بررسی صنعت خودرو در نروژ

بررسی صنعت خودرو در نروژ
خودرو برقی نروژ

تاریخ آخرین بروزرسانی مطلب :

نوشته های مرتبط

تاریخچه صنعت خودرو در نروژ

صنعت خودروسازی در نروژ تاریخچه‌ای نسبتاً کوتاه دارد و تا دهه‌ی ۱۹۶۰ میلادی بسیار محدود بود. در این دوره، بخش عمده‌ای از خودروهای استفاده شده در نروژ وارداتی بودند و تولید داخلی به صورت محدود صورت می‌گرفت.

با آغاز دهه‌ی ۱۹۶۰، نروژ به تدریج سعی در توسعه صنعت خودروسازی خود کرد. این تغییر به دلیل رشد سریع جمعیت و نیاز به حمل و نقل افراد و کالاها به وجود آمد. در سال ۱۹۶۴، شرکتی به نام «آوتوفابریکن» (Automobilfabrikken A/S) تأسیس شد که به تولید خودروهای نروژی متمرکز شد.

در دهه‌ی ۱۹۷۰، تولید خودروهای الکتریکی در نروژ آغاز شد. شرکتی به نام «آوتوفابریکن الکتریک» (Automobilfabrikken Elektrisk) در سال ۱۹۷۳ تأسیس شد و تلاش کرد تا خودروهای الکتریکی را در بازار محلی معرفی کند. با این حال، با محدودیت‌های مرتبط با فناوری و شبکه‌ی شارژ، توسعه صنعت خودروسازی الکتریکی در آن زمان محدود بود و پس از مدتی شرکت «آوتوفابریکن الکتریک» تعطیل شد.

با گذشت زمان و توسعه فناوری‌های حمل و نقل پایدار، صنعت خودروسازی الکتریکی در نروژ رونق بیشتری یافت. در سال ۲۰۱۴، نروژ به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در استفاده از خودروهای الکتریکی شناخته شد. سیاست‌های دولتی برای تشویق خرید و استفاده از خودروهای الکتریکی و تأمین زیرساخت‌های مرتبط نقش مهمی در توسعه این صنعت در نروژ داشتند.

همچنین، استفاده از منابع تجدیدپذیر برای تأمین انرژی برای خودروهای الکتریکی نیز در نروژ توسعه یافت. با این توجه، صنعت خودروسازی الکتریکی در نروژ رو به رشد است و شرکت‌های بزرگی مانند «تسلا» و «پولستار» (Polestar) فعالیت‌های خود را در این زمینه در نروژ گسترش داده‌اند.

در کل، صنعت خودروسازی در نروژ از یک وضعیت وابستگی به خودروهای وارداتی به یک صنعت مستقل با تمرکز بر خودروهای الکتریکی تغییر کرده است. بازار خودروهای الکتریکی در نروژ همچنان در حال رشد است و انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک این رشد ادامه یابد.

صنعت خودرو نروژ یکی از بخش‌های مهم اقتصاد این کشور است که با تولید و فروش وسایل نقلیه موتوری مانند اتومبیل، موتورسیکلت، اتوبوس و کامیون درآمدزایی می‌کند. نروژ یکی از پیشگامان تولید و استفاده از خودروهای الکتریکی است که علاوه بر کاهش آلودگی هوا، به بهبود سلامت و رفاه شهروندان کمک می‌کند.

تاریخچه صنعت خودرو نروژ به قرن نوزدهم برمی‌گردد که اولین خودروهای ساخت داخل در این کشور تولید شدند. با گذشت زمان، شرکت‌های مختلفی در زمینه طراحی و ساخت خودرو فعال شدند که برخی از آن‌ها همچنان در بازار حضور دارند و برخی دیگر تعطیل شده‌اند. برخی از شرکت‌های خودروسازی معروف نروژ عبارتند از:

عکس شرکت بادی الکتریک نروژ

  • Buddy Electric: یک شرکت خودروسازی الکتریکی که در سال ۲۰۰۷ تاسیس شد و خودروهای کوچک و سبز را تولید می‌کند.
  • Think Global: یک شرکت خودروسازی الکتریکی که در سال ۱۹۹۱ تاسیس شد و خودروهای کامپکت و بازیافت‌پذیر را تولید می‌کند.
  • Kewet: یک شرکت خودروسازی الکتریکی که در سال ۱۹۸۸ تاسیس شد و خودروهای دو نفره را تولید می‌کند.
  • Troll: یک شرکت خودروسازی کلاسیک که در سال ۱۹۵۶ تاسیس شد و تنها ۵ دستگاه خودرو با نام Troll PLASTIC را تولید کرد.

