بزرگترین ذخایر زغال سنگ جهان | 10 معدن زغال سنگ بزرگ جهان

بزرگترین ذخایر زغال سنگ جهان در مناطق مختلفی از جمله ایالات متحده، روسیه، چین و هند قرار دارند که هر یک بخش قابل توجهی از منابع زغال‌سنگ دنیا را در اختیار دارند. ایالات متحده با داشتن بیشترین ذخایر زغال‌سنگ، حدود یک چهارم از کل ذخایر شناخته‌شده جهان را به خود اختصاص داده است. ذخایر زغال‌سنگ جهان از انواع مختلفی مانند آنتراسیت، بیتومینوس و زیر-بیتومینوس تشکیل شده‌اند که در صنایع مختلف انرژی و تولید برق استفاده می‌شوند. با توجه به اهمیت زغال‌سنگ در تولید انرژی، ذخایر آن همچنان از نظر اقتصادی و استراتژیک اهمیت زیادی دارند. با این حال، نگرانی‌های زیست‌محیطی و تغییرات اقلیمی، کشورها را به سمت کاهش استفاده از این منبع انرژی سوق داده است.

آنچه در این مطلب خواهید خواند...

بزرگترین ذخایر زغال سنگ جهان به شکل‌های براق، سیاه یا سیاه مایل به قهوه‌ای دیده می‌شوند و در لایه‌های زیرزمینی معروف به «رگه‌های زغال‌سنگ» یا «بسترهای زغال‌سنگ» قرار دارند. این بسترها معمولاً در پوسته زمین یافت می‌شوند و می‌توانند تا ۹۰ فوت ضخامت و ۹۲۰ مایل طول داشته باشند، که این طول تقریباً به اندازه فاصله بین سنت آگوستین، فلوریدا و نیویورک سیتی است.

هنگام سوختن، زغال‌سنگ انرژی گرمایی و نوری تولید می‌کند. این منبع انرژی نسبت به چوب، که برای مدت طولانی منبع اصلی انرژی خانگی و صنعتی بود، کارآمدتر است زیرا مدت زمان بیشتری می‌سوزد. گفته می‌شود رومیان از زغال‌سنگ برای گرم کردن حمام‌های عمومی استفاده می‌کردند، در حالی که آزتک‌ها از آن به عنوان سوخت و تزئینات بهره می‌بردند.

ساکنان اولیه جنوب ولز از زغال‌سنگ برای سوزاندن اجساد مردگان خود بهره می‌بردند. با این حال، چینی‌ها اولین کسانی در جهان بودند که از زغال‌سنگ به عنوان منبع انرژی استفاده کردند. مطالعه‌ای که اخیراً در مجله Science Advances منتشر شده است، نشان می‌دهد که حدود ۳۶۰۰ سال پیش در شمال غربی چین زغال‌سنگ استخراج می‌شده است. این اتفاق در سال ۱۵۰۰ قبل از میلاد رخ داده است.

استفاده از زغال‌سنگ به عنوان منبع انرژی با اختراع ماشین بخار توسط مخترع اسکاتلندی جیمز وات در دوران انقلاب صنعتی به اوج خود رسید. در آن زمان، زغال‌سنگ برای گرم کردن آب در دیگ بخار سوزانده می‌شد. بخار تولید شده از طریق لوله‌ها به یک سیلندر هدایت می‌شد، جایی که فشار بخار باعث حرکت پیستونی می‌شد که وظیفه انجام کار مکانیکی در دستگاهی را که موتور بخشی از آن بود، بر عهده داشت. تا آغاز قرن بیستم، حدود نیمی از انرژی جهان از زغال‌سنگ تأمین می‌شد.

امروزه، با وجود نگرانی‌های مربوط به سلامت و محیط‌زیست، زغال‌سنگ حدود ۳۵.۵٪ از ترکیب انرژی جهانی را تشکیل می‌دهد، اگرچه گاز طبیعی با سهم ۲۳٪ نزدیک به آن است. چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده زغال‌سنگ در جهان است و بیش از ۵۰٪ از مصرف جهانی را به خود اختصاص داده است. از نظر ذخایر زغال‌سنگ، ایالات متحده در صدر قرار دارد و میزبان یک‌چهارم از کل ذخایر شناخته شده زغال‌سنگ در جهان است و همچنین دو مورد از بزرگ‌ترین معادن زغال‌سنگ از نظر ذخایر در این کشور قرار دارد. با این حال، در ادامه به ده معدن بزرگ زغال‌سنگ در جهان اشاره می‌شود.

