سیستم را در فقط در این ایالت فراهم کند. اما در سال ۱۹۶۵ ، بانک مرکزی آمریکا شروع به عضویت مجموعه ای از بانک های خارج از کالیفرنیا هم کرد.
طی سال های بعد ، بانک های متعددی این سیستم را از Bank of America مجوز گرفتند. در اواخر دهه ۱۹۶۰ ، دی هوک ، یکی از روسای گروهی از بانک های دارای مجوز BankAmericard ، پیشنهاد کرد که بانک ها یک انجمن ایجاد کنند.
در سال ۱۹۷۰ ، Bank of America کنترل BankAmericard را به بانکهای مختلف صادرکننده BankAmericard منتقل کرد که شامل NBI تازه تأسیس ، یا National BankAmericard ، Inc. بود. NBI بعنوان یک شرکت غیر مستقل عمل می کرد که مدیریت ، ارتقاء و توسعه سیستم BankAmericard را در ایالات متحده برعهده داشت.
مرتبط : ۱۰ شرکت برتر ژاپن را بهتر بشناسید.
در همین حال ، بانک مرکزی آمریکا صدور و پشتیبانی مجوزهای بین المللی خود را ادامه داد. تا سال ۱۹۷۲ ، مجوزها در ۱۵ کشور جهان اعطا شد و در سال ۱۹۷۴ ، شرکت چند ملیتی IBANCO برای مدیریت برنامه جهانی BankAmericard تأسیس شد.
مدیران IBANCO در سال ۱۹۷۶ تصمیم گرفتند که متحد کردن شبکه های بی شمار بین المللی به یک شبکه جهانی واحد با یک نام ، به نفع شرکت می باشد.
وظیفه اصلی ویزا بین المللی این است که به عنوان رابط بین صاحبان کارت و بازرگانان خدمت کند. این کار را با حفظ شبکه گسترده پرداخت الکترونیکی شبانه روزی که از طریق آن خریدها پردازش می شوند ، انجام می دهد. ویزا بین المللی همچنین مسئول ارتقاء نام تجاری خود از طریق بازاریابی ، توافق نامه های حامی مالی و سایر فعالیت ها است.
در اوایل دهه ۱۹۷۰ ، BankAmericard روند گسترش بین المللی را آغاز کرد. از طریق توافق با بانک های خارجی ، کارت تحت نام های مختلفی از جمله بارکلیکارد در انگلستان ، Chargex در کانادا ، Sumitomo Card در ژاپن و Bancomer در مکزیک صادر شد. سرانجام ، در سال ۱۹۷۶ BankAmericard و کارتهای وابسته به عنوان “Visa” معرفی شدند ، نامی که می تواند فوراً در سراسر جهان شناخته شود.
از آنجا که نام ویزا بیش از سه دهه قبل به جهانیان معرفی شد ، این شرکت به رشد عجیبی رسیده و از فناوری های نوظهور برای افزایش بهره وری ، راحتی و قابلیت اطمینان خدمات خود سرمایه گذاری کرده است.
ویزا در بیشتر تاریخ حضور خود ، از لحاظ شناخت برند و نفوذ جهانی ، از رقبای اصلی خود از جمله MasterCard ، American Express و Discover پیشی گرفته است.
مرتبط : درباره شرکت آمازون بیشتر بخوانید
یکی از بزرگترین موفقیت های ویزا در تبلیغ نام تجاری این شرکت در سال ۱۹۸۶ بدست آمد ، زمانی که این شرکت اسپانسر رسمی کارت اعتباری بازی های المپیک شد.
ویزا همچنین تنها کارت قابل قبول توسط دستگاه های خودپرداز(ATM) در مجموعه المپیک و سایر اماکن رسمی المپیک است. علاوه بر این ، ویزا تنها شرکت کارت اعتباری است که مجاز به تبلیغ یا نمایش آرم خود در بازی ها است.
این توافق نامه انحصاری ، که قرار بود در المپیک ۲۰۱۲ ادامه یابد ، در افزایش آگاهی عمومی بین المللی از برند ویزا بسیار موفق بود.
در اواخر دهه ۱۹۸۰ ، از طریق توافق با اینترلینک ، بزرگترین شبکه در ایالات متحده برای پذیرش کارتهای نقدی در رستوران ها و فروشگاه های خرده فروشی ، ویزا به عنوان برند برتر کارت های نقدی در سراسر کشور شناخته شد. ویزا با اجازه دادن به دارندگان کارت خود برای استفاده از کارت نقدی برای پرداخت خریدهای روزمره مانند مواد غذایی و … ، مرز جدیدی از سهولت پرداخت را برای دارندگان کارت خود ایجاد کرد.
در دهه ۱۹۹۰ ، با ظهور تجارت اینترنتی و افزایش سریع تقاضا برای استفاده از کارت اعتباری ، ویزا متمرکز بر اجرای فن آوری های جدید برای بهبود سرعت ، ظرفیت و امنیت شبکه پردازش پرداخت خود شد.
گرایش های اخیر
در اوایل قرن بیست و یکم ، هرچه تعداد بیشتری از مردم برای خرید ، بانکداری ، پرداخت قبوض و سایر فعالیت های مالی به اینترنت متکی بودند ، اطمینان از اطلاعات الکترونیکی در برابر کلاهبرداری در صنعت کارت های اعتباری بسیار مهم شد.
در سال ۲۰۰۵ ، هر دو برند ویزا و MasterCard در یک نقض امنیتی برجسته در CardSystems Solutions توسان ، آریزونا نقش داشتند ، که باعث شد حساب های حدود ۴۰ میلیون دارنده کارت در معرض کلاهبرداری قرار گیرد. این نقض توجه قابل توجهی را به حفاظت از اطلاعات الکترونیکی جلب کرد.
دربخشی از وب سایت ویزا کارت درباره تاریخچه خودشان نوشته اند , آورده اند که : “سفر ویزا در سال ۱۹۵۸ آغاز می شود ، سالی که بانک آمریکا اولین برنامه کارت اعتباری مصرف کننده را برای مصرف کنندگان طبقه متوسط و تجار کوچک تا متوسط در ایالات متحده راه اندازی کرد.
طولی نکشید که شرکت رشد کرد – شرکت در سطح بین المللی گسترش یافت در سال ۱۹۷۴ ، و کارت بدهی را در سال ۱۹۷۵ معرفی کرد. در سال ۲۰۰۷ ، مشاغل منطقه ای در سراسر جهان ادغام شدند و Visa Inc را تشکیل دادند و در سال ۲۰۰۸ ، این شرکت در یکی از بزرگترین IPO های تاریخ عمومی شد.
در سال ۲۰۱۶ ، ویزا خرید کارت ویزا اروپا را به پایان رساند. امروز ، ویزا در بیش از ۲۰۰ کشور و سرزمین با محصولات و خدمات موجود در هر دستگاهی – کارت ها ، لپ تاپ ها ، تبلت ها و دستگاه های تلفن همراه – فعالیت می کند. ما همچنان به تکامل خود ادامه می دهیم ، اما تمرکز ما همچنان ثابت است – برای اینکه بهترین راه برای پرداخت و پرداخت برای همه ، در همه جا باشد.”البته قسمت آخر شعار این شرکت که ویزا برای همه , متاسفانه ویزا برای کشور ما ایران تحریم می باشد.