صنعت خودرو نروژ همچنین به صادرات خودرو به بازارهای داخلی و خارجی نیز اقبال دارد. بر اساس آمار سال ۲۰۱۹، نروژ حدود ۱۴ هزار دستگاه خودرو را به کشورهای مختلف صادر کرده‌است که بیشترین مقصد آن‌ها کشورهای اروپایی مانند آلمان، سوئد و فرانسه بوده‌اند. نروژ همچنین یکی از بزرگترین واردکنندگان خودرو در جهان است که در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو را از کشورهای مختلف وارد کرده‌است. بیشترین منبع واردات خودرو نروژ کشور آلمان است که حدود ۴۰ درصد از بازار را تشکیل می‌دهد.

صنعت خودرو نروژ با چالش‌ها و فرصت‌های مختلفی روبرو است. از یک سو، نروژ با توجه به سیاست‌های دولتی برای ترویج خودروهای الکتریکی و کاهش آلودگی هوا، می‌تواند یکی از پیشتازان این زمینه باشد و بازار جدیدی را برای خود ایجاد کند.

از سوی دیگر، نروژ با رقابت شدید شرکت‌های خارجی در بازار داخلی و خارجی مواجه است و باید بتواند با ارائه محصولات با کیفیت و قابل اعتماد، جایگاه خود را حفظ و گسترش دهد. همچنین نروژ باید به تحولات فناورانه و نوآورانه در زمینه خودرو توجه کند و با استفاده از دانش و تجربه خود، محصولات جذاب و مناسب با نیازهای مشتریان را طراحی و تولید کند.(لازمه پیشرفت در صنعت خودرو انحصار خودروسازان نمی باشد.)

جمعیت کل نروژ چقدر است؟

بنا بر داده‌های سازمان ملل متحد، جمعیت نروژ در اواسط سال ۲۰۲۰ حدود ۵.۴۲۱ میلیون نفر برآورد شده است. این جمعیت حدود ۰.۰۷ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد. نروژ یک کشور با تراکم جمعیت کم است و فقط ۱۴ نفر در هر کیلومتر مربع زندگی می‌کنند. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر نروژ، اسلو، حدود ۶۸۵ هزار نفر جمعیت دارد.

وضعیت فعلی در سال ۲۰۲۳ صنعت خودرو در نروژ چگونه است ؟

وضعیت صنعت خودرو در نروژ در سال ۲۰۲۳ به نظر می‌رسد که روند رشد و توسعه خود را ادامه دهد. بر اساس آمار سازمان ترافیک جاده‌ای نروژ، در سال ۲۰۲۱ میلادی، یک رکورد جدید برای ثبت خودروهای نو در این کشور شکسته شد و حدود ۱۷۶ هزار و ۲۷۶ دستگاه خودروی سواری جدید در کشور ثبت شدند.

از این تعداد، حدود ۷۴ درصد آن‌ها خودروهای الکتریکی بودند که نشان‌دهنده علاقه و تمایل شهروندان نروژ به استفاده از این نوع خودرو می باشد. نروژ همچنین به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای خودرو در اروپا شناخته می‌شود و با تولید و صادرات خودروهای با کیفیت و پایدار، سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داده است.

برخی از شرکت‌های خودروسازی نروژ که در قسمت قبل مقاله هم نام بردیم ، مانند Buddy Electric، Think Global، Kewet و Troll با طراحی و ساخت خودروهای الکتریکی، کلاسیک، کوچک و بازیافت‌پذیر، مشتریان مختلفی را جذب کرده‌اند.

عوامل موثر بر صنعت خودروسازی نروژ چه مواردی می باشد؟

صنعت خودروسازی نروژ تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد که می‌توان به برخی از آن‌ها اشاره کرد:

-سیاست‌های دولتی: دولت نروژ با اعمال مالیات‌ها و حقوق بالایی بر روی خودروهای سوخت‌فسیلی و ارائه تسهیلات و تشویق‌های مالی و غیرمالی برای خرید و استفاده از خودروهای الکتریکی، سبب شده است که مردم نروژ به سمت این نوع خودرو گرایش پیدا کنند. این سیاست‌ها باعث کاهش آلودگی هوا، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و افزایش رفاه شهروندان شده‌اند.