فهرست 10 معدن بزرگ زغال‌سنگ جهان

۱. معدن بلک تاندر، ایالات متحده

تصویر معدن بلک تاندر
معدن زغال سنگ در وایومینگ

معدن بلک تاندر، واقع در حوزه جنوبی پودر ریور در ایالت وایومینگ، ایالات متحده، از نظر حجم تولید بزرگ‌ترین معدن زغال‌سنگ جهان است. این معدن در حدود ۵۴ مایلی جنوب گیلت، وایومینگ قرار دارد و متعلق به شرکت آرچ کول (Arch Coal Inc.)، یک شرکت متنوع زغال‌سنگ مستقر در سنت لوئیس، میزوری است. این معدن که به عنوان یک سایت جدید در منطقه‌ای ناشناخته احداث شده است، در سال ۲۰۲۳ حدود ۶۲.۶۸ میلیون تن زغال‌سنگ تولید کرده است. معدن بلک تاندر زغال‌سنگ کم‌گوگرد و زیر-بیتومینوس تولید می‌کند که اغلب به عنوان سوخت نیروگاه‌ها مناسب است و نیاز به آماده‌سازی زیادی جز خرد کردن ندارد. این معدن در سال ۱۹۷۷ افتتاح شد و در سال ۲۰۰۴ به اولین معدن زغال‌سنگ در ایالات متحده تبدیل شد که بیش از ۱۰۰۰ میلیون تن (۹۰۷ میلیون تن) زغال‌سنگ حمل کرده است.

مطلب مرتبط  فرمول شیمیایی زغال سنگ چیست؟

۲. معدن گِورا OC، هند

تصویر معدن گِورا OC، هند
استخراج زغال سنگ باز، چاندراپور، ماهاراشترا، هند.

معدن گِورا OC در منطقه کُربا از ایالت چتیسگره در مرکز هند، بیش از ۱۱۰۰ مایل جنوب شرقی دهلی نو قرار دارد. این معدن زغال‌سنگ متعلق به شرکت زغال‌سنگ جنوب شرقی (SECL)، زیرمجموعه‌ای از شرکت دولتی زغال‌سنگ هند است. طبق آخرین داده‌ها، معدن گِورا OC حدود ۶۰ میلیون تن زغال‌سنگ تولید می‌کند که آن را به بزرگ‌ترین معدن زغال‌سنگ هند تبدیل کرده است. این منطقه از هند به زغال‌سنگ بیتومینوس معروف است، نوعی زغال‌سنگ با درجه متوسط و ظرفیت گرمایی بالا. معدن گِورا OC که بیش از ۶ مایل طول دارد، در سال ۱۹۸۱ افتتاح شد. در سال ۲۰۲۴، این معدن مجوز محیط‌زیستی برای افزایش ظرفیت تولید به ۷۰ میلیون تن در سال را دریافت کرد و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۶ فعال باشد.

۳. معدن نورث انتلوپ روچل، ایالات متحده

معدن نورث انتلوپ روچل، واقع در شهرستان کمپبل در وایومینگ، ایالات متحده، حدود ۶۵ مایلی جنوب گیلت، از نظر حجم تولید، سومین معدن بزرگ جهان است. با این حال، این معدن از نظر ذخایر، بزرگ‌ترین معدن زغال‌سنگ جهان است. این مجتمع که شامل دو معدن سطحی است، متعلق به شرکت پیبادی انرژی است که دفتر مرکزی آن در سنت لوئیس، میزوری قرار دارد. یکی از این معادن، نورث انتلوپ، در سال ۱۹۸۳ افتتاح شد و معدن دیگر به نام روچل دو سال بعد آغاز به کار کرد. معدن نورث انتلوپ روچل در سال ۲۰۲۳ حدود ۵۶.۲۵ میلیون تن زغال‌سنگ تولید کرد و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۷ فعال باشد. زغال‌سنگ این معدن زیر-بیتومینوس است و میزان گوگرد آن می‌تواند به ۰.۲٪ برسد، که آن را به پاک‌ترین زغال‌سنگ در ایالات متحده تبدیل می‌کند.

۴. معدن کوسموندا OC، هند

معدن کوسموندا OC در ایالت چتیسگره در مرکز هند، به‌ویژه در قسمت جنوب مرکزی میدان‌های زغال‌سنگ کوربا واقع شده است. مانند معدن گِورا OC، کوسموندا نیز متعلق به شرکت زغال‌سنگ جنوب شرقی (SECL)، زیرمجموعه‌ای از شرکت دولتی زغال‌سنگ هند است. معدن کوسموندا در سال ۲۰۲۳ حدود ۵۰ میلیون تن زغال‌سنگ تولید کرد و آن را به دومین معدن بزرگ زغال‌سنگ هند تبدیل کرد. این معدن زغال‌سنگ بیتومینوس، یک نوع زغال‌سنگ با درجه متوسط و فراوان‌ترین نوع زغال‌سنگ در جهان، تولید می‌کند. یکی از بزرگ‌ترین معادن زغال‌سنگ هند که در سال ۱۹۷۹ افتتاح شد و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۶ فعال باشد.