-تقاضای بازار: بازار نروژ یک بازار پویا و رقابتی است که مشتریان در آن به دنبال خودروهای با کیفیت، قابل اعتماد، پایدار، زیبا و مناسب با نیازها و سلایق خود هستند. این تقاضا باعث شده است که شرکت‌های خودروسازی نروژ باید بتوانند با تحولات فناورانه و نوآورانه در زمینه خودرو همگام شوند و محصولات جذاب و جدید را به بازار عرضه کنند.

-رقابت شرکت‌های خارجی: صنعت خودروسازی نروژ با رقابت شدید شرکت‌های خارجی در بازار داخلی و خارجی مواجه است. شرکت‌های خارجی مانند فولکس‌واگن، تویوتا، هیوندای، فورد و دیگران با ارائه خودروهای با کیفیت، قابل اعتماد، پایدار، زیبا و مناسب با نظام مالیاتی و تشویقات دولت نروژ، سعی در جذب مشتریان نروژ دارند. بنابراین، شرکت‌های خودروسازی نروژ باید بتوانند با این رقابت در صحنه تجاری حضور داشته باشند و جایگاه خود را حفظ و گسترش دهند.

میزان تولید خودرو و میزان تقاضا در نروژ چه میزان است ؟

به طور کلی، میزان تولید خودرو در نروژ کمتر از میزان تقاضا است. نروژ یکی از کشورهای پیشرو در استفاده از خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبریدی است و دولت آن با ارائه تسهیلات و تشویق‌های مختلف، مردم را به خرید و استفاده از این نوع خودروها ترغیب می‌کند. بنابر آمار، در سال ۲۰۲۰، بیش از ۸۰ درصد خودروهای فروخته شده در نروژ از نوع الکتریکی یا پلاگین هیبریدی بوده‌اند.

اما تولید داخلی خودرو در نروژ بسیار کم است و بیشتر خودروهای مورد نظر مردم را از کشورهای دیگر وارد می‌کنند. برای مثال، در سال ۲۰۱۹، تنها ۱۳ هزار دستگاه خودرو در نروژ تولید شده است که نسبت به سال ۲۰۱۸، کاهش ۳۵ درصدی را نشان می‌دهد. در همین سال، بیش از ۱۴۰ هزار دستگاه خودرو به صورت قطعی به نروژ وارد شده‌اند. بنابراین، می‌توان گفت که میزان تولید خودرو در نروژ حدود ۱۰ درصد میزان تقاضا را پوشش می‌دهد.

آیا همه کشورها باید صنعت خودروسازی ملی داشته باشند ؟

در این بخش با مزایا و معایب داشتن صنعت خودرو ملی آشنا خواهیم شد :

-جنبه‌های مثبت: داشتن صنعت خودروسازی ملی می‌تواند منجر به افزایش تولید داخلی، اشتغال‌زایی، رقابت‌پذیری، تحولات فناورانه، کاهش وابستگی به واردات، افزایش درآمد و رفاه ملی شود. همچنین می‌تواند باعث تقویت هویت ملی، افزایش اعتماد به نفس، حفظ منافع استراتژیک و امنیت ملی شود. برخی از کشورهایی که صنعت خودروسازی قوی و ملی دارند عبارتند از: آلمان، ژاپن، کره جنوبی، فرانسه، ایران و چین.(ایران را در بخش خودروساز ملی در نظر بگیرید.)

-جنبه‌های منفی: داشتن صنعت خودروسازی ملی ممکن است هزینه‌های سربار، تبعات زیست‌محیطی، آلودگی هوا، تصادفات رانندگی، تضعیف بازار جهانی، کاهش کارآمدی و کارایی را به همراه داشته باشد. همچنین ممکن است باعث کاهش تعاملات بین‌المللی، تحرکات اجتماعی، تضادهای سیاسی و اقتصادی شود. برخی از کشورهایی که صنعت خودروسازی ضعیف یا غیرملی دارند عبارتند از: نروژ، سوئد، برزیل، هند و عربستان سعودی می باشند.

اهمیت خودرو‌های برقی در نروژ چگونه است؟

خودروهای برقی در نروژ بسیار برجسته و اهمیت دارند. نروژ یکی از کشورهای پیشتاز در ترویج و توسعه خودروهای برقی است و دارای بالاترین سهم بازار خودروهای برقی در جهان می‌باشد. نروژ با ارائه انواع تسهیلات و تشویق‌های مالی، مالکان خودروهای برقی را حمایت می‌کند و هدف دارد تا سال ۲۰۲۵، فروش خودروهای سوخت‌فسیلی را کاملا متوقف کند.

خودروهای برقی در نروژ علاوه بر مزایای زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی، نقش مهمی در تأمین امنیت انرژی و کاهش وابستگی به صادرات نفت دارند. پرفروش‌ترین خودروهای برقی در نروژ در سال ۲۰۲۰، آئودی e-tron، تسلا مدل ۳، فولکس‌واگن ID.4، تسلا مدل Y و ولوو XC40 Recharge بوده‌اند.

چه چالش ها و فرصتهایی در صنعت خودروسازی نروژ وجود دارد؟

صنعت خودروسازی نروژ چالش‌ها و فرصت‌های مختلفی را در بر دارد. از جمله چالش‌های این صنعت می‌توان به کمبود تولید داخلی، وابستگی به واردات، رقابت با برندهای بزرگ جهانی، نیاز به توسعه زیرساخت‌های شارژ، تامین قطعات و خدمات پس از فروش، مقابله با تغییرات قوانین و مقررات محیط‌زیستی و امنیتی اشاره کرد.

از سوی دیگر، فرصت‌های این صنعت نیز شامل پشتیبانی دولت از خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی، تقاضای بالای مردم برای این نوع خودروها، استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر، همکاری با شرکت‌های خارجی، توسعه بازارهای جدید و افزایش سطح فناوری و کارآمدی محصولات است. بنابراین، صنعت خودروسازی نروژ می‌تواند با استفاده از فرصت‌ها و رفع چالش‌ها، رشد و پایداری خود را تضمین کند.

نقش خودروهای برقی در اقتصاد نروژ کجاست؟

خودروهای برقی نقش مهمی در اقتصاد نروژ دارند. این خودروها باعث کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، افزایش صادرات نفت و گاز، کاهش هزینه‌های حمل و نقل، افزایش درآمد و رفاه مردم، توسعه صنایع وابسته و ایجاد اشتغال شده‌اند. همچنین، خودروهای برقی با استفاده از انرژی تجدیدپذیر، کمک به حفاظت از محیط‌زیست، کاهش آلودگی هوا و صدا، بهبود سلامت عمومی و تحقق اهداف پاریس می‌کنند. نروژ با داشتن بالاترین سهم بازار خودروهای برقی در جهان، یک الگو برای کشورهای دیگر است و می‌تواند از تجربه و دانش خود در این زمینه بهره‌برداری کند.

چه درسهایی میتوان از انقلاب خودروسازی الکتریکی در نروژ گرفت ؟

انقلاب خودروسازی الکتریکی در نروژ یک پدیده جالب و الهام‌بخش است که می‌توان از آن درس‌های متعددی گرفت. برخی از این درس‌ها عبارت‌اند از:

-نقش فعال دولت در حمایت از خودروهای الکتریکی. نروژ با اعمال تخفیفات مالیاتی، عوارض و هزینه‌های کمتر برای خریداران و مالکان خودروهای الکتریکی، بازار را برای این نوع خودروها فراهم کرده است. همچنین با تعیین سال ۲۰۲۵ به عنوان سال ممنوعیت فروش خودروهای سوخت فسیلی، یک هدف روشن و قاطع برای تغییر پارادایم خودروسازی اعلام کرده است.

-استفاده از منابع تجدیدپذیر برای تامین برق خودروهای الکتریکی. نروژ یک کشور پیشرو در تولید برق از منابع آبی است و حدود ۹۶ درصد برق مصرفی آن از این منبع تامین می‌شود. این باعث می‌شود که خودروهای الکتریکی در نروژ نه تنها کم‌آلاینده باشند، بلکه کم‌گرمازا نیز باشند.

-پذیرش فرهنگی و رفتاری خودروهای الکتریکی. نروژ یک کشور با جغرافیا و آب و هوای سخت است که ممکن است برای استفاده از خودروهای الکتریکی چالش‌برانگیر باشد. اما مردم نروژ با تغییر عادات و رفتارهای خود، به خودروهای الکتریکی علاقمند شده‌اند. به عنوان مثال، آن‌ها برای شارژ خودروها در مناطق دورافتاده و سرد، از شبکه‌های عمومی و خصوصی استفاده می‌کنند. همچنین آن‌ها با توجه به محدودیت ظرفیت باتری‌ها، سفرهای کوتاه‌تر و بهینه‌تر را ترجیح می‌دهند.

-پوشش گسترده بازار با محصولات مختلف. نروژ یک کشور با تقاضای بالا برای خودروهای الکتریکی است و شرکت‌های خودروساز داخلی و خارجی سعی دارند با ارائه محصولات متنوع و با کیفیت، به این تقاضا پاسخ دهند. در نروژ، خودروهای الکتریکی از انواع شاسی‌بلند، سدان، هاچ‌بک، کوپه و ون در بازار موجود هستند و قیمت‌های متفاوتی دارند.

کدام خودروهای الکتریکی در نروژ فروش بهتری دارند؟

با توجه به آمار منتشر شده، خودروهای الکتریکی با برند تسلا در نروژ فروش بهتری نسبت به سایر خودروهای الکتریکی دارند. در سال ۲۰۲۱، تسلا مدل ۳با ۱۷۳۵۶دستگاه فروش، پرفروش‌ترین خودروی الکتریکی در نروژ بوده است.

در رتبه دوم، فولکس‌واگن آی‌دی.۴با ۱۱۵۶۱دستگاه فروش قرار دارد. سایر خودروهای الکتریکی محبوب در نروژ: اسکودا انیاک، ب‌ام‌و آی‌ایکس، ولوو ایکس‌سی۴۰ ریچارج، هیوندای آیونیک ۵، آئودی کیو۴ ای-ترون و آئودی ای-ترون می باشند.

نتیجه گیری 

یک خلاصه از بررسی صنعت خودروسازی در نروژ به شرح زیر است:

  • صنعت خودروسازی در نروژ یکی از بخش‌های مهم اقتصاد این کشور است که در سال ۲۰۲۱ رکورد فروش خودروهای برقی را شکست.
  • نروژ با توجه به سیاست‌های دولتی که خودروهای برقی را از مالیات‌های سنگین روی خودروهای سوخت‌فشان معاف کرده و امتیازات دیگری مانند رایگان بودن پارکینگ و عوارض جاده‌ای برای صاحبان خودروهای برقی فراهم کرده، جهانی‌ترین بازار خودروهای برقی را دارد.
  • در سال ۲۰۲۱، ۶۵ درصد از فروش خودروهای جدید در نروژ به خودروهای برقی تعلق گرفت. تسلا با ۱۱.۶ درصد سهم بازار، پرفروش‌ترین برند خودرو در نروژ شد و مدل ۳ آن به عنوان پرفروش‌ترین مدل خودرو در این کشور شناخته شد.
  • نروژ هدف دارد تا سال ۲۰۲۵ فروش خودروهای سوخت‌فشان را متوقف کند و به گفته‌ی کارشناسان، احتمال دارد در سال ۲۰۲۳، ۸۰ درصد از فروش خودروهای جدید به خودروهای برقی اختصاص یابد.
  • نروژ با داشتن بیش از ۱۳ هزار ایستگاه شارژ برقی، یکی از پیشگامان در زیرساخت‌های لازم برای توسعهٔ خودروهای برقی است.

 

 
مهدی رضائی مهر
من مهدی رضائی مهر هستم ، موسس وب سایت مجله اینترنتی ازهیچ ! مجله ما ، بررسی صنعت های مهم و استراتژیک جهانی مثل صنعت خودرو ، ساختمان و عمران ، غذا و کشاورزی ، صنعت و معدن و همچنین بخش سلامت در ایالات متحده آمریکا ، قاره اروپا و خاورمیانه را انجام می دهد.ما مطالعاتمان از بهترین منابع جهان را با شما به اشتراک می گذاریم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب های مرتبط