مطلب مرتبط  فرمول شیمیایی زغال چوب چیست؟

۵. معدن شمالی شائِنکسی، چین

تصویر معدن شمالی شائِنکسی، چین
یک کارگر زغال سنگ را روی یک تسمه نقاله در نزدیکی معدن زغال سنگ در داتونگ در شمال شانشی چین مرتب می کند.

معدن شمالی شائِنکسی، بزرگ‌ترین معدن زغال‌سنگ چین، در استان شائِنکسی، یک استان داخلی در شمال غربی چین قرار دارد. این معدن در حدود ۴۸۵ مایلی غرب پکن قرار دارد. بزرگ‌ترین معدن چین متعلق به گروه صنایع زغال‌سنگ و شیمیایی شائِنکسی است، شرکتی که در سال ۲۰۰۸ تأسیس شد و دفتر مرکزی آن در شهر شی‌آن، سومین شهر پرجمعیت غرب چین است. معدن شمالی شائِنکسی در سال ۲۰۲۳ حدود ۴۱.۳۴ میلیون تن زغال‌سنگ تولید کرد. با اینکه میدان‌های زغال‌سنگ در شمال چین می‌توانند انواع مختلفی از زغال‌سنگ را تشکیل دهند، ذخایر زغال‌سنگ آنتراسیت و بیتومینوس چین حدود ۹۴٪ از کل ذخایر زغال‌سنگ کشور را تشکیل می‌دهند. به این معنا که بیشتر معادن در چین زغال‌سنگ آنتراسیت و بیتومینوس تولید می‌کنند.

۶. معدن سانگاتا، اندونزی

تصویر معدن سانگاتا، اندونزی
بحث کارگر جوان آسیایی در زمینه معدن زغال سنگ.

معدن سانگاتا، ششمین معدن سطحی بزرگ جهان، در کالیمانتان شرقی، اندونزی واقع شده است. این معدن متعلق به شرکت بومی ریسورسز است که دفتر مرکزی آن در جاکارتا است و همچنین در بخش‌های مهمان‌نوازی و گردشگری فعالیت می‌کند. معدن سانگاتا یک معدن جدید است و در سال ۲۰۲۳ حدود ۴۰.۹ میلیون تن زغال‌سنگ تولید کرد. بزرگ‌ترین معدن اندونزی شامل سه منطقه اصلی ذخیره است: پریما پینانگ، ملاوان و پینانگ شمالی. این معدن عمدتاً زغال‌سنگ زیر-بیتومینوس برای مصرف محلی و صادرات تولید می‌کند. اکتشافات زغال‌سنگ در منطقه سانگاتا در سال ۱۹۸۷ آغاز شد و پنج سال بعد، در سال ۱۹۹۲، اولین صادرات تجاری ثبت شد.

۷. معدن بلچاتو، لهستان

تصویر معدن بلچاتو، لهستان
نمای هوایی نیروگاه و معدن زغال سنگ روباز در بلچاتو

معدن بلچاتو، بزرگ‌ترین معدن زغال‌سنگ اروپا، در لودز، سومین شهر بزرگ لهستان واقع شده است. لودز در زمان اشغال آلمان، دومین گتو بزرگ بود و به‌شدت از محیط اطراف خود جدا شده بود. معدن بلچاتو متعلق به شرکت دولتی انرژی عمومی PGE Polska Grupa Energetyczna است. این معدن در سال ۲۰۲۳ حدود ۴۰.۴۳ میلیون تن زغال‌سنگ تولید کرد و ابتدا انتظار می‌رفت تا سال ۲۰۴۰ فعالیت داشته باشد. با این حال، کمپین‌های مداوم طرفداران محیط‌زیست ممکن است باعث شود این معدن تا سال ۲۰۳۶ تعطیل شود. این معدن در سال ۱۹۵۵ فعالیت خود را آغاز کرد و زغال‌سنگ لیگنیت تولید می‌کند که پایین‌ترین درجه زغال‌سنگ با کمترین غلظت کربن است.

۸. پروژه FTB، اندونزی

تصویر پروژه FTB، اندونزی
معدنچیان در حال استراحت در براو، کالیمانتان شرقی، اندونزی.

پروژه FTB یک معدن سطحی واقع در کالیمانتان شرقی، اندونزی است. این معادن در جزیره بورنئو، سومین جزیره بزرگ جهان پس از گرینلند و گینه نو، قرار دارند. پروژه FTB متعلق به شرکت Bayan Resources است که با میلیاردری اندونزیایی به نام لو تاک کوانگ مرتبط است. این معدن جدید در سال ۲۰۲۳ حدود ۳۷.۴ میلیون تن زغال‌سنگ تولید کرد و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۵۵ فعال باشد. شرکت Bayan زغال‌سنگ‌هایی با ارزش حرارتی بالا، از بیتومینوس تا زغال‌سنگ زیر-بیتومینوس کم‌گوگرد و کم‌خاکستر تولید می‌کند. اندونزی بزرگ‌ترین صادرکننده زغال‌سنگ برای تولید برق در جهان است.

مطلب مرتبط  بزرگترین تولید کننده زغال سنگ در جهان کدام کشور است؟

۹. معدن توتوپان، اندونزی

تصویر معدن توتوپان، اندونزی
کامیون های کمپرسی که از جاده معدن زغال سنگ در کالیمانتان جنوبی، اندونزی عبور می کنند.

معدن توتوپان یک معدن سطحی در کالیمانتان جنوبی، اندونزی است. این معدن در سال ۲۰۲۳ حدود ۳۶.۳۹ میلیون تن زغال‌سنگ تولید کرد و آن را به نهمین تولیدکننده بزرگ زغال‌سنگ در جهان تبدیل کرد. این معادن متعلق به شرکت Adaro Energy است، شرکتی که در سال ۲۰۰۴ تأسیس شد و در زمینه استخراج معادن، انرژی و مواد معدنی فعالیت می‌کند. زغال‌سنگ معدن توتوپان با نام تجاری Envirocoal شناخته می‌شود، نوعی زغال‌سنگ زیر-بیتومینوس با انرژی متوسط که به گفته‌ها کمترین میزان گوگرد و خاکستر در جهان را دارد.

۱۰. معدن بورنئو ایندوبارا، اندونزی

معدن بورنئو ایندوبارا، که آخرین مورد این فهرست است، یک معدن سطحی واقع در کالیمانتان جنوبی، اندونزی است. این معدن متعلق به شرکت دیان سواستاتیکا سنتوسا است، شرکتی متنوع که در زمینه‌های معدن، تولید برق، فناوری و تجارت کود و مواد شیمیایی فعالیت دارد. این معدن در سال ۲۰۲۳ حدود ۳۵.۰۳ میلیون تن زغال‌سنگ تولید کرد و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۶ فعال باشد. این معادن زغال‌سنگ لیگنیت و زیر-بیتومینوس تولید می‌کنند که با تشکیل واروکین که در این منطقه غالب است، مرتبط است.

اطلاعات و بینش‌های اضافی

با وجود تلاش‌های پیگیرانه برای تغییر به سایر منابع انرژی، سهم زغال‌سنگ در ترکیب انرژی طی ۲۰ سال گذشته نسبتاً ثابت مانده است. به‌عنوان مثال، بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۲، سهم زغال‌سنگ در تولید انرژی جهانی همواره بین ۳۵٪ تا ۴۰٪ بوده است. با این حال، کارشناسان معتقدند تا سال ۲۰۵۰ منابع انرژی تجدیدپذیر نیمی از مصرف انرژی اولیه را تشکیل خواهند داد. این تغییر بر معادن ذکر شده در اینجا تأثیر خواهد گذاشت، به‌طوری که چین و لهستان هر کدام یک معدن دارند، ایالات متحده و هند هر کدام دو معدن دارند و اندونزی چهار معدن.

نیروگاه‌های زغال‌سنگ‌سوز انواع مختلفی از مواد مضر از جمله دی‌اکسید گوگرد، اکسید نیتروژن و سایر ذرات معلق را منتشر می‌کنند که با باران اسیدی و مجموعه‌ای از بیماری‌های تنفسی مرتبط هستند. بنابراین، بسیاری از کشورها برای کمک به مقابله با تغییرات اقلیمی به سمت منابع انرژی پایدارتر و دوست‌دار محیط‌زیست فشار می‌آورند.

نتیجه‌گیری

تا زمانی که زغال‌سنگ یکی از منابع اصلی انرژی باشد، معادن ذکر شده در اینجا همچنان بازیگران اصلی در بخش انرژی جهانی خواهند بود، هرچند تأثیرات منفی بر محیط‌زیست دارند. با این حال، تغییر از زغال‌سنگ با چالش‌های غیرقابل‌حل مانند از دست رفتن شغل‌ها، عدم تمایل سیاسی و هزینه‌های اولیه بالا همراه است.

منبع : worldatlas

انتهای مطلب

لطفا به اشتراک بگذارید

لطفا نظر خود را درباره این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *